چرا برگزاری انتخابات الکترونیک مد نمی‌شود؟

«فرزانه توکلی» کارشناس ارشد ارتباطات درباره‌ی برگزاری انتخابات الکترونیک نوشت:

ترس از تکنولوژی و یا ناتوانی در مدیریت فناوری، شاید یکی از گلوگاه های اصلی، عدم برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک در کشور است؛ تا جایی که در آستانه هر انتخاباتی، برگزاری به شکل الکترونیکی مطرح و پیگیری می شود و کمی مانده به برگزاری انتخابات، همه چیز ملغی می شود و به آرشیو می رود تا انتخابات بعدی. گویا اصلا موضوع الکترونیکی کردن انتخابات خیلی مساله مهمی برای اهالی سیاست و تصمیم گیران و تصمیم سازان کشور نیست.

و حتی دستگاه هایی که برای این اقدام گام هایی برداشته اند یا در میانه راه، با دوربگردان به روند سنتی بازگشته اند یا اینکه برای تکثیر تجربه آنها، کسی سراغشان نرفته است. همین هم باعث شده انگیزه ای برای تقویت این نگاه الکترونیک و مبتنی بر سبک زندگی امروز مردم، وجود نداشته باشد.

رسانه‌ها نیز آنطور که باید پیگیر این موضوع نبوده‌اند و زیاد از سطح به عمق اجرای آن نرفته اند.

با این حال، تجربه برگزاری نخستین انتخابات سراسری هیات مدیره خانه های مطبوعات با مشارکت ۹۱ درصدی واجدین شرایط طی دو مرحله در روزهای ۱۰ خرداد و ۱۴ تیرماه ۹۶ به صورت الکترونیک و همزمان در سراسر کشور، اولا نشان دهنده جسارت صنف مطبوعات در بهره برداری از فناوری روز و حرکت به سمت دولت الکترونیک است و ثانیا نشان دهنده بلوغ فکری برای منفعت جمعی.

به اعتقاد کارشناسان و اهالی رسانه در استان‌های مختلف، برگزاری انتخابات هیات مدیره خانه های مطبوعات به صورت الکترونیکی علاوه بر شفافیت و سهولت و سرعت در انتخابات، از زد و بندهای مرسوم در اینگونه انتخابات جلوگیری کرد. همچنین شفافیت و امکان نظارت مستمر بر فرایند عضوگیری و نامزدی در کنار راستی آزمایی و حذف افرادی که فاقد شرایط حرفه ای بودند از جمله عوامل اعتمادساز این انتخابات بود.

مصطفی کواکبیان، رئیس شورای مرکزی خانه های مطبوعات در حاشیه برگزاری این انتخابات گفت: خانه مطبوعات در هر استان به عنوان مادر همه تشکل های مطبوعاتی محسوب می شود که به صورت کاملا صنفی ، همه جانبه، سراسری و دموکراتیک شکل گرفته است. این فعال رسانه ای خاطرنشان کرد: برای انتخابات امروز خانه های مطبوعات هم که حدود دو هزار و۲۰۰ نفر واجد شرایط مشارکت هستند پیش بینی می کنم که بالای ۸۵ درصد یعنی حدود ۱۹۰۰ نفر در انتخابات شرکت کنند.

مسعود احمدی رئیس خانه مطبوعات استان کردستان، برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی و سراسری را بیانگر همت دولت برای ارتقای جایگاه خانه های مطبوعات کشور عنوان کرد و افزود: برگزاری این انتخابات افزایش کارایی و شفافیت در عملکرد خانه های مطبوعات را در پی دارد.

وی هویت بخشی بیشتر خانه های مطبوعات را یکی دیگر از نتایج این انتخابات توصیف و اظهار کرد: برگزاری این انتخابات به صورت سراسری و الکترونیکی را به فال نیک می گیریم و معتقدیم امروز نخستین قدم برای احقاق حقوق از دست رفته جامعه خبرنگاری در سراسر کشور برداشته شد.

مرتضی داستانی، مدیر مسئول روزنامه ۱۹ دی قم نیز با اشاره به اینکه برگزاری الکترونیک و سراسری خانه های مطبوعات باعث شده تا این دوره از انتخابات نزد اهالی مطبوعات بسیار مهم جلوه کند افزود: پیش از این به موضوع خانه های مطبوعات توجه چندانی نمی شد و آن را فاقد کارایی لازم می دانستند اما با ابتکار معاونت مطبوعاتی و طراحی رای گیری الکترونیک، شاهد حضور چشمگیر فعالان مطبوعاتی در این دوره از انتخابات هستیم.

مجتبی نوریان، مدیر خانه مطبوعات استان خراسان رضوی، تعیین زمان دقیق آغاز و پایان کار انتخابات خانه های مطبوعات در هر دوره  را یکی از حرکات مطلوب دولت در این انتخابات عنوان و اضافه کرد: اصل برگزاری الکترونیک انتخابات از این جهت خوب است که دیگر نیازی به حضور فیزیکی اهالی مطبوعات در پای صندوق رای نیست و افراد در هر شرایطی می توانند به کاندیدای مورد نظر خود رای دهند.

مدیر خانه مطبوعات خراسان رضوی عنصر شفافیت را یکی از پیامدهای مطلوب برگزاری انتخابات به شیوه الکترونیک دانست و افزود: وقتی همه چیز به صراحت مشخص، معلوم و در معرض دید همگان باشد رای دهندگان می توانند بهترین قضاوت را در انتخاب خود داشته باشند.

نوریان ضمن انتقاد از تعویق زمان برگزاری انتخابات، مشارکت اهالی مطبوعات را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: در مجموع تلاش همکاران ما و تعاملی که با سیاست گذاران مطبوعاتی کشور صورت گرفت انتخابات خوبی را رقم خورد.

عبدالحمید طولابی، رئیس خانه مطبوعات استان ایلام نیز با اشاره به برخی کاستی ها، ساماندهی روند انتخابات به صورت سراسری و الکترونیک را یک حرکت ابتکاری و مطلوب عنوان و تصریح کرد: در این دوره با استقبال بسیار خوب اهالی مطبوعات استان ایلام مواجه هستیم به نحوی که هم اکنون این استان مقام اول را از حیث مشارکت همکاران مطبوعاتی در انتخابات دارد که این نشان از مطلوبیت بیشتر نظام الکترونیک در مقایسه با روال مرسوم سابق دارد.

طولابی افزود: این انتخابات در عین حال به صورت دموکراتیک و بدون هیچگونه دخل و تصرفی از سوی واسطه ها صورت گرفت و بدون شک همکاران ما هم می توانند در انتخاب افراد واجد ضلاحیت از آزادی بیشتری در عمل برخوردار شوند.

آیا مد می شود؟

حالا باید منتظر ماند و دید این تجربه موفق مطبوعاتی ها، برای سایر اصناف و البته سیاسیون به یک مد ملی تبدیل می شود یا اینکه همچنان قرار است در بر همان پاشنه انتخابات سنتی و صفهای طولانی و کمبود تعرفه و تمدید ساعتی و نهایتا انتقاد مردم بچرخد.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا