اقتصاد رسانه در آستانه تهدیدی بزرگ

تابناک نوشت: طرح تبلیغات رایگان کالا و خدمات ایرانی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی که ظاهرا پروژه ای مفید و رو به جلو به نظر می رسد، در باطن خطری بزرگ برای آینده ی میان مدت و بلند مدت اقتصاد این رسانه خواهد بود. به گفته کارشناسان محورهای تاکیدی مقام معظم رهبری در این طرح هیچ جایگاهی ندارد.

به گزارش اکوتیتر، به راحتی می توان حدس زد که توجیه ارائه کنندگان طرح متمرکز بر سه سرفصل از جمله: حمایت از کالا و خدمات ایرانی در راستای فرمایشات داهیانه ی مقام معظم رهبری، راهکاری برای کشف مشتریان جدید رسانه و علاقمند سازی انان به حضور مستمر در رسانه ملی بعد از پایان دوره رایگان و کمرنگ کردن و حذف نقش مشاوره ای آژانس های تبلیغاتی و تنزل جایگاه آنان در حد یک تیزر ساز بوده است.

گفتنی است با نگاه خردمندانه بر مبنای تجربه موجود جهانی و بررسی و محاسبات علمی به راحتی می توان فهمید که هیچیک از موارد فوق الذکر در این طرح قابل تحقق نیستند.

بر عکس آنچه که ازسوی طرفداران این طرح ادعا میشود مبنی بر آنکه این طرح ذاتا قابلیت تبدیل شدن به یک تله برای جذب مشتریان بیشتر و بالا بردن درآمد سازمان خواهد یود، با اطمینان می توان ادعا کرد که این طرح یک تله مدیریتی برای اداره کنندگان سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است.

بر اساس این گزارش ، در شرایطی که سازمان با بحران اقتصادی روبروست و اداره کل بازرگانی نتوانسته است اهداف قابل پیش بینی در زمینه جذب منابع مالی را محقق کند، انجام این طرح کاملا به شکل تولید یک تله زمین سوخته از یک سو، قبول مسئولیت حوزه بازرگانی برای نفرات بعدی را غیرممکن خواهد ساخت و از سوی دیگر امواج سیاسی و عاطفی قدرتمندی را در سطح لایه های اجتماعی، اقتصادی و مذهبی کشور در صورت برکناری مدیر فعلی تولید خواهد کرد.

به عبارت دیگر فارغ از ویژگی های فنی طرح، وقتی باکس های رسانه در بازار به صورت رایگان ارائه شدند و ارزشی که در طول دهه ها به آن دست یافته بودند را از دست دادند، هیچ مدیر توانمند دیگری حاضر نخواهد بود مسئولیت این زمین سوخته را بپذیرد.

اگر کسی ریسک پذیرش این مسئولیت را قبول کند شکست سنگینی را متحمل خواهد شد که مایه آبروی مدیر قبلی خواهد بود. و نیز دکوراسیون زیبای ارائه تبلیغ رایگان به کالا و خدمات ایرانی که بیشتر شبیه یک شعار است، از یک سو هزینه برکناری مدیریت فعلی بازرگانی را بسیار بالا خواهد برد و از سوی دیگر سکوی پرش این مدیریت برای مناصب بالاتر در صورت برکناری خواهد بود.

چه گروه‌هایی مخاطبان خرید باکس‌های تبلیغاتی اند
گفتنی است مخاطبین خرید باکس های تبلیغات بازرگانی سازمان صدا و سیما در گروه هایی قابل تقسیم بندی هستند که عبارتند از : صاحبان سرمایه بزرگ و بنگاه های اقتصادی بزرگ که از قبل سابقه و تمایل به همکاری با سازمان داشته اند، صاحبان بنگاه ها و سرمایه های بزرگ که در گذشته سابقه و تمایل همکاری با سازمان نداشته اند و دسته سوم بنگاه های اقتصادی کوچک که در گذشته توان یا تمایل همکاری با سازمان را نداشته اند.

فارغ از محاسبات پیچیده رفتار با جامعه مخاطب رسانه ای با نگاه گذرا به گروه های فوق الذکر به راحتی می توان دریافت که طرح مذکور امکان همکاری و جذب پول از طریق گروه الف را کاهش می دهد ، بسیاری از بنگاه های اقتصادی که قصد خرید باکس های بازرگانی از سازمان را داشته اند اکنون می توانند از یک دوره تبلیغات رایگان استفاده کنند و این به معانی از دست رفتن بخشی از منابع مالی کوتاه مدت سازمان خواهد بود.

این در حالی است که گروه ب بر فرض جذب شدن به سمت سازمان با دریافت باکس های رایگان حداقل در کوتاه مدت نیازی به خرید نخواهند داشت بنابراین حضور ایشان در سازمان حذف منابع گروه الف را جبران نخواهد کرد.

اما گروه ج که بیشترین تمایل برای حضور در باکس های بازرگانی را از خود نشان می دهند ( به دلیل آنکه در شرایط عادی امکان تبلیغ در تلویزیون را نداشته اند) نقطه اتصال خسارت کوتاه مدت به خسارت میان مدت محسوب می شوند. یعنی پس از، از دست رفتن بخشی از منابع کوتاه مدت سازمان در مدت حضور گسترده و پرحجم بنگاه های کوچک چنان به وجهه و اثرگذاری باکس های تبلیغ اسیب خواهد رساند که بنگاه های گروه الف و ب با کاهش شدید انگیزه برای خرید این باکس ها روبرو خواهند شد.

گفتنی است بزرگترین انگیزه ی یک بنگاه بزرگ برای حضور در یک رسانه گران قیمت تولید ارزش افزوده پرستیژی در نقطه ای است که رقبای کوچکتر به آن دسترسی ندارند، مشاوران بنگاه های بزرگ در میان مدت درخواهند یافت که حضور در کنار بنگاه های کوچکتر و در مدیایی که دیگری از آن رایگان استفاده می کنند، ارزش چندانی برایشان ندارد و گاهی ضد تبلیغ محسوب خواهد شد.

تاثیرات معکوس طرح

بر اساس این گزارش، راهبردهای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اقتصاد درون زای برون گراست که با تامل در مؤلفه های مورد توجه در این راهبرد به راحتی می توان فهمید هدف استراتژیک کشور حمایت از بنگاه های رقابتی ایرانی است که می توانند با منابع و فن آوری و نیروی انسانی ایرانی در سطح منطقه ای و جهانی رقابت کنند و مرزهای اقتصادی کشور را توسعه دهند.

در این مسیر توجه به فرآیند های موجود در WTO و پیمان های اقتصادی منطقه ای مانند شانگهای و اکو به ما نشان می دهد که پیش قراولان توسعه ما بنگاه های چابک، دانش بنیان، قدرتمند و روزامدی هستند که از بنیه ی اقتصادی و علمی مناسبی برخوردارند.

این طرح با تقویت بنیه ی بنگاه های کوچک به عنوان رقبای بنگاه های بزرگتر، رقابت اقتصادی کشور را از زمین بین المللی به زمین رقابت داخلی انتقال خواهد داد و به لحاظ مناسباتی قابل إثبات است که در میان مدت بر عکس شعارهای اعلام شده نه تنها عملکردی شتاب دهنده نخواهد داشت، اثری سرعت گیر در مقابل بنگاه های بزرگ رقابتی کشور بر جای خواهد گذاشت.

تله خطرناک طرح

گفتنی است در توضیحات فوق الذکر به نمایی اولیه دست یافتیم که نشان می داد اهدافی از قبیل عمل به منویات مقام معظم رهبری در حمایت از کالا و خدمات ایرانی و نیز فتح بازارهای جدید و کشف مشتریان تازه برای بازرگانی سازمان در این طرح غیر ممکن است. اما تله خطرناک این طرح در نقطه سرمایه های انسانی و معنوی سازمان بسیار اثرگذارتر است.

سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در طول چهاردهه با فراز و نشیب های بسیار و هزینه های مادی و معنوی سنگین توانسته است ارتباطی نسبتا متعادل، مستمر، و عمیق با آژانس های تبلیغاتی و کارگزارانی پیدا کند که با سرمایه گذاری های شخصی عمده ی بازاریابی بازرگانی این سازمان را برعهده دارند.

موج بزرگ نارضایتی و عدم احساس امنیت که بوسیله این طرح در میان شرکا و همکاران بخش فروش رسانه سازمان تولید خواهد شد، اولا توجیه اقتصادی سرمایه گذاری در این بخش را از بین می برد و ثانیا گرایش این بدنه بزرگ که دارای توانمند ی های فنی و اقتصادی بسیاری هستند به سمت رسانه های دیگر افزایش خواهد داد. این شرایط در نقطه اتصال برنامه میان مدت به بلند مدت تیر خلاصی خواهد بود برای ارزش های مادی و معنوی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.

صدا و سیما فقط اداره کل بازرگانی نیست صدا و سیما به عنوان رسانه ملی و به عنوان بزرگترین پایگاه رسانه ای نظام اسلامی، در شرایطی که بر اثر تصمیم استراتژیک غلط هم برای خود و هم برای بازار بحران ساز شود صدمات جبران ناپذیری برای وجهه کشور و توانمند ی های نظام ایجاد خواهد کرد.

در پایان باید گفت در دنیای امروز با اتکا به فن اوری های رفتار با جامعه مخاطب و طراحی سیستم های چند جانبه فروش رسانه امکان پیاده سازی روش هایی فراهم شده است که علاوه بر تحقق تمام اهداف مورد ادعای این طرح، دارای هیچکدام از مخاطرات احتمالی آن نیستند.

بومی سازی و اجرای طرح های روزآمد در این حوزه می تواند علاوه بر حمایت از تولید داخلی منافع و منابع مالی و ارزش افزوده معنوی رسانه ملی را به شکل چشمگیری افزایش داده و در تراز بین المللی قرار دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا