تلاش برای کپی برداری از مسعود فراستی

| مسعود اطیابی: به اسم نقد حمله و توهین می‌کنند | رضا درستکار: می‌خواهند از فراستی کپی بگیرند! |

نگار فیض‌آبادی، انصاف نیوز: بخشی از گفت‌وگوی مسعود اطیابی (کارگردان سینما) و رضا درستکار (منتقد) به بحث نقد و منتقدان اختصاص داشت. اطیابی برخی نقدها را نوعی حمله دانست و درستکار هم گفت «سیستم ما می‌خواهد از آقای فراستی کپی بگیرد و سعی می‌کند چند نفر مشابه او بسازد.»

گفت‌وگوی این دو چهره‌ی سینمایی با انصاف نیوز را در ادامه بخوانید.

مسعود اطیابی: القا و اغفال اسمش نقد نیست

انصاف نیوز: منتقدانی که می‌گویند فیلم‌های کمدی ایران مبتذل هستند، درباره‌ی چه فیلم‌هایی حرف می‌زنند؟

اطیابی: منتقدان واقعی هیچ وقت از واژه‌های تکراری مثل مبتذل و مستهجن استفاده نمی‌کنند و کسانی که از این واژه‌ها استفاده می‌کنند، می‌خواهند رو به جلو حمله کنند چون نمی‌توانند درست نقد کنند.

منتقد از دید من شخصی است که نفوذ کلام دارد و برای فیلمساز مثل معلم می‌ماند که با دانش جامعه‌شناسی و تکنیکی‌اش نقد می‌کند. اگر چنین منتقدی نقدش را درباره‌ی فیلم من بگوید، نکاتش را می‌پذیرم.

مثلا درباره‌ی فیلم پیرپسر نقد کاملی را از منتقدی نخواندم. منتقد می‌تواند دریچه‌ای را باز کند و به مخاطب بگوید از این پنجره هم می‌شود به فیلم نگاه کرد. القا و اغفال کردن نه کار منتقد است نه فیلمساز. 

منتقد را فرد عاقلی می‌دانیم که نظرش را می‌گوید و مخاطب هم کسی است که با احساسش با فیلم درگیر می‌شود و قرار است در فیلم‌ها روی احساس او تاثیر بگذاریم. منتقد فیلم را عاقلانه کاوش می‌کند اما منتقدانی هستند که نقدشان مبتذل شده است و به‌قدری از از واژه‌های تکراری استفاده کردند که جامعه آنها را پس زده است. البته اگر کسی منتقد واقعی باشد، مردم از آن استقبال می‌کنند. 

رضا درستکار: می‌خواهند از آقای فراستی کپی بگیرند!

درستکار: آقای اطیابی درباره‌ی فراوانی صحبت می‌کنند. سیستم ما می‌خواهد از آقای فراستی کپی بگیرد و سعی می‌کند چند نفر مشابه او بسازد. آن افراد از فراستی فقط هنجارشکنی و کلمات زشت و بی‌ربط را یاد می‌گیرند و علمی صحبت نمی‌کنند.

اطیابی: امروز منتقدان به اسم نقد، غیر مودبانه حرف می‌زنند و توهین می‌کنند.

انصاف نیوز: این شیوه‌ی نقد مد شده است؟

درستکار: مد نشده، سیستم فرهنگی خواسته است نوعی فراوانی در فضای نقد ایجاد کند تا منتقدان شاخص را از میدان به در کند. همین سیستم به سینمای کمدی فضا می‌دهد و مثلا پژمان جمشیدی و گلزار را می‌بینیم که سوار ماشین مدل بالا شده‌اند؛ چیزی که با تجربه‌ی مردم جامعه متفاوت است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. آقای درستکار خیلی عجیبه.. شنیع‌ترین صحنه‌های یک فیلم رو می‌بینه… بعد با برداشت‌های خودش نمیخواد قبول کنه که شنیعه… بعد میاد خوانش‌های انسانی و معرفت‌شناسانه میکنه… نمونه‌اش برنامه کات با خود آقای فراستی نشسته.. از پلیدترین و کثیف‌ترین لحظات پیرپسر خوانش‌های حسنه دریافت کرده خب بااین حساب دیگه پس فیلم بده چه چیزهایی باید داشته باشه؟ با باسن نشسته روی صورت پسرش… باز قبول نمیکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا