عبدالکریم سروش چه میگوید؟

«عبدالکریم سروش» که دیدگاههای سالهای اخیر او دربارهی اسلام و حضرت محمد (ص)، چالشهای زیادی را در پی داشته است، اخیرا در گفتگویی توضیحاتی دیگر دربارهی ادعاها و دیدگاهش مطرح کرده است.
به گزارش انصاف نیوز، وی در بخشی از گفتگوى خود با سایت زیتون با عنوان «رویارویى رویا»، که در کانال تلگرامی او منتشر شده، ادعاها و عقایدی را مطرح کرده که خلاصهی آن در پی میآید:
پیامبر اسلام یک انسان عالی و در حد بالایی از کمال و بصیرت بود و میتوانست بواطنی و عوالمی را کشف کند که هنوز هم برای ما تازه است.
ما میتوانیم در ظل تجارب او حرکت کنیم و به اصطلاح صوفیان بر سر سفره او بنشینیم.
اما این معنایش این نیست که همه غذایی در سفره او بوده است.
به زبان ساده تر، با آمدن قرآن حرف های خدا تمام نشده و تجربه های ممکن دینی به پایان نرسیده است.
هم اسرار جدیدی برای کشف شدن وجود دارد و هم عوالم تازه ای.
مولانا و حافظ هم برخی از حرفهای ناگفته خدا را گفتهاند.
پیامبری مثل شاعری است.
هیچ وقت نمی توان گفت حافظ یا مولوی بالاترین شاعر است.
فقط می توان گفت اینها قله های بلندی را فتح کرده اند.
اصلا بالاترین شاعر معنا ندارد، گرچه شاعر ضعیف ممکن وموجودست.
حافظ در نوع خودش عالی است، سعدی هم همینطور و مولوی هم.
من در این جا قائل به کثرت ام؛ کثرتی غیر قابل تحویل به وحدت.
من به بسط تجربه نبوی قائلم و نه به کشف تام. و این منافاتی با خاتمیت ندارد.
خاتمیت یعنی خاتمیت در ماموریت.
انتهای پیام





[ادعاهای] وی با خود قرآن در تضاد است. این بنده خود مثل بعضیها که توهم نبوت یا الوهیت برایشان دست می دهد در چمبره توهم اندیشه نگاری خود نبوت انگاران گرفتار آمده که سایت بی انصاف نیوز نیز به نشخوار آن حزعبلات گرفتار آمده
با سلام . آقای رحمان. در مورد فردی مانند سروش نمی توان به راحتی قضاوت کرد. باید افراد همسنگ با ایشان قضاوت کنند آنهم علمی و مستند.یاد بگیریم که همه چیز را همگان دانند .در هر موردی لازم نیست افاضه فضل نماییم.
دوست عزیز آقا رحمان
خوشحال شدم که حداقل اول نظرتان را با نقد به شکل علمی شروع کردید و منتظر بودم در ادامه تضادی را بین نظرات دکتر سروش درباره قرآن و خود قرآن مطرح کردید، با دلیل نشان دهید. ولی در ادامه از روش نقد خارج و به توهین آنهم به سایت انصاف نیوز رسیدید!
درود. ببینید سخنان ایشان را نباید یک سوی قابل قضاوت کردو فوراْ منکوب بلکه به بررسی و نقد جدی نیاز است.البته توسط اهل فن . بنده بخشی از سخنان ایشان در خصوص نظام اسلامی و ارتباطش با حکومت دینی را شنیدم. فوق العاده بود. توصیه می کنم دوستان در وب جستجو و مخصوصا از یوتیوب صحبتهاشو گوش کنند… متشکرم
بله ایشان مدتی جزو تئورسینهای مهم در باب نظام اسلامی و حکومت دینی بودند و اتفاقا مدتی هم تلوزیون جمهوری اسلامی در قرق ایشان بود . افاضاتی داشتند. اما مسائلی که طرحش در اینجا ضروری نیست ایشان را هم به مانند برخی در مسیر دیگری قرار داد که نزول قرآن را خواب و خیلاتی متعالی بداند که در مرتبه ای پایین تر به سعدی و حافظ دست داده . واقعا چه مزخرفاتی. صراطهای مستقیم دیگر غوغا کرده . در قرآن جز یک صراط مستقیم نیست . در اندیشه جناب سروش هر سبیلی می تواند صراط مستقیم باشد
آقا رحمان، بجای پراکنده گویی قرار بود (چون طرح ادعا کرده بودید) تناقض نظرات منتشر شده در متن بالا با نظر قرآن را با دلیل بیان بفرمایید. آن صراط در قرآن صراط همه انبیا ( سوره نساء-۶۹) معرفی شده پس همه ادیان آنان را شامل می شود. ضمنا همه عرفا قائل به ادامه کشف اند و جنس الهام را از جنس وحی می دانند (از جمله ابن عربی، مولوی، مرحوم عصار) و شهود را در رویا هم محتمل می شمارند.(از جمله نامبردگان و از جمله آیات قرآن درباره رویاهای پیامبران). اما افاضات ایشان یا به تعبیر آقای سبحانی از مراجع درسهای نهج البلاغه همان است که علی علیه السلام در آن منتقد علی را ستایش و چاپلوس او را نکوهش می کند و به حاکمان رافت و اوج محبت به همه شهروندان بدون استثنا از جمله بی دینان را (چون هم نوعند ولو هم دین نباشند) توصیه می کند