آغاز سال تحصیلی و نقش خانوادهها

امیرعباس میرزاخانی، معاون رسانه مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در یادداشتی با عنوان «آغاز سال تحصیلی و نقش خانوادهها» در روزنامهی اعتماد نوشت:
دستگاه تعلیم و تربیت هر کشوری مهمترین نهاد پرورش و رشد شخصیت کودکان است و این نظام در تحقق اهداف متعالی خود نیازمند همراهی و مشارکت دیگر نهادهایی است که در مسیر آموزش و پرورش کودکان تاثیرگذارند. در این میان نهاد خانواده نقش بیبدیل و موثری را برعهده دارد، چراکه فرزندان بیشترین زمان روزانه خود را در خانه به همراه والدین بهسر میبرند و این زمان ظرفیت بالایی برای رشد شخصیت آنان دارد. در دنیای معاصر، خانواده اصلیترین عنصر هر جامعه است، از این رو پیشرفت هر جامعهای در گرو وجود خانوادههای پویا و متعالی آن جامعه است. در جامعه اسلامی، خانواده بنیادیترین واحد اجتماعی و نخستین رکن سازندگی انسان محسوب میشود که پیوند آن با مدرسه جهت پیشرفت و تکامل و تحول، یک امر انکارناپذیر است. بیتردید مقابله با شرایط غیرمعمول مستلزم تغییرات برنامهریزی شده است به همین منظور آموزش و پرورش با درک شرایط خانوادهها و پاندمی کرونا در کشور و همچنین اقدامات دولت در این خصوص و ضرورت حاکمیتی بودن امر آموزش، برای سال تحصیلی آینده ترکیبی از آموزشهای تلویزیونی، حضوری، سامانه «شاد» و بستههای آموزشی را بنا به مقتضیات به دانشآموزان ارایه کرده است و آنها را تداوم خواهد بخشید، به گونهای که این برنامهها بتوانند دربرگیرنده راهکارهایی برای مقابله با نابرابریهای آموزشی ناشی از شرایط آموزش در شیوع کرونا بوده و پیامدهای ناگوار آن کمترین آسیب را به دانشآموزان مناطق محروم وارد کند. آموزش و پرورش برای اینکه بتواند سال تحصیلی جدید را با پیشبینیهای انجامشده به درستی اداره کند تغییراتی در فرآیندهای نظام آموزشی خود ایجاد کرده که همراهی خانوادهها را میخواهد. باتوجه به ادامه شیوع کرونا در سال تحصیلی جدید، مدارس برای جبران عقبافتادگی دروس سال قبل، زودتر از موعد همیشگی در ۱۵ شهریور ماه آغاز به کار رسمی کردند و از ترکیبی از برنامههای متنوع آموزشی استفاده خواهند کرد که در تمام طول سال امکان یادگیری را برای دانشآموزان فراهم کنند. یقینا با این سیاستگذاری در هر شرایطی آموزش دانشآموزان با جدیت دنبال میشود. اما این موضوع که در ۱۵ شهریور آغاز سال تحصیلی چگونه برگزار شود، بستگی به مقتضیات زمان و شرایط اعلام پروتکلهای بهداشتی از سوی وزارت بهداشت دارد و آموزش و پرورش در این زمینه فقط مجری قوانین ستاد ملی کروناست، بنابراین بهتر است در این شرایط خاص والدین، معلمان و دانشآموزان در مسیری حرکت کنند که با حمایت لازم از برنامههای مدنظر همراه باشد، چراکه آموزش زمانی کامل میشود که مشارکت خانوادهها باشد. اضطرابهای ناشی از بیماری کرونا بهگونهای است که باید به نگرانیهای خانوادهها از چگونگی آموزش فرزندانشان حق داد و بدون شک مسوولان امر نیز با رعایت پروتکل سختگیرانه ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا و همین محدودیتها اقدام به تصمیمگیری و بازگشایی مدارس کردهاند، به همین دلیل و به تبع آن آموزش و پرورش برای بهترشدن وضعیت مدارس ازقبیل: ضدعفونی کردن سرویسها، کلاسها و رعایت فاصلهگذاری فیزیکی نیمکتها، پشتیبانی روانی اجتماعی و دسترسی به اینترنت رایگان را پیشبینی و اجرایی و شرایط را برای پذیرش دانشآموزان فراهم کرده است. براساس نظر ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر احتمال ورود موج جدید ویروس کرونا و همزمانی آن با ویروس آنفلوآنزا در کشور، شروع سال تحصیلی جدید را با مشکلاتی فراتر از قبل مواجه ساخته است و ضروری است مدارس با رعایت سختگیرانه پروتکلهای بهداشتی آموزشهای حضوری را برنامهریزی کنند. درنتیجه لازم است برنامهای مشخص برای دانشآموزان در مناطق مختلف کشور مبتنی بر یافتههای آماری و میزان شیوع ویروس کرونا و همچنین تجربه دیگر کشورهای جهان در زمینه بازگشایی تدوین شود که نیازهای آموزشی، اجتماعی و منطقهای دانشآموزان را موردتوجه قرار دهد. در این زمینه باید برحسب نیاز دانشآموزان به موارد آموزشی، پرورشی و اجتماعی از شیوههای آموزشی مناسب استفاده کرد. ممکن است بنا به ضرورت نیاز باشد تا تعداد دانشآموزان حاضر در کلاسها کاهش یابد و این وضعیت، فرصت مناسبی را برای گروهبندی دانشآموزان براساس روشهای آموزشی مطلوب فراهم میکند.
باتوجه به پروتکل سختگیرانه ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا و اینکه اولویت در سیاستهای اتخاذ شده؛ سلامت دانشآموزان است و همه این تدابیر در زمینه بازگشایی مدارس در صورتی است که جان حتی یک معلم و دانشآموز و خانوادههای آنها تحتتاثیر حضور در کلاسهای مدرسه به مخاطره نیفتد، به همین منظور آموزشها برای تداوم برنامهریزی میشود. برای آموزش و پرورش دو اصل بنیادی و مهم است؛ اول سلامت دانشآموزان و دیگری استمرار فعالیتهای آموزشی، اصل آموزش براساس حضور فیزیکی دانشآموزان در کلاسهای درس با رعایت پروتکلهای دقیق بهداشتی و تعداد کنترلشده دانشآموزان در کلاسهای درس و رعایت کامل فاصله فیزیکی مدنظر است. این تنها روش آموزش نیست و ممکن است شورای مدرسه موارد دیگری را با خلاقیت و امکانات خود پیشنهاد کند. در تمام این شرایط بسیار مهم است که حتما پروتکلهای بهداشتی رعایت شود و هر تصمیمی که شورای مدرسه میگیرد باید رعایت موارد بهداشتی و حفظ سلامت دانشآموزان در اولویت باشد. انعطافپذیری، مشارکت خانوادهها، عدم تحمیل هزینههای اضافه به اولیا و دانشآموزان و استفاده از فناوریهای نوین در ارایه برنامهها از اصول حاکم بر آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید است. در برخی مناطق که بیشتر شامل مناطق روستایی و عشایری است و تعداد جمعیت دانشآموزی کم است و امکانات فناوری دراختیار دانشآموزان این مناطق نیست، معلم میتواند با رعایت پروتکلهای بهداشتی کلاس درس را با حضور همه دانشآموزان حضوری برگزار کند. با برنامهریزیهایی که انجام گرفته سعی شده است از میزان دغدغه خانوادهها کاسته شود و به آنان اطمینان داده شود که در کنار آموزش، سلامت جسمی و روانی دانشآموزان اهمیت بسیاری دارد. هرچند پیش از این خانوادهها نقش مهمی در فرآیند یاددهی و یادگیری برعهده داشتند اما به فراخور شرایط موجود این نقش بیشتر از گذشته نمایان و مشهود شده است. همیاری والدین در امر آموزش مجازی و تلویزیونی نتایج هدفمند و شگفتی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین آموزشها درسال تحصیلی جدید به چهار روش انجام میشود: ۱.حضوری با رعایت سختگیرانه پروتکلهای بهداشتی۲.مدرسه تلویزیونی ایران با پوشش ۹۷درصد۳.شبکه آموزشی شاد که از یک پیامرسان عادی به برنامه کاربردی تبدیل شده است ۴.بستههای یادگیری و آموزشی ویژه دانشآموزانی که شرایط مجازی را ندارند.
باید بپذیریم که دنیا در دوران کرونا و پساکرونا وارد یک زیستبوم جدید شده است و تمامی افراد باید زندگی در این زیست بوم را فرابگیرند و وزارت آموزش و پرورش مبتنی بر همین دیدگاه برای شروع رسمی و سراسری سال تحصیلی با تبیین پروتکل سختگیرانه ابلاغی ستاد ملی مقابله با کروناتمام تلاش خود را معطوف به ایجاد آرامش خیال برای خانوادهها کرده و برای رفع نگرانی خانوادهها، شرایط بهداشتی کلاسها و مدارس را با رعایت پروتکلهای سختگیرانهتر بهداشتی هماهنگ میکند و در این راستا به کمک والدین برای اجرای مطلوبتر پروتکلها و انجام فرآیند آموزشی، نیاز مبرم دارد تا فرآیند تعلیم و تربیت متوقف نشود. ارایه آموزشهای تلویزیونی و سامانه «شاد» و بستههای آموزشی در آغاز سال تحصیلی جدید برای دانشآموزان، فرصت دسترسی برابر برای همه دانشآموزان را فراهم میکند و آموزش و پرورش در تحقق این امر به مشارکت همهجانبه خانوادهها و بخشهای متعدد دولت نیازمند است تا در صورت وجود دغدغهمند ویروس کرونا، نظام آموزشی کشور بتواند در بستری امن وآرام وظایف محوله خود را به سرانجام مقصود برساند.
انتهای پیام