پدیده‌ی رانندگان کم سن و سال در خیابان

مانی مهدوی در سایت نصف جهان نوشت: «توقیف بنز ۱۰ چرخ به دلیل رانندگی نوجوان ۱۴ ساله در شهرستان فلاورجان که جدیدترین مورد از مجموعه بی انتهای رانندگی کودکان در اصفهان است، یک بار دیگر موضوع رانندگی پرخطر و غیرقانونی این قشر در سطح استان را به سر خط خبرها آورده است.

آن طور که فرمانده انتظامی شهرستان فلاورجان گفته است، ماموران انتظامی این فرماندهی حین گشت‌زنی فعال در یکی از محورهای مواصلاتی شهرستان به یک دستگاه کامیون بنز ۱۰ چرخ مشکوک شده و بلافاصله وارد عمل می‌شوند. آنها پس از متوقف کردن این کامیون مشاهده کردند که راننده آن یک نوجوان ۱۴ ساله است که در این خصوص و در راستای پیگشیری از وقوع هرگونه حادثه ناگوار این کامیون توقیف و به پارکینگ منتقل شد. در این رابطه برای مالک خودرو پرونده تشکیل و ضمن اعمال قانون پلیس راهور برای این تخلف، موضوع تحت رسیدگی قانونی قرار گرفت.

این بار اول نیست که موضوع رانندگی کودکان در اصفهان خبرساز می شود. فقط در همین سال ۱۴۰۴ تا امروز چندین و چند مورد توقیف خودرو توسط پلیس به دلیل رانندگی کودکان در شهرستان های مختلف استان اصفهان صورت گرفته که مشخص می کند باید فکر عاجلی به حال این پدیده بشود.

توقیف خودروی پراید با راننده ۱۰ ساله در شهرستان خور، توقیف پراید با راننده ۱۱ ساله در محور جرقویه – ابرکوه، توقیف نیسان وانت با راننده نوجوان ۱۷ ساله در گلپایگان، توقیف سواری پژو ۴۰۵ به رانندگی پسر بچه‌ای ۹ ساله در بهارستان، توقیف کوئیک با راننده ۸ ساله‌ در خمینی‌ شهر و توقیف موتور سیکلت با راننده ۹ ساله در اصفهان از مهم ترین موارد ممانعت به عمل آوردن ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی از رانندگی کودکان و نوجوانان فاقد گواهینامه و مهارت طی سال جاری بوده است. بماند که احتمالاً موارد متعدد دیگری هم از این پدیده بوده است که از زیر چشم پلیس در رفته باشد.

پلیس همواره هشدار داده اگر والدین از رانندگی فرزندانش کم سن وسالشان ممانعت به عمل نیاورند، علاوه بر تحمل تبعات قانونی آن احتمالاً باید در انتظار وقایع تلخ تری از جمله تصادفات منجر به جرح یا حتی مرگ هم باشند.

اواسط آبان ماه سال گذشته بود که در یکی از تلخ ترین و دلخراش ترین حوادث رانندگی از این نوع، یک دستگاه پژو پارس در بلوار باهنر ویلاشهر بر اثر ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه ناگهان با یک دستگاه تریلر پارک شده در کنار خیابان برخورد کرد و هر پنج سرنشین پژو پارس کشته شدند.

بعد از انجام تحقیقات مشخص شد که راننده پژو پارس نوجوانی ۱۷ ساله و فاقد گواهینامه رانندگی بوده است که به همراه یکی دیگر از سرنشینان نوجوان خودرو در همان لحظات نخست تصادف بر اثر شدت جراحات وارده فوت کرده و سه سرنشین دیگر خودرو نیز همگی در اثر جراحات وارده در بیمارستان فوت شدند. تمامی قربانیان این حادثه بین ۱۳ تا ۱۷ ساله بودند.

ماجرا از منظر جامعه شناسی

فقط کافی است این روزها با کمی دقت بیشتر به تردد انبوه اتوموبیل و موتورسیکلت در خیابان های شهر بنگرید. در این صورت بدون تردید شما با موتورسواران و بعضاً خودروسوارانی مواجه می شوید که بدون رعایت مسائل ایمنی در حال رانندگی در خیابان های شهر هستند. کودکانی که از هدیه مرگبار پدر و مادرشان نهایت بهره را برده اند و با حداکثر سرعت در حال کورس گذاشتن در خیابان ها هستند. این وضعیت درباره راکبان کم سن وسال موتورسیکلت آنقدر فراوان شده که حالا به یک موضوع طبیعی تبدیل شده است! کار به جایی رسیده که حتی نوجوانان کم سن دبیرستانی با موتور به مدرسه می روند و اولیای مدرسه هم با طیب خاطر پذیرای مرکب مرگ آنها در حیاط مدارس هستند!

اام چرا در اصفهان با چنین پدیده عجیبی مواجه هستیم؟ آیا والدین از رخدادهای تلخی که تا امروز برای رانندگان کم سن و سال اتفاق افتاده است خبر ندارند؟ آیا حادثه ویلاشهر باید در ابعاد مختلف تکرار شود؟ در یک مورد عجیب از توقیف خودرو با رانندگی کودکان درسال جاری، وقتی پلیس ناچار به توقیف یک دستگاه خودروی سواری پژو ۴۰۵ به رانندگی پسر بچه‌ای ۹ ساله در بهارستان شد، با یک اتفاق نادر روبه رو شد. در ویدئوی منتشر شده از لحظه توقف این خودرو، حضور یک زن در صندلی کنار این کودک ۹ ساله است که به نظر می رسد مادر او باشد جلب توجه می کند!

آیا این مادر، به رانندگی پر خطر فرزند کم سن و سالش آگاه نیست؟ رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان با اشاره به همین مورد می گوید: «با این والدین باید چه برخوردی کرد؟‌ متاسفانه خیلی از والدین به این موضوع افتخار هم می‌کنند درحالی که ممکن است رانندگی کودکان کانون یک خانواده را از هم بپاشد.»

از منظر جامعه شناسی هم امان الله باطنی جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی در اصفهان فزونی پدیده رانندگی کودکان در این خطه را ناشی از برون داد بحران «فَوران نوجوانی» دانسته است. او می گوید:

«در شرایط فعلی به واسطه فرهنگ تصویری شاهد بلوغ زودرس در کودکان هستیم و آنها زودتر از قبل پا به عرصه اجتماعی گذاشته اند. همزمان با کاهش سن بلوغ فرهنگی، سن شروع آسیب های اجتماعی نیز پایین آمده است. رانندگی کودکان نیز ناشی از همین تعجیل در بلوغ فرهنگی است. در حقیقت رانندگی کودکان در اصفهان و تکرار این پدیده در ادامه همان کاهش سن ورود به بازار کار، کاهش سن آسیب های اجتماعی، تعجیل در سن بلوغ فرهنگی و در کلان روندهای جامعه شناسی بدلیل بحران فوران نوجوانی است.»

اما علت این پدیده هر چه که باشد، یک چیز غیر قابل انکار است؛ این که احتمال بر جای مانده جسدهای انسان های بی گناه بعد از هر بار رانندگی کودکان کم سن و سال چه با موتورسیکلت و چه با خودروهای شخصی، غیرقابل اجتناب است. حادثه سال گذشته ویلاشهر باید یک زنگ هشدار همیشگی باشد. آیا والدینی که بنز ۱۰ چرخ را به نوجوان ۱۴ ساله شان داده اند، صدای این زنگ را شنیده اند؟»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا