نعیمی پور: برخی جراحی‌ها مثل حذف و ادغام تنش‌زا هستند | باید برای بی‌انگیزگی فکری کرد

یک فعال سیاسی میانه‌رو، افزایش انگیزه و بالا بردن بهره‌وری را در مجموعه‌های مختلف مفیدتر از تصمیماتی مثل حذف و ادغام نهادها و ارگان‌ها می‌داند. به گفته‌ی نعیمی‌پور، موفقیت‌های این نوع جراحی‌ها حداقلی و اشکالات‌شان حداکثری خواهند بود.»

محمد نعیمی‌پور به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «بحث‌های مربوط به ادغام وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها نگاهی بوده است که از قبل وجود داشته است اما این موضوع را باعث چابک‌سازی نمی‌دانم چون مسئله‌ی اداری، بروکراسی و تکنوکراتیک کشور دچار نوعی لختی است که از سال ۸۴ به بعد دچار آن شده است؛ بدنه‌ی وزارت‌خانه‌ها به گونه‌ای است که احساس تعلق خاطر در آنها به اندازه‌ی کافی وجود ندارد.

درحال‌حاضر راندمان و انگیزه‌ برای طراحی‌های بهتر و اعتماد بین بدنه و مدیریت سازمان‌ها حداقلی است. مکانیسم‌های ایجاد بهره‌وری را برای حل این موضوع، تاثیرگذارتر از راه‌حل‌های دیگر می‌دانم.»

او در ادامه اضافه کرد: «آقای پزشکیان طبق نظری که داشتند، بعضی افراد را در راس وزارت‌خانه‌ها قرار دادند اما بعد از مدتی باید عملکرد و توانمندی‌ آنها ارزیابی شود و اگر او به این جمع‌بندی برسد که یک مدیری نتوانسته کار را به‌خوبی درک کند یا به پیش رفتن کارها کمک کند، جا دارد بدون هیچ رودربایستی تغییراتی را ایجاد کند که البته باید دو ملاحظه را رعایت کند.

اول اینکه باید بتواند شخص باکفایت‌تری را متقاعد کند که بیاید و از طرف دیگر اینکه مجلس سلیقه‌ی خاص خودش را دارد و ممکن است آنها نسبت به جابه‌جایی‌ها و جایگزینی‌ها پشیمان شوند.»

به گفته‌ی این فعال سیاسی میانه‌رو: «مشکل نبود بهره‌وری و انگیزه‌ی قوی در سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌‌ها با رفتن و آمدن آدم‌‌ها حل نمی‌شود و نمی‌توانند تاثیرات عمیقی در آنها ایجاد کنند. البته با آمدن افراد قوی امکان تغییرات در مدیریت‌ کلان و میانی ایجاد کنند، کارساز است اما برای آن بهره‌وری باید فکر جدی کرد.

با توجه به شرایط بحرانی و سایه‌ی جنگ، کارهایی مثل حذف و ادغام سازمان‌ها و تغییرات ساختاری وقت تلف کردن است و ممکن است حتی انگیزه‌‌ها را کاهش بدهد.»

نعیمی‌پور در پاسخ به این سوال که به جز وزارت‌خانه‌ها به ادغام یا حذف و تغییر چه سازمان‌هایی می‌شود فکر کرد گفت: «باز هم فرقی نمی‌کند که وزارت‌خانه‌ها باشند یا سازمان‌ها و دستگاه‌ها و معاونت‌های رئیس‌جمهور، بارها پیش آمده که مسکن و راه ادغام شدند اما دوباره جدا شدند و حالا هم می‌گویند خیلی بزرگ شده است و باز هم می‌بینیم که این گزینه جواب نداده است که علتش همان است که عرض کردم.»

او اضافه کرد: «بعضی‌ از دستگاه‌‌های اجرایی وجود دارند که خیلی کارآمد نیستند و راحت‌تر می‌توان درباره‌شان صحبت کرد هرچند که تغییرات، می‌توانند تنش‌های اجتماعی ایجاد کنند.

نکته‌ی مهم دیگر، دستگاه‌های موازی هستند که باید در قالب یک سازمان تعریف شوند. برخی سازمان‌های سیاسی هستند که به دلایلی ایجاد شدند و آقای پزشکیان طبق نظریه‌‌اش که وفاق است، باید ادغام آنها را در دستور کارش بگذارد.»

نعیمی‌پور در ادامه گفت: «اگر بخواهم سراغ خارج از قوه‌ی مجریه بروم، نیروهای نظامی و قوه‌ی قضاییه را می‌گویم که مسائل خاص خودشان را دارد و مثلا درباره‌ی نیروهای نظامی، فرمانده‌ی کل قوا باید تصمیم بگیرد.

البته تصمیماتی در این زمینه می‌توانند مفید باشد اما به نظرم الان شرایط مناسبی برای این کار نیست؛ چون فشارهای اقتصادی و روانی جنگ طوری بوده است که نمی‌توان جراحی‌های از این دست را انجام داد چون موفقیتش حداقلی و اشکالات‌شان حداکثری خواهد بود.»

https://ensafnews.com/609673/%da%a9%d9%88%da%86%da%a9%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%af%d9%88%d9%84%d8%aa-%d8%b1%d8%a7-%d8%a7%d8%b2-%d9%86%d9%87%d8%a7%d8%af-%d8%b1%db%8c%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%ac%d9%85%d9%87/

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا