گفت‌وگوی چالشی در انصاف نیوز | آیا نسل Z نسل پوچ است؟ [+فیلم]

داریوش سجادی، تحلیلگر سیاسی بر این باور است که نسل Z نسلی پوچ است و این مختص به ایران نیست. مسعود فروزنده، تاریخ‌پژوه اما می‌گوید که نباید کلی‌گویی کرد و خواسته‌های نسل Z در حال تبدیل شدن به خواست اکثریت است و به سوی سکولارسیم در حرکت هستیم‌.

آقایان سجادی و فروزنده عصر یکشنبه در گفت‌وگویی چالشی به میزبانی انصاف نیوز شرکت کردند که در آن از هر دری سخن به میان آمد. از آنچه باعث انقلاب شد تا عملکرد حکمرانان پس از انقلاب، از فساد در ایران و شکل گرفتن طبقه‌های خاص در دولت‌ها مختلف تا نقش دین و ملی‌گرایی در جامعه‌ی ایرانی و چالش اصلی که بر سر نسل Z در ایرانِ امروز بود.

داریوش سجادی معتقد است که فساد در ایران را نباید به اشخاص تقلیل داد و این موضوعی ساختاری و نهادی است. به باور او در دولت سازندگی طبقه‌ی جدیدی شکل گرفت که تا امروز هم آن طبقه ادامه پیدا کرده است.

این تحلیلگر سیاسی با اشاره به فعال شدن مکانیسم ماشه و بازگشت قطعنامه‌های تحریمی سازمان ملل گفت: تحریم‌ها و آنچه به عنوان دور زدن تحریم شناخته می‌شود این طبقه را تقویت کرده است.

مسعود فروزنده با تایید این نگاه که در دولت سازندگی چنین طبقه‌ای شکل گرفته اما تاکید دارد که در هر دوره‌ای و هر دولتی چنین طبقه‌هایی با مختصات همان دولت شکل گرفته است.

سجادی اینطور ادامه می‌دهد که فساد مختص این سال‌ها نیست و در دوران پیش از انقلاب هم همین وضعیت بوده است. به باور او آنچه در حکومت پهلوی به دنبال حاکم کردن آن بودند، لاکچریزم بوده و نه مدرنیزم.

فروزنده در این بخش این سوال را خطاب به داریوش سجادی مطرح کرد که آیا جایگزینی لاکچریزم به جای مدرنیزم پس از انقلاب حل شده است؟

آقای سجادی در پاسخ گفت: در تمامی این ۴۸ سال اقتصاد در اختیار باند دولت هاشمی بوده و آنها سیاست‌های خود را اعمال می‌کردند.

مسعود فروزنده، تاریخ‌پژوه، در نقد این دیدگاه گفت: این سخن ادعایی بزرگ و ساده‌سازی اقتصاد سیاسی پس از انقلاب است. آنچه می‌گویم طرفداری از هاشمی و یا دولت او نیست. بر اساس استنادات تاریخی می‌توان اینطور گفت که هر دولتی طبقه‌ی اجتماعی خاص خود را ساخته است.

سجادی در پاسخی کوتاه به این بخش گفت نباید فراموش کنیم که وزارتخانه‌های اقتصادی دولت خاتمی در اختیار جریان هاشمی بود.

داریوش سجادی، تحلیلگر سیاسی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به دیدگاه‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران گفت: در زمان پیش از انقلاب اعتماد به نفس توده‌های فقیر تخریب شده بود. مرحوم امام به این مردم رفاه نداد اما هویت داد.

او درباره‌ی این بخش از گفته‌هایش اینطور توضیح داد که از صفویه تا اواسط قاجار دین نقش نخ تسبیح را بازی می‌کرد و باعث همگنانگی میان حکومت و جامعه می‌شد اما از میانه‌ی دوران قاجار رفته رفته در هویت اجتماعی شکاف ایجاد شد و به آشوب‌هایی منجر شد.

این تحلیلگر سیاسی گفت: پس از انقلاب ۵۷ این هویت دوباره بازگشت و در ۸ سال جنگ تحمیلی دین‌ورزها جنگیدند.

سجادی به جنگ ۱۲ روزه نیز اشاره کرد و گفت: در این جنگ هم هویت دینی اثرگذار بود و در کنار آن ایران هم به مثابه خانه شده است و این وحدت برای حفظ خانه ایجاد شد. اما در اسرائیل چنین وضعیتی اتفاقی نمی‌افتد‌. وطن برای جامعه‌ی مذهبی ایران ترکیبی از همه‌ی اینهاست و نه ناسیونالیسم.

مسعود فروزنده با اشاره به دیدگاه‌های داریوش سجادی گفت: آنچه آقای سجادی می‌گوید نشانگر این است که او نگاهی ایدئولوژیک دارد و برای فهم نظراتش لازم است از این زاویه گفته‌هایش را بررسی کنیم.

سجادی با رد این گفته‌ی فروزنده گفت: این نگاه ایدئولوژیک نیست. ما ۴۷ سال است که با آمریکا مسئله داریم اما در همین ۴۷ سال هم با آنها مذاکره و کار کرده‌ایم. من معتقدم دغدغه‌ی جامعه‌ی ایران دموکراسی نیست و غرب‌زدگی مسئله‌ی اصلی است.

او با اشاره به مباحث مختلفی که درباره‌ی نسل نو بیان می‌شود گفت: نسل Z نه سواد دارد، نه دانش و نه آرمان. این هم مختص به ایران نیست و مشکلی جهانی است. نسل Z نسلی پوچ است.

مسعود فروزنده منتقد این نگاه سجادی است و می‌گوید: بنا بر نتایج پیماش چهارم نگرش‌ها و ارزش‌ها نگاهی که نسل Z دارد از اقلیت به اکثریت در حرکت است. نباید درباره‌ی این موضوع کلی‌گویی کرد‌.

داریوش سجادی نیز با انتقاد از نگاه صفر و صدی به مسائل گفت: نام این نوع نگاه را ایدئولوژی شیطانی می‌گذارم زیرا شبیه همان رفتاری است که شیطان در برابر خدا انجام داد. این نگاه در ایران رواج دارد به ویژه در میان روشنفکران. آنها دیگران را تاریک‌فکر (صفر) در نظر می‌گیرند تا خودشان را روشنفکر (صد) بنامند‌. روشنفکری در ایران یک بیماری است.

او ادامه داد: باید بپذیریم که نه همه انقلابی‌ هستند و نه همه ضدانقلاب‌. قشر خاکستری اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهد.

سجادی می‌گوید که دو نوع حکومت داریم، حکومت طباخانه که هر آنچه شهروند می‌خواهد انجام می‌دهد و حکومت طبیبانه که آنچه به نفع مردم است را انجام می‌دهد.

این تحلیلگر سیاسی در پاسخ به اینکه چه کسی ماموریت رفتار طبیبانه را به نظام سیاسی ایران داده به رفراندوم ابتدای انقلاب اشاره کرد و درباره‌ی اینکه آیا امکان تکرار آن همه‌پرسی وجود دارد، گفت: این منطقی نیست که از حکومتی این را بخواهید که خودش را سرنگون کند‌.

مسعود فروزنده و داریوش سجادی در این موضوع توافق داشتند که نظام سیاسی ایران ایدئولوژیک نیست و در تصمیمات خود علاوه بر ایدئولوژی به قدرت و مصلحت نیز تکیه دارد.

در ادامه موضوع مقتضیات زمان و مکان که مورد تاکید بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران قرار داشت به عنوان شاهدی برای تایید این ارزیابی از نظام مورد اشاره قرار گرفت.


فیلم گفت‌وگوی داریوش سجادی و مسعود فروزنده

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

۳ Comments

  1. قرن بیستم با ظہور مردان بزرگی مٹل گاندی و مائدہ مواجہ
    بودیم و این رهبران تاثیر زیادی بر افکار جوانان آن دورہ داشتند۔
    در این قرن شاھد ظہور ترامپ و ترامپیسم ھستیم۔ بجز پوچی از نسل z چہ انتظار دیگری می شود داشت؟

    ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا