اهمیت اجرای ارکستر سمفونیک جوانان و نوجوانان ایران

انصاف نیوز – میلاد آقایی
شامگاه پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۴، ارکستر و کر جوانان و نوجوانان ایران به رهبری استاد نصیر حیدریان در موزه هنرهای معاصر تهران روی صحنه رفت. رهبری گروه کر در این اجرا بر عهدهی سحر انزلی و تنظیم قطعات برای ارکستر، توسط کیومرث طالبی صورت پذیرفت.
تشکیل ارکستر جوانان و نوجوانان در شرایط موسیقی امروز ایران از چند زاویه دارای اهمیتی زیاد است:
۱. معضل کمبود نوازندگان متخصص به ویژه در بعضی سازهای بادی به دفعات دستاندرکاران موسیقی را با مشکل روبرو کرده است. این معضل تا جایی پیش رفته است که امکان اجرای همزمان چند ارکستر را محدود ساخته و عملا تعداد مشخصی نوازنده باید از این ارکستر به آن ارکستر نقل مکان کرده و در تمام کنسرتها حضور یابند. در این سالها، با وجود گسترشِ آموزشِ موسیقی در کشور، همچنان بسیاری از سازهای مهم در صنعت موسیقی نادیده انگاشته میشوند. چنین ارکسترهایی فرصت را برای کودکان و نوجوانان فراهم میسازد که با سازهای مختلف آشنا شده و همچنین با تجربهی فضای پویای موسیقی حرفهای، مسیر حرفهای خود را با آگاهی و انگیزه ی بیشتری پیگیری کنند.
۲. تجربیاتِ گستردهی ارکسترها و موزیسینها در سراسر دنیا نشان میدهد که بسیاری از زبدهترین نوازندگان جهان از سنین کودکی و نوجوانی این مسیر را آغاز نمودهاند. تربیت نوازندهی حرفهای مسیری طولانی، دشوار و چندین ساله است. کودکی و نوجوانی سنین طلایی برای آغاز این مسیر است چرا که نه تنها آموزشپذیری در اوج خود قرار دارد بلکه نوازنده فرصت بیشتری برای کسب تجربه دارد. ارکستر نوجوانان و جوانان، فضای مناسبی برای کشف و پرورش این استعدادها خواهد بود.
۳. نوازندگان بزرگسال ارکسترها رفته رفته پا به سن گذاشته و در آستانه بازنشستگی قرار میگیرند و باید جای خود را به تازهنفسها بدهند. موسیقی فردای ایران، صحنهی هنرنمایی همین نوجوانانی خواهد بود که امروز در ارکستر نوجوانان و جوانان مینوازند. کشف استعدادها و تقویتِ آنها، سرمایهگزاری برای آیندهی موسیقی و فرهنگ ایران است.
قطعا اهمیتِ این موضوع، محدود به همین چند مورد نیست و از مناظر مختلفی چون روانشناسی رشد و آموزش، جامعهشناسی، سیاست و … میتوان اهمیت این موضوع را بررسی کرد.
متاسفانه سالهاست که بر مبنای همین دغدغهها، متخصصین موسیقی کشور، از ضرورت تشکیل چنین ارکستری با مسئولین دولتی سخن گفته و ناکام ماندهاند.
حوالی سالهای ۱۳۹۸ الی ۱۳۹۹، ذیل مرکز آموزش بنیاد رودکی، با همت برخی از متخصصین، ارکستر جوانانی متشکل از سازهای زهی تشکیل شد.
به دلیل مقارنت با دوران همهگیری کرونا، این ارکستر فرصت چندانی برای برگزاری کنسرت و تمرینات منظم پیدا نکرد، اما افق امیدوار کنندهای را نشان داد.
سال ۱۴۰۰ و با استقرار وزارت فرهنگ و ارشاد دولت سیزدهم، یکی از اولین اقدامات بنیاد رودکی، تعطیلی این ارکستر بود.
بعد از آن به دفعات بسیاری از هنرمندان و دغدغهمندان به دفتر موسیقی، انجمن موسیقی، بنیاد رودکی و بسیاری از نهادهای ذیربط مراجعه کرده و تلاش نمودند تا ارکستر نوجوانان و جوانان را احیا کنند، اما همراهی چندانی جهت تحقق این امر صورت نپذیرفت.
خوشبختانه در ماههای اخیر، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد و دفتر موسیقی در تلاش بودند تا ارکستر جوانان و نوجوانان را با رویکردی متفاوت تشکیل داده و روی صحنه برند.
نهایتا پس از شکلگیری اینکنسرت و اولین اجرای آن، اجرایی کمنظیر از این سرمایههای نوظهور برگزار شد. بدون هیچ اغراقی، بالاتر از اکثریت ارکسترهای ایرانی، شاهد یکی از خوشصداترین ارکسترهای ایران بودیم.
امید است با تعیین رهبر دائم و مدیر هنری مشخص و متخصص، این ارکستر ساختار اداری مدون پیدا کرده و تمرینات هفتگیاش ادامه یابد تا براساس برنامهریزی معین کنسرتهای خود را برگذار نموده و به عنوان یک ارکستر دائمی فعالیت کند.
انتهای پیام