دفاع ملی، رسانه‌ی ملی می‌خواهد | محسن‌حسام مظاهری

محسن‌حسام مظاهری، نویسنده و پژوهشگر در یادداشتی تلگرامی نوشت:

چندروز از آغاز جنگ می‌گذرد، اما هنوز تغییر محسوسی در سیاست رسانه‌های عمومی کشور دیده نمی‌شود. درحالی‌که در شرایط جنگی، ضروری است آرایش رسانه‌ متناسب وضعیت جنگی بازآرایی شود.

با چند مجری تلویزیونی هیجانی و مداح و منبری و مهمان‌ها و کارشناس‌هایی که قاب تلویزیون به آنها عادت کرده، نمیشود همدلی ملی ایجاد کرد. باید از چهره‌های بانفوذ رسانه‌ای و مقبول در افکار عمومی بهره جست.


همین که عمده‌ی مخاطبان صحنه‌ی حمله به صداوسیما و رفتار شجاعانه‌ی مجری را از شبکه‌های اجتماعی دیدند، نه خود تلویزیون، به خوبی نشانگر بحران رسانه‌ی عمومی است.


وضعیت فوق‌العاده و حساس این روزها می‌تواند فرصتی طلایی برای احیای مشروعیت ازدست‌رفته‌ی رسانه‌ی عمومی و شکستن انحصار قبیله‌ای آن باشد.


جنگ / دفاع ملی، رسانه‌ی ملی نیاز دارد. با همان ترکیب که سال‌هاست بخش‌هایی مهم از جامعه را رنجانده و طرد کرده، نمی‌شود اعتماد عمومی را جلب کرد.


ما به پژواک همدلی مبارکی که این روزها در جامعه حول دفاع از ایران و محکومیت تجاوز به کشور شکل گرفته، در رسانه نیاز داریم. برای این کار، ویترین و سیاست رسانه باید تغییر اساسی کند. لااقل متکثر شود و از این یکدستی درآید.

مثلا من اگر جای متولیان رسانه‌ای بودم همین امروز لابه‌لای این‌همه برنامه‌ی شعاری و تکراری، یک برنامه به محمدرضا شهیدی‌فر می‌دادم و یک برنامه هم به رضا رشیدپور. و به هردو میدان می‌دادم که صدای بخش‌های محذوف و مطرود اما میهن‌دوست و ملی‌گرای جامعه باشند در این وضعیت سخت.


همان‌ها که به انواع و اقسام روش‌ها رنجانده شدند، اما این چند روز صدای همدلی و ایران‌دوستی‌شان بلند است و مقابل تجاوز دشمن ایستاده‌اند. برنامه‌ی اولی برود سراغ روشنفکران و چهره‌های سیاسی و شخصیتهای علمی و فرهنگی، و برنامه‌ی دوم هم سراغ سلبریتی‌ها.

در این جنگ نابرابر بیش از هر چیز به تقویت همدلی ملی حول محور دفاع از ایران نیازمندیم. فراتر از دسته‌بندی‌ها و حب و بغض‌های سیاسی.


همین امروز باید فرمان رسانه را تغییر داد. شاید فردا خیلی دیر باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا