وظیفه‌ی رسانه در شرایط تحریم: کوچک‌نمایی و بزرگ‌نمایی ممنوع!

علی‌اصغر شفیعیان، فعال رسانه‌ای، درباره‌ی اهمیت جلب اعتماد مردم در شرایط فعلی کشور گفت: تاکید رئیس‌جمهور پزشکیان بر رفتار صادقانه با مردم است. اثر تحریم بر زندگی مردم را نباید کوچک‌نمایی یا بزرگنمایی کرد.

گزارش انصاف نیوز از میزگرد سیاسی شبکه‌ی خبر با موضوع نقش رسانه‌ها در آرامش‌بخشی به جامعه در شرایط تحریم را در ادامه بخوانید.

در این میزگرد بیژن نوباوه‌وطن (نماینده‌ی مجلس)، سپهر خلجی (رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت سیزدهم) و علی‌اصغر شفیعیان (مدیر انصاف نیوز) حاضر بودند‌.

بیژن نوباوه با اشاره به جنگ ۱۲ روزه گفت: این جنگ قدرت ایران را نشان داد و توانست معادلات را تغییر دهد. بخش بزرگی از آنچه به عنوان قدرت اسرائیل نشان داده می‌شود تبلیغاتی و رسانه‌ای است. فضای رسانه‌های جهانی و هالیوود به سود اسرائیل فعالیت می‌کنند.

او ادامه داد: اما پس از جنگ ۱۲ روزه و مقاومت ایران در برابر اسرائیل دیگر  آن چهره از بین رفت. رژیم صهیونیستی خطری بین‌المللی است. البته اسرائیل به دنبال جنگ است و این جنگ هم صرفا هم نظامی نیست بلکه جنگ رسانه‌ای است.

سپهر خلجی با اشاره به سخنان رهبری انقلاب در دیدار اخیر با اعضای دولت گفت: در این دیدار چندین نکته از سوی ایشان بیان شد اما روایت قدرت به حدی مهم است که رهبری آن را به عنوان اولین توصیه مطرح کردند و در انتهای صحبت‌شان نیز بر آن تاکید داشتند. رسانه‌ها و مسئولان دولت باید به این مهم توجه داشته باشند. 

او با بیان اینکه در دنیای قدرت اگر از موضع ضعف وارد شویم محکوم به شکست هستیم، گفت: تجربه‌ی پس از انقلاب نشان داده که در دولت‌هایی که از موضع قدرت وارد شدیم پیشرفت کردیم و هر جا مسئولان کرنش و ضعف نشان دادند ناکام بودیم. در جنگ ۱۲ روزه ایستادگی خود را نشان دادیم و به طرف مقایل ضربه زدیم و از موضع قدرت رفتار کردیم و در نتیجه مردم هم پشتیبانی کردند.

آقای خلجی تاکید دارد که نقش اصلی در تولید قدرت با کارگزاران اجرایی است و می‌گوید: پشتیبانی رسانه‌ای در خلاء نمی‌تواند اتفاق بیفتد. اگر رویکرد مسئولان بر اساس کرنش و ضعف باشد رسانه نمی‌تواند روایت قدرت تولید کند. روایت قدرت دو بال رسانه‌ها و کارگزاران اجرایی را توامان نیاز دارد و اگر عملکرد مثبتی باشد روایت قدرت تولید می‌شود.

علی‌اصغر شفیعیان با تایید بخش پایانی گفته‌های سپهر خلجی گفت: ایجاد اعتماد ملی و صداقت به هم مرتبط هستند. تاکید رییس جمهور پزشکیان رفتار صادقانه با مردم است. کاری که در رسانه‌ها نکرده‌ایم. اینکه بگوییم تحریم‌ها اثری ندارد خلاف رفتار صادقانه با مردم است.

او با انتقاد از توصیه‌نامه‌ها و تذکرات ارسالی به رسانه‌ها گفت: گاهی به نوعی رفتار و تهدید می‌شود که گویی اهالی رسانه مشکل ذهنی دارند و فقط دیگران می‌دانند که چگونه باید رفتار رسانه‌ای داشت. در نتیجه‌ی همین رویکردهاست که در جنگ ۱۲ روزه حداقل در حوزه‌ی رسانه پیروز نشدیم. مدت‌هاست که تاکید رهبری بر جنگ روایت‌هاست اما متاسفانه برداشت بعضی این است که روایت سازی خلاف واقع کنیم‌.

شفیعیان با بیان اینکه در شرایط فعلی به اعتماد مردم نیاز داریم، گفت: برای تحقق این موضوع به غیر از رفتار صادقانه راهی وجود ندارد وگرنه جامعه به دام اینترنشنال و بی‌بی‌سی و حتی شبه‌رسانه‌ها می‌افتند. جلب سرمایه‌ی اجتماعی از این طریق از موشک هم اهمیت بیشتری دارد.

بیژن نوباوه گفت: اگر تاب‌آوری به امر ملی تبدیل شود ملت را قدرتمند خواهد کرد. تاکید بر حضور مردم در صحنه در حد یک شعار نیست. در اوایل جنگ ۸ ساله شرایط بسیار بدی داشتیم اما با تاب‌آوری مردم توانستیم آن ۸ ساله را پیش ببریم. اعتماد ملی تاب آوری را افزایش می‌دهد. در این صورت است که مردم مشکلات و فشارها را تحمل می‌کنند.

این نماینده‌ی مجلس ادامه داد: در جنگ ۱۲ روزه آنچه میمون و مبارک بود حضور مردم و افزایش تاب‌آوری بود‌. در آن روزها رفتارهایی از مردم سر زد که باورمان نمی‌شد.

آقای نوباوه بر رویکرد تهاجمی رسانه‌ای تاکید دارد و می‌گوید: تا زمانی که در فعالیت رسانه‌ها تدافعی عمل کنیم موفق نخواهیم بود و باید تهاجمی عمل کنیم تا قدرت روانی حانعه بالاتر برود. رفتارهای خلاف واقع از سوی دولت و مسئولان باعث کاهش اعتماد و تاب آوری خواهد شد.

سپهر خلجی با بیان اینکه روایت قدرت به معنای ساخت روایت جعلی یا نادیده گرفتن نقاط ضعف  نیست، گفت: لازم است که رسانه‌ها عناصر امیدبخشی که وجود دارد را برجسته کنند. نباید نقاط ضعف را فریاد بزنیم همانطور که در دیگر کشورهای دنیا این کار را نمی‌کنند. آیا آمریکا نقاط ضعف خود را برجسته می‌کند؟!

او ادامه داد: باید برای رفع نقاط ضعف تلاش کنیم. در جنگ ۱۲ روزه صدها نقطه قوت و امیدبخش دیدیم در کنار خسارتهای بزرگی که ایحاد شد. جمهوری اسلامی ایران به اتکای مردم و مولفه‌های قدرا درونی ایستاده است. هدف قرار دادن صداوسیما شاخصی از اثرگذاری این رسانه در جهت تولید قدرت ملی است.

علی‌اصغر شفیعیان در واکنش به اظهارات آقای خلجی گفت: اینکه تاب‌آوری در جنگ ۱۲ روزه افزایش داشت حرف درستی است اما این موضوع نباید فریب‌مان دهد. این تاب‌آوری مربوط به آن مقطع زمانی بود و مشخص نیست اگر دوباره ان اتفاق تکرار شود همان واکنش‌ها را ببینیم و در نتیجه باید بررسی و محاسبه‌ی دقیقی در این باره شود.

او درباره‌ی عملکرد رسانه‌ها در شرایط فعلی کشور گفت: برخورد حرفه‌ای نتیجه‌ی بهتری به همراه خواهد داشت. تعادل در روایت حائز اهمیت است و درباره‌ی تحریم‌ها نه باید کوچک‌نمایی کنیم و نه بزرگنمایی.

شفیعیان با اشاره به مواردی که در گذشته اعتماد ملی را مخدوش کرد، گفت: لازم است مساله‌ی رفع تحریم را یک پروژه‌ی ملی بدانیم که بنا به گفته‌ی رهبری اگر امکان حل این مساله باشد دولت و دیگر دستگاه‌ها حتی یک ساعت هم نباید تاخیر کنند.

او ادامه داد: اگر این مساله را با نگاه ملی ببینیم آنگاه بعضی رسانه‌ها از اینکه قطعنامه‌ی تعویق ۶ ماهه تحریم‌ها رای نیاورد جشن نمی‌گیرند. اعتماد به توان داخلی فقط در موضوع موشکی نیست و باید به دیپلماسی هم اعتماد کرد. افراد فعال در این بخش  هم داخلی هستند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا