یاسر خاسب: برای درک بهتر تئاتر فیزیکال، نیازمند زمان هستیم

یاسر خاسب گفت: هنگامی که در طول سال تماشگر تنها دو یا سه مدل از تئاتر فیزیکال رامیبیند، این نوع تئاتر برای مخاطب نا آشنا خواهد بود. برای اینکه مخاطب عادت کند یا پیگیر این نوع تئاتر بشود و بخواهد با اطلاعات بیشتر با آن مواجه بشود، نیازمند زمان هستیم.
یاسر خاسب، موسس آکادمی حرکت در گفت و گو با خبرنگار انصاف نیوز درباره آغاز به کار «آکادمی تخصصی و دائمی حرکت» در پردیس تئاتر تهران (خاوران) گفت: شروع آکادمی در مرداد ماه اتفاق افتاده است، اما آغاز اجرای برنامهها در نیمه مرداد ماه خواهد بود و فراخوان جشنواره حرکت نیز تا آن زمان اعلام خواهد شد.
او درباره اساتیدی که به جز او در این مرکز خواهند بود تصریح کرد: درباره اساتید حاضر در آکادمی تا به الان نمیتوانم از شخصی نام ببرم، همزمان با شروع آکادمی اساتید نیز مطرح خواهند شد. اما بسیاری از اساتید برتر این رشته از سراسر ایران حضور خواهند داشت.
خاسب درباره فعالیت آکادمی تخصصی حرکت افزود: مدلها متفاوت هستند و همه شاخهها شبیه به هم نیستند، ولی هدف آکادمی این است که بسیار ویژهتر به این موضوع (تئاتر فیزیکال) بپردازد. برای افرادی که در آنجا فعالیت میکنند به مثابه دانشگاه، آموزشگاهها و کارگاههای دورهای و موقت نباشد، بلکه فردی که به آکادمی میآید باید یک زمانی را اختصاص دهد و نتیجه آن را ببیند. این یک کار موقتی، کوتاه و زودگذر نخواهد بود.
خاسب درباره فضای حاکم بر تئاتر فیزیکال ایران نیز گفت: بنده تقریباً ده سال در فضای اجرایی این رشته در ایران و بسیاری از کشورها بودهام، به نظر من امروز بعلت استقبال بیشتر مخاطب فضا بسیار بهتر شده است.
یاسر خاسب درباره عدم درک تئاتر فیزیکال توسط برخی تماشاگران افزود: دو حالت وجود دارد، یک حالت ممکن است تیم اجرایی تئاتر به حدی قوی عمل نکند، که مخاطب کار را درک کند یعنی فرم و اجرای و نمایش مفهوم کار نتواند به درستی شکل نگیرد. حالت بعدی نیز این است که مخاطب با این سبک از تئاتر خیلی آشنا نیست، هنگامی که در طول سال تماشگر تنها دو یا سه مدل از این سبک تئاتر را مشاهده میکند و همواره یک سری اجراهای معمول را میبیند، برای مخاطب نا آشنا خواهد بود. برای اینکه مخاطب عادت کند یا پیگیر این نوع تئاتر بشود و بخواهد با اطلاعات بیشتر با آن مواجه بشود، نیازمند زمان هستیم.
یاسر خاسب که ییش از این در بسیاری از فستیوال های کشور های مختلف به عنوان نماینده ایران حضور داشته است درباره نگاه سایر کشورها به تئاتر ایران گفت: معمولاً در بسیاری از کشورهای اروپایی یا آمریکایی و به نوعی در فضای جهانی شناخت درست و دقیقی نسبت به ایران و فرهنگ ایران وجود ندارد. هنر نیز مانند ورزش میتواند تأثیر بسیار زیادی در شناخت ایران داشته باشد.
وی ادامه داد: در این مدت ده سالی که به بسیاری از کشورها رفت و آمد داشتهام، هنر یک امتیاز برای ایجاد دوستی و شناخت بهتر بوده است. همکاریهای مشترکی که اجرا میشود، مانند دعوت دو سویه، چه از سمت ایران و چه از سمت سایر کشورها، برای این که هنرمندهای دیگر کشورها نیز بتوانند به ایران بیایند و مردم ما با اجرا انها مواجه بشوند تا سطح فعالیتهای داخل کشور را با دیگر کشورها مقایسه کنند و نقاط ضعف و قدرت را درک کنند.
یاسر خاسب درباره شرایط سخت افزاری تئاتر فیزیکال در ایران گفت: بیشترین ضعف موجود در ایران به ضعف امکاناتی و سخت افزاری باز میگردد. ما از نظر نرم افزارهایی مانند فکر، اندیشه، احساس و… بسیار قدرتمند هستیم ولی از نظر امکانات و حمایت از طرف مسئولین و مردم کمبود داریم.
او در این باره افزود: البته مردم گناهی ندارند، زمانی که با این سبک تئاتر مواجه نمیشوند چگونه باید انتظار داشت، حمایت کنند. اما تا به الان درباره اجراهایی که در سطح مقبولی انجام گرفته است، از سمت مردم پیگیریها و حمایتها اتفاق افتاده است. این باعث میشود تا خانوادهها نیز حمایت کنند و از این جو معتاد و افسرده و خوابیده و به نوعی سینما و تئاتر تنبل خارج شویم. سینما و تئاتری که فقط به لوکیشن های تکراری و فضاهای همیشگی و پر حرف اختصاص دارد.
این کارگردان و بازیگر تئاتر که این روزها برای بار چندم نمایش «هدیه مرموز» را اجرا میکند درباره اجرای چندین باره این نمایش خاطر نشان کرد: هدیه مرموز به علت بی واسطه بودن و اجرای پر انرژی باعث شده است که بصورت مستقیم با مخاطب ارتباط برقرار کند. خدا را شکر همواره تأثیر خوبی بر روی مخاطب گذاشته است. آن لحظه کوتاه سکوت آخر که همه به چشمهای یکدیگر مینگریم و نبضمان همزمان میتپد یک حس و حال عجیب و خوبی دارد.
یاسر خاسب درباره برنامههای آینده خود گفت: نمایش «گل» را به صحنه خواهم برد و انشالله فراخوان جشنواره حرکت را انجام خواهیم داد. این دو کار جز مهممترین برنامههای بنده در آینده هستند.
انتهای پیام