فیاض، صدرالساداتی، قم، ما و آینده

رضا حاتمی‌وفا در یادداشتی با عنوان «فیاض، صدرالساداتی، قم، ما و آینده» در کانال تلگرامی اصولگرای مکتوبات نوشت:

یکی از گفتگوهایی که در ذهنم رسوب کرده، حرف‌هایی است که ابراهیم فیاض چندی پیش در باب آغاز لائیسیته از قم زد. تیترش این بود: «احتمال وقوع یک انقلاب مذهبی در قم».

خبر محاکمه‌ی صدرالساداتی و خلع لباسش مرا یک راست به همان گفتگو کشاند. جایی که ابراهیم فیاض گفته بود: «زمانی که اسلام وارد اروپا شد، خود مردم درها را برای ورود اسلام باز می‌کردند؛ کاردینال‌ها، اسقف‌ها و اشراف، وضعیت اقتصادی خیلی خوبی داشتند، اما کشیش‌ها گرسنه بودند. در فاصله طبقاتی ای که میان علمای دینی رخ می‌دهد، کشیش‌ها به مردم می پیوندند و اسقف‌ها و کاردینال‌ها عقب می‌مانند. من این را الان می بینم.»‌

و در مقایسه طلاب ما -که وضعیت اقتصادیشان روز به روز در حال وخیم شدن است- با کشیش‌ها، به این نتیجه می‌رسد که لائیسیته(همان سکولاریسم به زبان فرانسه) از قم شروع می‌شود.‌

حرف خطرناکی است، نه؟؟‌

این را بگذارید در کنار برخوردهایی که با برخی طلاب افشاگر می‌شود. فشار اقتصادی حالا در کنار ناامیدی از اصلاح وضع موجود قرار می‌گیرد. در کنار زیر فرش دادن آشغال‌ها در « وضعیت حساس کنونی»…و نتیجه؟‌

صدرالساداتی فعلش مهم‌تر از خودش است. همه از جمله طلبه‌ها، از افعال و گفتاری که پرده‌های اشرافیت مذهبی را کنار می‌زند، استقبال می‌کنند. همه همین طلبه‌های عزیزی که پای درس علما می‌نشینند، وقتی کسی از حوزه علمیه اشرافی فلان حاج‌آقا سوال می‌کند، حتما ته دلشان گفته‌اند دَمِش گرم! اگر از فساد فلان آیت‌الله‌زاده گفته، قطعا گفته‌اند دمش گرم!‌

من فقط نگرانم که این اقدامات کاتالیزوری باشد برای آنچه فیاض می‌گوید.

صدرالساداتی خطا زیاد دارد؟ صد البته. خطای فاحش هم داشته؟ بله. من یکی نه او را دنبال می‌کنم و نه حتی پای لایوهایش نشستم. اما با اینکه «فلانی دیگر پر رو شده» کار جلو نمی‌رود حضرات

و کاش منظور از «وضعیت حساس کنونی»، وضعیت کشور بود، وضعیت آینده بود، نه وضعیت خودشان.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا