آقای روحانی! مدرسه و دانشآموز، پادگان و سرباز نیست

محمدرضا سقائیانفرد، عضو شبکه بهداشت درمان شیراز در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز که نامهای خطاب به رئیسجمهور روحانی است، نوشت:
باسمه تعالی
مملکت را با تدبیر اداره کنید نه با زورسرنیزه
سخنان جنابعالی در شروع سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ بیشتر از آنکه مایه دلگرمی و آرامش به خانوادههای دانش آموزان سراسر کشور باشد موجی از اضطراب و دلنگرانی را برایشان به ارمغان آورد. وقتی سخن از پادگان و سختگیری رعایت پروتکل بهداشتی به میان آوردید نشان دادید که اصلا نظرات کارشناسی حوزه بهداشت و درمان و ستاد ملی مباره با کرونا به سمع و نظرتان نرسیده و یا رسیده و بی توجه به آن چنین حکم میرانید. بازتاب نظراتتان را در فضای مجازی حتما ملاحظه کرده اید که امیدوارم به شما رسانده باشند.
آقای روحانی! بنده بعنوان عضو کوچکی از جامعه بهداشت درمان کشور مطالبی از نقطه نظر کارشناسی به حضورتان عرض میکنم که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد و با تدبیر و درایت بر این مساله اعمال نظر نمایید نه با تحکم و زور و…
جمعیت دانش آموزان کشور بالغ بر ۱۴ میلیون نفر که در فضاهای محدود کلاسی با تعداد میانگین ۳۰-۳۵ دانش آموز و در مجموع با میانگین تعداد ۲۰۰-۳۰۰ دانش آموز در پایههای مختلف در یک مدرسه مشغول تحصیل هستند. کدام سیستم تهویه مناسب و رعایت فاصلهگذاری اجتماعی در کلاسها مطابق با استاندارد است؟
این دانش آموزان مانند سرباز نیستند که تحت اموزشهای سخت و فشرده نظامی تربیت شده باشند و مانند چوب خشک فرمانبر فرمانده (معلمان) خود باشند. اینان بچههایی هستند که بعضا در دوران هیجانات و احساسات بچهگانه به سر میبرند و قدرت تمیز بین خطر و ایمنی را به خوبی بزرگسالان و سربازان میدان رزم نمیدانند.
آقای روحانی! اینان قادر نخواهند بود ساعات متمادی ماسک بر دهان در کلاسهای محدود و کنار به کنار یکدیگر نشسته و بدون کمترین حرکتی خبردار! دست به سینه در کلاس به سخنان معلم خود گوش فرا دهند.
آقای حقوق دان! نگهداری و حفظ پاکیزگی و سلامت ماسک از استفاده از آن به مراتب مهمتر است و چگونه انتظار داریم بچهها طی ساعات حضور در مدرسه چنین سلامتی را محفوظ نگه دارند در حالی که اینان به آشامیدن و صرف میان وعده نیازمند هستند؟ و بعضا با دست آن را لمس میکنند و در شوخیهایشان با یکدیگر آن را در میاورند و بر زمین و… میزنند و دوباره استفاده میکنند و یا بخاطر زیبایی ماسک هایشان با هم تعویض میکنند و…
آقای رئیس جمهور! چگونه امکان تجمع و بازی و شوخیهای بچهگانه را میخواهید درساعات تفریح از آنان سلب کنید و مانع از انجام آن بهخاطر خطر ابتلا به کرونا شوید؟ حتما با چوب تر فرمانده پادگان (معاونان)!
آقای روحانی! همزمانی شیوع کرونا بافصل پاییز و شیوع انفولوانزا در مدارس و بین دانشآموزان خطر ابتلای تمام دانشآموزان و حتی معلمان را فراهم میآورد و تجربه شیوع آنفولوانزا در مدارس و بین دانشآموزان در سالهای قبل قابل دستیابی است. اگرفقط یکی از دانش آموزان ناقل بی عملات شود با حضور در جمع همکلاسیهای خود آیا به افزایش شیوع نرخ مبتلایان توجه دارید؟ به فرض که دانش آموزی مبتلا شد روند آموزشی وی چگونه دنبال خواهد شد تا عقب نماند بعد از حداقل دو هفته دوری از مدرسه به خاطر استعلاجی ابتلا به کرونا البته اگر زنده بماند.
آقای روحانی! تحمیل بار روانی استرس روزانه به والدین که بچههایشان نکند امروز مبتلا شود، نکند فردا مبتلا شود و… و ادامه و پویا بودن این چرخه و بمب استرسزا چه ضرورتی دارد؟ به تبعات افزایش بیماریهای روحی روانی در جامعه فکر کرده اید؟ باتوجه به تهیه ماسک و مواد ضدعفونی برای بچهها به بار مالی تحمیلی به خانوادهها دراین شرایط سخت اقتصادی فکر کرده اید؟
آقای روحانی! اکثر پزشکان و جامعه پزشکی و… هشدار دادهاند که با بازگشایی مدارس شاهد افزایش شیوع ابتلا به کرونا خواهیم بود آیا به بار مالی و روانی تحمیل شده به سیستم خسته و با استقامت درمان کشور توجه دارید؟
آقای رئیس! وقتی برگزاری مراسم روضه وعزای سیدالشهدا(ع) در مکان مسقف ممنوع است و در فضای باز با رعایت فاصلهگذاری اجتماعی و استفاده از ماسک آن هم به مدت ۲ ساعت جهت ۱۰ شب مجاز بود، چگونه برپایی کلاسهای درس در فضای مسقف با کمترین فاصلهگذاری اجتماعی و بمدت حداقل ۴ ساعت در روز و بمدت ۹ ماه مجاز و بیخطر تلقی میگردد؟ الله اعلم!
اقای رئیس جمهور! پیش از آنکه با اعتراض و نافرمانی مدنی والدین مبنی بر نفرستادن بچههایشان به مدرسه و راه اندازی کمپین «نه به مدرسه حضوری» روبرو شوید، تدبیر کنید.
به تعبیر شاعر:
سرچشمه شاید گرفتن به بیل
چو پر شد نشاید گرفتن به پیل
کلام آخر؛ پیشنهاد بنده بشرح ذیل جهت کاهش خطرات و آسیبهای پیشگفت به منظور بررسی تقدیم میگردد. امید است در اسرع وقت در دستور کار قرار گیرد.
– استفاده از چندین روش به طور همزمان که جامعه دانشآموزی درشرایط مختلف را پوشش دهند و خانوادهها بسته به شرایطشان آن را انتخاب کنند.
۱ـ ارائه پکیج آموزشی تصویری در قالب DVD
۲ـ بارگذاری پکیج آموزشی تصویری بر روی سایت آموزش و پرورش استانها
۳ـ ارائه جزوه آموزشی
۴ـ برگزاری کلاس آنلاین
۵ـ برگزاری کلاس حضوری
۶ـ اجرای خودخوانی توسط دانشآموزان، سپس شرکت در آزمون
۷ـ حضور دبیران جهت رفع اشکال حضوری
۸ـ برگزاری آزمونهای آنلاین
۹ـ برگزاری آزمونهای حضوری
با یک نظرسنجی از والدین میزان داوطلبین هرکدام تعیین میشود.
• روش اجرای خودخوانی توسط دانشآموزان، سپس شرکت در آزمون روشی است که به دانش آموز اختیارداده میشود خودش دروس را به هر روشی که میداند بر اساس فصول و کتب درسی بخواند و با شرکت در آزمونها و کسب نمره قبولی مدرک آن پایه صادر میشود. این روش کمترین هزینه را دارد.
باتشکر
انتهای پیام




