اگر وهابی‌ها حرف خوبی زدند … | احمد عابدینی

آیت الله احمد عابدینی درباره‌ی این انتقاد که برخی نوع نگاه او به دین را مشابه وهابیت می‌دانند گفت: آنچه من می‌گویم حرف‌های وهابیت نیست اما فرض کنیم وهابی‌ها حرفی داشته باشند که حرف خوبی باشد، چه اشکالی دارد ما هم آن را بگوییم؟

این استاد حوزه در گفت‌وگو با انصاف نیوز گفت: وهابیت یک فکر سیاسی است و مفهومی صرفا عقیدتی نیست. زمانی روابط ایران و سعودی با تنش همراه بود آن سال‌ها وهابیت تهمتی بود که به افرادی زده می‌شد تا او را از نیروهای امنیتی بترسانند. در حالی که وهابیت هم مثل دیگر موارد است؛ یکی وهابی است، دیگری مسیحی است، یکی کمونیست است و… ارتباطی به بد و خوب بودن افراد ندارد. این برچسب زده شد که مثلا بخواهند مرا بایکوت کنند.

او ادامه داد: آنچه بنده می‌گویم حرف‌های وهابیت نیست؛ مثلا آنها هر چه پیش می‌آید و کوچکترین زاویه‌ای با افکار آنان دارد می‌گویند «شرک است» در حالی که بنده معتقدم بعضی موارد «باطل است» و یا «لغو و بیهوده است». حال فرض کنیم وهابی‌ها حرفی داشته باشند که حرف خوبی است (مثلا موقع نماز و قرآن مساجد آنها ساکت است و افراد با همدیگر حرف نمی‌زنند) چه اشکالی دارد ما هم این را بگوییم؟

آیت الله عابدینی با بیان اینکه همه‌ی حرف‌هایی که من زده‌ام از کتاب‌های دینی خودمان است، گفت: یکی از دوستان منتقد به خانه‌ام آمده بود و با دیدن کتابخانه‌ام گفت تو که حرف‌های نویی می‌زنی ولی همه‌ی کتاب‌هایت که همان کتاب‌های قدیمی خودمان است! پاسخ دادم که درباره‌ی مطالب کتاب‌ها فکر می‌کنم و بعد نظری را مطرح می‌کنم و کتاب‌های تازه را هنوز نخوانده‌ام.

این استاد حوزه گفت: اینکه تهمت بزنند و بگویند حرف‌هایم را از وهابیت گرفته‌ام حرف نادرستی است اما اینکه نقد داشته باشند و بگویند  سخنم دارای اشکال است، لازم است با عقل و کتاب و سنت حرف دو طرف را بررسی کرد که آیا درست بوده است یا نه. این تهمت در حالی است که من درباره‌ی ائمه اطهار مقالات و کتاب‌های بسیاری نوشته‌ام. از جمله «زوایای ناپیدای نهضت امام حسین(ع) یا پرتوهایی از پیشوایان رحمانی که مجموعۀ ۲۶ مقاله در بارۀ ۱۴ معصوم است.

احمد عابدینی گفت: من احادیثی که در بحارالانوار و کافی آمده خوانده‌ام اما آن را بررسی کرده‌ام و اگر اشتباهی داشته به آن دقت داشتم. مثلا برخی احادیث جعلی است و این با علم رجال و همینطور عرضه کردن آن به عقل قابل فهم است. شاید بعضی تمایل داشته باشند که احادیث دروغ هم ترویج شود.

او در ادامه گفت: امامان ما عاقل بوده‌اند و اگر حدیثی با عقل هماهنگ نبود نباید آن را ترویج کنیم. این حرف به خاطر این نیست که بخواهیم ائمه را کم اهمیت جلوه دهیم بلکه به این دلیل است که آنها را عاقل، عادل و معصوم می‌دانیم.

آیت الله عابدینی درباره‌ی دلایل ترویج این نوع احادیث گفت: یکی از دلایلش این است که برخی در حوزه تلاش دارند که به جای تاکید بر عقلانیت، روحانیون را متعبد بار بیاورند. در حالی که امام معصوم به دنبال تربیت تعبدی افراد جامعه نیست و «شیعه‌ی تنوری» نمی‌خواهد و به دنبال آن نیست که کسی به او بگوید چون تو گفته‌ای پس باید بشود.

این استاد حوزه ادامه داد: امامان ما عاقل هستند و نباید در امور اجتماعی و سیاسی به آنچه آنها می‌گویند تعبدی نگاه کرد. شاید یک دلیل اینکه چنین نگاهی دارم این است که از دانشگاه به حوزه آمدم. و همینطور سفرهای خارجی و حضور در جمع‌های مختلف در اینگونه نگاه اثر داشته است.

او با بیان خاطره‌ای از روزهای انقلاب گفت: ما به بزرگانمان تعبدی نگاه می‌کردیم. مثلا امام به دانشجویان انجمن اسلامی خارج از کشور توصیه کرده بودند که دوشنبه‌ها و پنجشنبه‌ها روزه بگیرند و ما هم در داخل تصور می‌کردیم شچباید ما هم این دو روز را روزه بگیریم «چون امام گفت»!

عابدینی درباره‌ی ایده‌ی حضور استادان رشته‌های مختلف دانشگاهی در حوزه گفت: این ایده ممکن است به تغییر شرایط کمک کند و آنها با گفتن تجربه‌های خود در صنعت و علم که تعبدی نیست به تحول در این فضا نیز کمک کنند. زیرا در آن فضا اگر مسیری به نتیجه نرسد ادامه نمی‌دهند اما برخی از ما حوزویان در صورت نتیجه نگرفتن هم می‌گوییم باید همین مسیر را رفت، زیرا در قیامت ثواب می‌دهند!

او در ادامه گفت: اگر برخی در حوزه همین را یاد بگیرند که در مسائل اجتماعی باید راهی را رفت که با نتیجه همراه شود، بسیار مهم است. مثلا درباره‌ی حجاب اگر من کاری کردم و یا حرفی زدم که زنان با حجاب شوند اما در نتیجه‌ی آن، وضعیت حجاب تفاوتی نکرد و یا حتی بی حجاب‌تر شدند نباید دفعه‌ی بعد آن کار و حرف را تکرار کنم.

انتهای پیام

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا