حاشیهنویسی سفر سخنگوی دولت به منطقه آزاد انزلی

خبرنگار انصاف نیوز که همراه گروهی از خبرنگاران، همسفرِ فاطمه مهاجرانی در سفر دو روزهاش به منطقه آزاد انزلی بود گزارش مختصری در حاشیهی این سفر تهیه کرده که شامل حواشی، جزئیات و حتی گفتگوهای بین خبرنگاران میشود. روز دوم این سفر نشست خبری سخنگوی دولت در بندر کاسپینِ منطقه آزاد انزلی برگزار شد.
اخبار اصلی این روز چند روز پیش منتشر شدهاند.
حاشیههای چندپارهی خبرنگار انصاف نیوز را در ادامه بخوانید:
سفر از بیست و دوم تا بیست و سوم اردیبهشت و با پرواز عمومی انجام شد. یکی از انتقاداتی که به این سفر وارد شد این بود که گروهی آن را تشریفاتی و بالاتر از سطح سخنگوی دولت میدانستند. روزنامه جوان در این باره نوشته بود: شما که برای مردم دلسوزی میکنید، چگونه در موقعیتی که شخص رئیسجمهور اهل صرفهجویی است و بسیاری از پروتکلها را رعایت نمیکند، سفری با چیدمان و تشریفات سران قوا میروید؟
سخنگوی دولت اما این نقد را قبول ندارد. او روز چهارشنبه در پاسخ به خبرنگار جماران گفت: سفر تشریفاتی نبود و با پرواز عمومی انجام شد. بجز عزیزان خبرنگار، مسافران دیگری هم در پرواز بودند. هدف از گرداندن نشستهای سخنگویی این است که اصحاب رسانهها ببینند که چه دستاوردهایی خلق شده است.
قسمتی از برنامه مربوط به افتتاح یک مدرسه خیرساز بود. همین جا بود که جملهی «گرممه!» سخنگو وایرال شد.


خبرنگارِ حاضر در افتتاحیه، در جمعی وضعیت را اینطور توضیح داد: «واقعا گرم بود. صندلیها رو یه جای سرپوشیده زیر آفتاب گذاشته بودن. قشنگ گرم شده بود. ما خودمون رفتیم تو سایه وایسادیم. میکروفون هم زیر نور مستقیم آفتاب بود. اون مدرسه سالن آمفی تئاترم داشت نمیدونم چرا اونجا گذاشته بودن!»
مخاطبین رسانهها در بخش نظراتِ این ویدئو شرایط بیبرقی، گرمای شهرهای خودشان و عدم درک مسئولان را یادآوری کرده بودند.
بخشی از برنامه روز اول این سفر بازدید از دو کارگاه در این منطقه بود. مجموعهی اول، شرکت مهرآیین وندا، بنظر مجموعهای برای «مونتاژ» دوچرخه بود نه تولید آن. دوچرخهها از برند(نام تجاری) بونیتو بود که متعلق به کشور انگلیس است.
مجموعهی بعدی شرکت خرداندیشان با نام تجاری «ردا» بود. اینجا لباس و پوشاک تولید میشد. در فاصلهی بازدید سخنگوی دولت، خبرنگار انصاف نیوز با خانمی که سردستگاه فیوزی(وسیلهای برای لایه انداختن روی پارچه) بود مصاحبه کرده است. فیلم آن را میتوانید در اینستاگرام انصاف ببینید.




چند کارگری که با آنها مصاحبه کردم از شرایط کاریشان راضی بودند اما ۸ ساعت انجام دادن آن کار بنظر سنگین میآمد.
بخشی از برنامهی روز اول نشست با فعالات اقتصادی بود. یکی از خبرنگاران که زودتر به سالن رفته بود میگفت سالن ابتدا به قدری سرد بود که چند خبرنگار طاقت نیاورده و سالن را ترک کردهاند. با تذکر مهاجرانی دمای سالن متعادلتر شده. سخنگو زمانی که پشت تریبون رفت هم به تعداد زیاد لامپها و دمای هوای سالن اشاره کرد.
فعالین اقتصادی از ناامنی سرمایهگذاری در این منطقه و قوانین دست و پا گیری گفتند که حتی در منطقه آزاد هم مسئلهساز است.
با پایان برنامههای روز اول فرصتی به خبرنگاران داده شد که به خرید از مجتمعهای تجاری منطقه آزاد گذشت. بعضیها میگفتند اجناس آنجا قیمتهای بهتری دارند و بعضیها هم این موضوع را رد میکردند.
اضافه کردن این نکته هم چندان بیربط به نظر نمیآید که تعدادی از خبرنگاران از وضعیت محل اسکان خود ناراضی بودند هرچند که شرایط سفر را بسیار بهتر از سفر عسلویه میدانستند.
روز دوم نشست سخنگویی برگزار شد. خبرنگار انصاف نیوز که نوبت سوال نداشت به محوطهی بندر کاسپین رفت و با یک کارگرِ چادربند که در حال بستن بار بر روی واگنها بود مصاحبه کرد. فیلم مصاحبه را میتوانید در صفحه اینستاگرام انصاف ببینید.


واگنها روی خط راهآهن رشت–انزلی–کاسپین بودند. این تصویر یعنی اتصال راهآهن به راه آبی و وجود هر چهار نوع راه در منطقه آزاد بندر انزلی یک از نکاتی بود که مسئولان این منطقه چندین بار برای خبرنگاران بعنوان ویژگی خاص آن بازگو کردند.
در بازدید روز قبل یکی از خبرنگاران با تاسف میگفت: «اینجا چه منطقهی آزادیه که فقط چهار کشتی ایرانی دارد؟!» این در حالیست که اصلا تعداد کشتی ایرانی ربطی به مقدار تبادلات تجاری در این منطقه ندارد. کشتیهای روسیه و کشورهای دیگر دائما در این منطقه در رفتوآمد بودند.
یکی از کارگران بندر کاسپین به خبرنگار انصاف نیوز گفت که از مشکلات این بندر لایروبی ناکافی یا نامناسبِ فضای اطراف بندر است که باعث میشود بعضی کشتیهای سنگین به آنجا بیایند. مدیرعامل منطقه آزاد انزلی اما در گفتگوی اختصاصیای که با خبرنگار انصاف نیوز داشت توضیح داد که چنین مشکلی وجود ندارد.




نکتهی دیگری که یک مهندس ایمنی کار که قبلتر در این منطقه کار میکرده به خبرنگار انصاف نیوز گفت این بود که با فرض اینکه دلیل حادثهی بندر شهید رجایی انفجار موادی بوده که کارکنان بندر از آن اطلاع نداشتهاند امکان تکرار آن اتفاق در این بندر هم وجود دارد چرا که آنها از محتویات خیلی از کانتینرها اطلاعی ندارند.
با دیدن دو اتوبوس پر و یک اتوبوس نیمه پر از خبرنگاران و فیلمبرداران همراه سخنگو احتمالا این سوال هم پیش میآید که آیا حضور این تعداد از خبرنگاران نیاز است؟! البته همیشه تقاضا و درخواست چنین حضورهایی از سوی خبرگزاریها وجود دارد. این سوال در مورد ازدحام چهارشنبههای حیاط دولت هم وجود دارد. از طرفی هم دسترسی دادن به رسانههای بیشتر یک حسن میتواند باشد.

انتهای پیام