کشف رازهای ۶۰۰۰ ساله در بادرود

منیره کاویانی در سایت اصفهان زیبا نوشت: «بادرود، شهری کهن و تاریخی در شمال استان اصفهان، با پیشینهای بیش از شش هزار سال، همچنان ردپای تمدنهای گذشته را در کوچهها، خانهها و محوطههای باستانی خود حفظ کرده است.
این شهر که مرکز بخش امامزاده آقاعلی عباس (ع) است، همواره محل تلاقی فرهنگ، مذهب و اقتصاد منطقه بوده و امروز بهعنوان چهارمین شهر زیارتی ایران شناخته میشود. حضور سالانه میلیونها زائر در بارگاه مطهر امامزاده آقاعلی عباس (ع)، جشنوارههای ملی انار و رونق قالیبافی دستبافت «شادسر»، بادرود را نه تنها به مقصد گردشگری مذهبی بلکه به قطبی اقتصادی و فرهنگی تبدیل کرده است.
در کنار اینها، چشمانداز کویری و طبیعت بکر اطراف شهر، تجربهای منحصر به فرد از گردشگری و طبیعتگردی را برای بازدیدکنندگان رقم میزند و نشان میدهد که بادرود ترکیبی کمنظیر از تاریخ، فرهنگ و زندگی مدرن است که هنوز هویت اصیل خود را حفظ کرده است.
رضا غلامرضایی شهردار بادرود در گفتوگو با خبرنگار تیمچه اظهار کرد:«بخش امامزاده آقاعلی عباس (ع) به مرکزیت بادرود، یکی از بخشهای مهم شهرستان نطنز است. از شمال با کویرات آران و بیدگل، از غرب با کاشان، از جنوب با نطنز و از شرق با اردستان و زواره همسایه است. وسعت آن حدود ۱۲۰۰ کیلومتر مربع و جمعیتش در سرشماری سال ۸۵ بیش از ۲۳ هزار نفر بوده است.»
او افزود: «شهر بادرود با جمعیت ۱۵ هزار نفری، مرکز این بخش است و در کنار آن، شهر خالدآباد با حدود دو هزار و ۸۰۰ نفر جمعیت و شش روستای تاریخی همچون اریسمان، دهآباد و متینآباد، ظرفیتهای ارزشمندی را در خود جای دادهاند.»
تاریخ و تمدن
شهردار بادرود با اشاره به اینکه بادرود در زمانهای دور، از شهر های صنعتی و متمدن فلات مرکزی ایران بوده است، تصریح کرد:« زمانی که بسیاری از مردم جهان در غارها پناه گرفته بودند و زندگی مدنی را لمس نکرده بودند، مردم این دیار در ساخت ظروف مسی، سفالی، فلزی و… دستی داشته و کارگاه فلز کاری را بنیان نهاده بودند؛که از نظر باستان شناسی بسیار قابل توجه است.»
یکی از بزرگترین مراکز مدنیت تاریخ در فلات مرکزی ایران در منطقه «بادرود» اتفاق افتاده است، باکشفیاتی که در این چند سال به اثبات رسیده، سایت اریسمان بادرود، بزرگترین پشتوانه تاریخی و مدنیت این منطقه است که تاریخ ۶۰۰۰ ساله را نشان می دهد. در کتاب برهان قاطع روز ۲۲ هر ماه شمسی را باد فرض کرده و تدبیر و مصالح آنرا بدو تعلق دانسته است.
در این روز، نو پوشیدن، نوبریدن و اسب نو سوار شدن نیک یاد شده است. از دیگر سو، در اواخر قرن سوم (ه . ق.)کتاب اعلاق النفیسه اثر ابن رسته ( ۲۹۰ ه.ق )، شهر باد را یکی از مراکز مهم بین راهی اصفهان ـ ری معرفی می کند.
اقتصاد و معیشت
غلامرضایی ادامه داد:«معیشت مردم بادرود بر پایه کشاورزی، دامداری و قالیبافی است. فرش دستبافت شادسر که بیشتر توسط بانوان منطقه بافته میشود، جنبه صادراتی دارد. انار نادری بادرود نیز محصول شاخص بادرود است، که به کشورهای مختلف صادر میشود و هر سال جشنواره ملی انار با حضور مسئولان کشوری و گردشگران در بادرود برگزار میگردد.»
گردشگری و زیارت
او با بیان اینکه بادرود چهارمین شهر زیارتی کشور است، گفت: «در این منطقه قبل از ورود اسلام به سرزمین آریاییها، ایرانیان قدیم و متمدن به عناصری مثل آب، آتش، باد،خورشید و خاک ،به عنوان عناصرمقدس اعتقاد داشتند؛و در اطراف این پدیدهها به راز و نیاز مشغول بودند.
ساکنان اولیه قوم آریایی، عنصر مقدس «باد» رابه عنوان یکی از آفریده های خدای سبحان برگزیدند وبه عبادت آن مشغول شدند .اسامی باد ، بادافشان، باد غیس، بادرود، بادکوبه، بادرود فیروز کوه، باد جرقویه و … دلیل آن بوده است که برای عنصر «باد» احترام ویژه ای قائل بوده اند.با گسترش دین مبین اسلام اولین مناطقی که مسلمان شدند ،مناطق مرکزی ایران از جمله منطقه کاشان وبادرود بود. بارگاه مطهر امامزاده آقاعلی عباس (ع) و امامزاده محمد (ع) سالانه پذیرای بیش از دو میلیون زائر از سراسر ایران است.
افزون بر این، بیش از ۱۲۰ اثر تاریخی شناساییشده در منطقه که مهمترین آنها وجود بیش از ۱۵محوطه تاریخی وسایت باستانی همچون محوطه های ابوذر سوچن، قلعه سفید-مسی، بادافشان، بادرود، تل علضا و تلخاب که باقدمت هفت هزار سال ورشته قناتهای گبری ،ظرفیت بزرگی برای توسعه گردشگری محسوب میشود.»
شهردار بادرود همچنین به جایگاه کویر در اقتصاد گردشگری اشاره کرد و افزود:«اکوکمپ متینآباد، نمونه موفقی از گردشگری پایدار در کشور است که امکان کویرنوردی، رالی کویر و طبیعتگردی را فراهم کرده و هزاران گردشگر داخلی و خارجی را جذب میکند.»
فرهنگ و جامعه
غلامرضایی یادآور شد:« این بخش دارای مردمی خونگرم و مهربان است که به لهجه محلی « بادی» تکلم می کنند.
اگر چه زبان و گویش این منطقه با گذشت زمان دست خوش تغییر و تحول گردیده و بسیاری از لغات و تمثیلها و اصطلاحات بادرودی به بوته فراموشی سپرده شده است ؛امّاریشه اصلی زبان شهر بادرود به زبان دَری قدیم نسبت دارد و مردم در روستاهای تابعه با همان زبان وابسته به لهجه های مختلف صحبت می کنند.
او در ادامه افزود:«مردم این بخش مسلمان و شیعه هستند و در انجام فرایض دینی اعتقاد محکم و استوار دارند. اما آنچه برجسته تر است خدمات نظام مقدس اسلامی به این شهر است که با گسترش فرهنگ آموزش و ارائه خدمات ارزشمند ، این شهر را به جایگاه علمی ، آموزشی و خدماتی بالایی رسانده است.
حدود ۲۰۰ پزشک متخصص و تعداد زیادی از تحصیل کرده های پزشکی ، دانشگاهی و فنی و مهندسی در سالهای اخیر و موج ارزشمند دانشجویی در سراسر کشور ، مرهون خود آگاهی و باور مردم عزیز این بخش است که در سایه سار نظام مقدس اسلامی فراهم شده است.»
شهردار بادرود در پایان خاطرنشان کرد:«ترکیب تاریخ و تمدن کهن، کشاورزی و صنایع دستی پویا، ظرفیتهای زیارتی و موقعیت کویری بینظیر، بادرود را به شهری با قابلیتهای ملی و حتی بینالمللی تبدیل کرده است. توسعه زیرساختها و حمایت از سرمایهگذاری در این حوزهها میتواند آینده روشنتری را برای منطقه رقم بزند.»
انتهای پیام




