نمایندگان گلستان حداقل آزاده باشند!

سیا‌وش بسطامی، عضو کانون وکلای گلستان، در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز نوشت:

انتخاب استانداران به اندازه، شاید هم بیشتر از انتخاب رییس‌جمهور برای مردم استان‌ها از اهمیت برخوردار است، مردمی که با انتخاب خود نشان دادند که طرفدار کدام جریان سیاسی و فرهنگی و اقتصادی هستند. اگر چه رییس‌جمهور در تعامل با قوه مقننه مجبور به پذیرش بعضی نظرات نمایندگان است اما در انتخاب استانداران قطعا و یقینا نظر و رای مردم بیشتر از هر لابی گری و نفوذ از اهیمت برخوردار است.

مساله تاسف آور و بغرنج در استان گلستان، در امتداد کشمکش گروه ها و جریانات سیاسی که اغلب به صورت محفلی و گروهی فعالیت می کنند؛ رفتار گُنگ و بی برنامگی نمایندگان نسبت به مساله مهم تعیین شاخص و نصاب برای معرفی استاندار جدید گلستان است. وظایف و مسئولیت نمایندگان در استان محروم و توسعه نیافته ای مثل گلستان چندین برابرِ  استان های دیگر نمود پیدا می کند. با حدود سپری شدن بیش از سه ماه از شکل گیری ترکیب دولت چهاردهم، متاسفانه نمایندگان گلستان علاوه بر بی توجهی به گفتمان انتخاب شده توسط اکثریت مردم در حوزه های انتخابیه خود، هیچگونه ارتباط موثر و تعیین کننده ای با نخبگان سیاسی، اجتماعی و فعالان مدنی و صنفی در عالم واقع نداشته اند و بلعکس این شائبه پیش می آید که در تمام این مدت با پیگیری های انفرادی و خارج از برنامه مدون به دنبال یارگیری در بین گزینه های مطرح و یا حذف بعضی گزینه های دیگر به دلیل عدم همراهی با خواسته ها و انتظارات احتمالی خود بوده اند. 

آیا نمایندگان گلستان میزان عقب افتادگی، توسعه نیافتگی، اتلاف سرمایه های طبیعی و انسانی استان، و از دست رفتن فرصت های سرمایه گذاری در حوزه های انتخابیه خود را نمی بینند؟ آیا چه آنانی که دور اولی هستند و چه آنانی که اکنون دارای سابقه نمایندگی می باشند، تفاوت رفتار حرفه ای همکاران خود در مجلس در سرنوشت استان های دیگر را درک نمی کنند و متوجه این تفاوت ها نمی شوند؟ آیا نمایندگان گلستان امکان ارائه گزارش از نحوه رایزنی ها و چگونگی بررسی گزینه های تصدی استانداری گلستان را به مردم حوزه های انتخابیه خود دارند؟

نمایندگان گلستان اگر نمایندگی نمی کنند حداقل آزاده باشند! اثرات رفتار، تصمیم گیری ها و مواضع آنان در تاریخ گلستان ثبت و درج خواهد شد. 

تعیین استاندار خارج از خواست اکثریت مردم که همان تغییر در سیستم مدیریتی و سیاسی کشور است، به‌طور یقین اثرات جبران‌ناپذیری بر اعتماد عمومی وارد می‌کند، زیرا اگر بعد از این انتخابات که با همه مشکلات، نارسایی ها و قهر بخش قابل توجهی از واجدین شرایط با صندوق رای و قطع امید از بهبود و اصلاح وضعیت سیاسی، اجتماعی و معیشتی در دو مرحله که حاوی پیام‌های روشنی به حاکمیت و نظام بود؛ تصمیمات خارج از اراده و خواست مردم قطعا منجر به چالش های جدی تر در انتخابات های بعدی خواهد شد. 

رییس‌جمهور محترم تا پیش از انتخاب از نظر و خواست مردم صحبت می کردند، بعد از انتخابات با کلید واژه وفاق افرادی در قالب کابینه معرفی شده اند که از همان ابتدا موجب رنجش فعالان سیاسی ستادهای سراسر کشور شده است. انتظار میرود رییس جمهور، هیات وزیران و وزارت کشور  با انتخاب استاندارانی از جنس خواسته مردم، در مسیر آشتی ملی قدم برداشته و امید به تغییر، پیشرفت و تحول در عرصه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را در جامعه زنده نگاه دارند. 

استان گلستان سال های زیادی در بین ۵ استان محروم و توسعه نیافته کشور بوده که دلایل آن کاملا مشخص است. پس از تراژدی شهادت نمایندگان گلستان در سقوط هواپیمای یاک ۴۰ عملا توسعه گلستان متوقف و استان نوپای ما از طرح های کلیدی و موثر تهی شد و تا مدت ها جریانات سیاسی موجود قادر به بازیابی توانایی ها و برنامه ریزی اساسی و معرفی افراد مفید و کارآمد جهت حل مشکلات استان نبودند.

استاندار گلستان باید دارای ویژگی های متعددی باشد که او را قادر به مدیریت این استان با شرایط ویژه که تماما حکایت از عقب افتادگی ها، کمبود ها و بی برنامگی ها دارد نماید. از مهم‌ترین این شاخص ها توانایی در برقراری ارتباطات ملی جهت جذب حداکثری حمایت و منابع گسترده است. استان گلستان بارها از انتصاب آماتور ها آسیب دیده است و عملا در دولت های نهم و دهم محل کارآموزی منصوبین دولتی بوده است. اداره، ایجاد تحول و توسعه استان گلستان با شرایط فعلی نیازمند انتصابی دقیق، و دارای سوابق تخصصی مرتبط می باشد. در میانه جدال های گروه های سیاسی که در گلستان عمدتا بدون مطالعه و برنامه ریزی دقیق اقداماتی جهت رسیدن به اهداف خود انجام می دهند، و رفتار غیر حرفه ای نمایندگان گلستان این شهروندان گلستانی به ویژه ساکنین بخش ها و روستاهای کم برخوردار هستند که بیشترین آسیب و محرومیت را تجربه می کنند. مردم گلستان از سوء مدیریت ها و اشتباهات خسته و رنج دیده هستند. 

به برخی از ویژگی های ضروری استاندار گلستان می توان به این موارد اشاره ‌کرد: دانش اقتصادی و تجربه مدیریتی، توانایی جذب سرمایه‌گذاری های کلان، اقتدار لازم جهت نهایی سازی مرز و حدود جغرافیایی گلستان و مازندران، تسلط و اشراف کافی به مسائل و معضلات امنیتی-اجتماعی در شرایط فعلی و احتمالی پیش رو، توسعه اساسی زیرساخت‌ها، ارتباط قوی با بخش خصوصی، توجه به گردشگری و ظرفیت های محلی و بسیاری از موارد دیگر که با کمی تامل و تحقیق در آمارهای استان می توان آنها را تبیین نمود. 

با لحاظ این ویژگی ها، استاندار گلستان می تواند نقش موثری در توسعه اقتصادی و اجتماعی استان ایفا کند و به بهبود کیفیت زندگی مردم کمک کند. 

اگر در انتخاب استاندار گلستان منافع شهروندان در اولویت قرار بگیرد و سهم‌خواهی های سیاسی و فشارهای افراد حقیقی و حقوقی که موجب تضییع حقوق مردم استان می شود محلی از اعراب نداشته باشد، و رییس‌جمهور و هیات وزیران توسعه و پیشرفت استان را مدنظر قرار بدهند نه رضایت افراد و گروه‌هایی که سالیان اخیر با نداشتن برنامه مدون، عدم بلوغ کافی سیاسی که در سالیان اخیر باعث عقب افتادگی های جبران ناپذیر استان گلستان شده اند؛ می توان در آینده به کارنامه‌ای قابل قبول برای دولت چهاردهم در قبال وضعیت استان گلستان امیدوار بود. 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

۳ Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا