کلاهبرداران چه ویژگی هایی دارند؟ / تکنیک روانشناسی آنها چیست؟

در ادامه چند مقاله مختلف درباره کلاهبرداران و تکنیک های آنها جهت جلوگیری در ادامه می آید
شیطان در جزئیات است
کلاهبرداری آنلاین رایجترین جرم امروزی است. معمولا به قربانیان گفته میشود که آنان احمق هستند، اما واقعیت آن است که کلاهبرداران از سازوکارهای روانی برای نفوذ استفاده میکنند صرفنظر از آن که فرد قربانی تا چه اندازه باهوش است.
فرارو- مهم است که با تازهترین شیوههای کلاهبرداری آشنا شوید و نحوه عملکرد آن را درک کنید.
به گزارش فرارو به نقل از کانورسیشن، با نگاهی به پیچیدهترین کلاهبرداریهای سال ۲۰۲۳ میلادی میتوان یک نکته مشترک را در تمام آن موارد مشاهده کرد: به طرز موذیانهای از سوگیریهای شناختی و نقاط کور روانی افراد سوء استفاده میکنند.
محققان روانشناسی کلاهبرداری متوجه وجود گرایش به کلاهبرداریهای ترکیبی شدهاند که انواع مختلفی از کلاهبرداری را ترکیب میکند. کلاهبرداریهای ترکیبی اغلب شامل سرمایه گذاریهای رمزگذاری شده میشوند و گاهی اوقات از نیروی کار قاچاق استفاده میکنند. تنها در ایالات متحده طبق گزارش اخیر پلیس فدرال (اف بی آی) شهروندان امریکایی در سال ۲۰۲۳ میلادی ۳.۳ میلیارد دلار به دلیل تقلب در سرمایه گذاری از دست داده اند=
قصابی خوک یک شیوه فریب پرسابقه است. این نوع کلاهبرداری عناصر کلاهبرداریهای عاشقانه را با کلاهبرداری سرمایه گذاری ترکیب میکند. این نام از استراتژی “چاق کردن” قربانی از طریق محبت پیش از ذبح کردن گرفته شده است.
معمولا در رویکرد کلاهبرداری متداول کار از یک متن، پیامی در رسانههای اجتماعی یا معرفی در یک سایت کاریابی آغاز میشود. قربانیان ممکن است در ابتدا مراقب خود باشند. با این وجود، این نوع از کلاهبرداریها میتوانند در طول ماههای متمادی آشکار شوند و کلاهبردار به آرامی اعتماد قربانیان را به دست میآورد و یک رابطه عاشقانه را آغاز میکند و در عین حال از آسیب پذیریهای قربانی مطلع شده و سوء استفاده میکند.
برای مثال، کلاهبردار از جزئیات وضعیت مالی، استرسهای شغلی و رویاهایی که قربانی در زندگی به دنبال آن است مطلع میشود. کلاهبرداران عاشقانه اغلب اهداف خود را از طریق محبت و تماس تقریبا مداوم اشباع میکنند. در تکنیک قصاب خوک گاهی اوقات چندین نفر به عنوان یک تیم برای ایجاد یک شخصیت واحد کار میکنند. هنگامی که قربانی برای ارتباط عاطفی خود به کلاهبردار وابسته میشود کلاهبردار ایده سرمایه گذاری را مطرح میکند و از پلتفرمهای رمزگذاری جعلی برای نشان دادن بازده سرمایه گذاری استفاده میکند. کلاهبرداران ممکن است از رمزارزهای دیجیتال و پلتفرمهای معتبر استفاده کنند. قربانیان میتوانند سرمایه گذاری کنند و بازدهی قوی را به صورت آنلاین ببینند.
در واقعیت امر، اما پول آنان به طور مستقیم در حال رفتن به جیب کلاهبرداران است. هنگامی که قربانی مقدار قابل توجهی پول را به کلاهبردار انتقال میدهد احتمال کم تری وجود دارد که از ادامه پول دادن منصرف شود. این پدیده به عنوان “مغالطه هزینه غرق شده” شناخته میشود. تحقیقات نشان داده که افراد احتمالا به سرمایه گذاری مالی، صرف زمان و تلاش در فعالیتهایی که پیشتر روی آن سرمایه گذاری کرده اند ادامه میدهند و علائمی که نشان میدهند این تلاش به نفع آنان نیست را نادیده میگیرند.
در نهایت زمانی که قربانی سعی میکند وجوه را برداشت کند ارتباط او با حساب مسدود میشود. قربانی نه تنها با ویرانی مالی روبهرو میشود بلکه اغلب خجالت میکشد که در مورد این تجربه با دوستان و اعضای خانواده خود صحبت کند یا موضوع را به پلیس گزارش دهد.

کلاهبرداریهای پی پال
درخواستهای پرداخت جعلی یک شیوه رایج در کلاهبرداری است که در آن به جای اجرای بازی طولانی مدت کار براساس حجم صورت میگیرد. در این شیوه درخواستهای پرداخت از یک آدرس پی پال واقعی به نظر میرسند. پیامهای جعلی معمولا با یک تبریک عمومی، یک درخواست فوری و یک لینک جعلی آغاز میشوند.
برای مثال، پیامهای این چنینی ارسال میشوند: “کاربر گرامی: شما مبلغی را دریافت کرده اید یا مبلغ زیادی را پرداخت کرده اید. لطفا برای جزئیات روی لینک زیر کلیک کنید”. کاربران به یک وب سایت جعلی با نام معتبری هدایت شده و از آنان خواسته میشود اطلاعات حساب و رمز عبور خود را وارد کنند. تشخیص چنین ایمیلهای ارسالیای با لینک آدرسهایی که بسیار شبیه لینکهای واقعی پی پال هستند کار راحتی نیست.
در این شیوه از کلاهبرداری از تقلید استفاده میشود و تمایل انسانها به اعتماد به مقامهای دولتی و غیر دولتی مورد سوء استفاده قرار میگیرد. مکاتبات قانونی پی پال معمولا زبان بات خودکار است بنابراین، تقلید از آن دشوار نیست. با این وجود، به یاد داشته باشید که در پیامهای واقعی پی پال از نام و نام خانوادگی شما استفاده میشود.
کلاهبرداری فرد گمشده
به نظر میرسد این یک شیوه کلاهبرداری تازه است که از مهربانی یک فرد در آن سوء استفاده میشود. در گذشته کلاهبرداریهای این چنینی شامل ظاهر شدن به عنوان یک سازمان خیریه صورت میگرفت.
در نوع تازه کلاهبرداری درخواست اولیه یک پست جعلی درباره فردی گمشده است که لایک و به اشتراک گذاری ایجاد میکند که معتبر بودن آن را تقویت میکند. سپس کلاهبردار محتوا را ویرایش میکند تا یک طرح سرمایه گذاری ایجاد کند که اکنون دارای پوشش قانونی است. این کلاهبرداری ممکن است کار کند، زیرا قربانیان از تقلبی بودن محتوا اطلاعی ندارند و هیچ درخواست واضحی وجود ندارد. در روانشناسی این نوع متقاعد سازی به عنوان “اثبات اجتماعی” شناخته میشود یا تمایل افراد به پیروی و تقلید کردن رفتار دیگران.
نحوه کار به این صورت است: شما یک پست فیس بوک را در مورد یک کودک گمشده میبینید بنابراین، آن را به اشتراک میگذارید. افراد بیش تری این پست را به اشتراک میگذارند تا زمانی که دسترسی گستردهای پیدا کند. هنگامی که این اتفاق رخ میدهد کلاهبردار پست را ویرایش میکند تا یک کلاهبرداری با لینکهای فیشینگ* را نشان دهد.
هشدارهای اپلیکیشن جعلی
اپلیکیشنهای تلفن همراه که برای سرقت اطلاعات شخصی کاربران طراحی شده اند در فروشگاه برنامههای Google Play یا Apple قرار داده میشوند. این اپلیکیشنها اغلب یک عملکرد قانونی را نشان میدهند به آن پوشش موجهی میدهد.
مصرف کنندگان ناخودآگاه با دانلود این اپلیکیشنها که از بدافزار برای دسترسی به اطلاعات اضافی استفاده میکنند اطلاعات خصوصی خود را به خطر میاندازند. اگرچه پوشش رسانهای مسائل امنیتی اندروید وجود دارد، اما بسیاری از کاربران به اشتباه تصور میکنند بدافزارها نمیتوانند از غربالگری اَپ استور (فروشگاه تهیه اپلیکیشن) عبور کند. بار دیگر این نوع از کلاهبرداری نیز با اعتماد افراد به نهادها و مراکز قانونی معتبر برای حفظ امنیت شان بازی میکند.
کلاهبرداران روی افرادی حساب میکنند که پیش از کلیک کردن بر روی ایمیلها یا پیامهای شان یا ارائه اطلاعات ارزشمند توجهی به ایمیلها یا پیامهایشان ندارند. وقتی صحبت از کلاهبرداری به میان میآید شیطان در جزئیات است.
*هنگامی که شخصی تلاش میکند دیگری را فریب دهد تا اطلاعات شخصی او را در اختیار گیرد یک حمله فیشینگ رخ میدهد.
وبسایت برترین ها نوشت:
خیلی از ما در موقعیتهایی قرار گرفتهایم که فکر میکردیم در بهترین زمان ممکن برای یک معامله خوب یا یک خرید عالی هستیم اما بعد از مدتی متوجه شدیم که هدف یک کلاهبرداری حرفهای قرار گرفتهایم. چرا نتوانستیم تشخیص دهیم که آن معامله یا خرید یک کلاهبرداری بوده است؟ آیا فرد کلاهبردار بسیار حرفهای عمل کرده یا ما قدرت تشخیص کمی داریم؟ چه کنیم تا دیگر در دام کلاهبرداران نیفتیم یا اگر افتادیم چگونه رفتار کنیم؟ آیا از زبان بدن افراد میتوان به نیت آنها پی برد؟ چگونه با زبان بدن کلاهبرداران آشنا شویم؟ آیا میتوان با آشنا بودن با زبان بدن دروغها را تشخیص دهیم، فکرها را بخوانیم و حرفهای حقیقی پنهان را بشنویم؟ با دنبال کردن این مطالب و صحبتهای پوریا پاکرو، روانشناس و مشاور به پاسخ تمام سؤالات خود خواهیم رسید.

این دروغگوهای حرفهای
کلاهبردارها و دروغگوهای حرفهای کسانی هستند که میتوانند دروغهای خود را هنرمندانه با علائم غیر کلامی تکمیل کنند. هرچه استفاده کلاهبردار از رفتار غیر کلامی حاکی از صداقت هنگام دروغگویی، ماهرانهتر باشد، حرفه او بهتر انجام میشود. البته میتوان هنگام برقراری ارتباط با دیگران، باز کردن کف دستها را تمرین کنید و خود را محقتر جلوه دهید. از طرفی، هر قدر که حرکات کف دستهای باز تبدیل به یک عادت شود، تمایل به دروغگویی نیز کمتر میشود.
چشمهای خیره
هنگامی که شخصی هیجانزده میشود، مردمکهای چشم او شاید تا چهار برابر اندازه معمولی بزرگ شود. از طرفی یک حالت عصبانی و منفی باعث کوچک شدن مردمکها میشود که معروف به «چشمهای خروسی» یا «چشمهای ماری» است. اطلاعات دریافتی ما از انسانها از طریق دیدن حدود ۸۰درصد است. برعکس برخی افراد پافشاری زیادی بر حرفهای دیگران دارند و ممکن است آن افراد در آن لحظه دروغ بگویند یا کلاهبردار باشند، اما در زبان بدن یک انسان ما میتوانیم پیامهای دقیقتری را دریافت کنیم که این واکنشها را میتوان تا حدودی از یک کلاهبردار دید. ما باید برای این کار کمی خود را آموزش دهیم تا بتوانیم واکنشها، فرم صورت و دستهای اشخاص را تشخیص بدهیم.

گزیدن لبها
گزیدن لبها یکی از مهمترین نشانههای قرار داشتن فرد در وضعیت استرسزاست. در بسیاری از مواقع زمانی که انسانها اشتباهی را مرتکب میشوند بیاختیار لبهای خود را میگزند. در این مواقع انسان سعی میکند به طور ناخودآگاه با گزیدن لبها، فرو بردن آنها به داخل دهان و تماس زبان با آنها خود را از زیر بار روانی خارج کند.
افراد بنا به شخصیتهایی که دارند رفتارهایشان متفاوت است به همین دلیل انواع رفتارها را میتوان از افراد مختلف دید. بعضی از کلاهبرداران اعتماد به نفس بالایی دارند و بسیار قاطع صحبت میکنند.

یک کلاهبردار چگونه رفتار میکند
در مواقعی که با یک کلاهبردار مواجه میشویم باید بدانیم این افراد چه واکنشهایی دارند. معمولا این افراد برای اینکه هرچه زودتر به نتیجهای که میخواهند برسند خیلی تند و سریع صحبت میکنند و حالتهای اضطرابی در لحن و صدای خود دارند. ما میتوانیم از چشمها و لبهای این افراد پیامهای بسیاری بگیریم؛ چشمهایشان پر از اضطراب است، این افراد هنگام صحبت کردن همزمان در حال فکر کردن هستند، معمولا با گوشه ناخنهای خود بازی میکنند و پاهای خود را تکان میدهند. این رفتارها نشانههایی است که باید به آنها دقت کنیم.افراد بنا به شخصیتهایی که دارند رفتارهایشان متفاوت است به همین دلیل انواع رفتارها را میتوان از افراد مختلف دید. بعضی از کلاهبرداران اعتماد به نفس بالایی دارند و بسیار قاطع صحبت میکنند. هدف آنها اعمال فشار بر طرف مقابل و قاطعیت در لحن، گفتار و حرکات دستهایشان و به وجود آوردن یک پکیج کامل برای جلب اعتماد افراد است پس یکی از علائم شناسایی آنان اقتدار بیش از حد نرمال در رفتارشان است؛ یک نوع حاکمیت در رفتار.
چشم در چشم نمیشوند
افراد کلاهبردار و دروغگو با افراد حاضر معمولا چشم تو چشم نمیشوند. این افراد نگاههایشان را میدزدند و سعی میکنند زمین یا بالا را نگاه کنند، از نگاهها فرار میکنند این عمل یعنی آن شخص آنچه را که میگوید باور ندارد یا کل موضوع را نگفته و بخشهایی از آن بحث را پنهان کرده است وگرنه هیچ انسان صادقی دلیل بر این نمیبیند که بالا یا پایین را نگاه کند و همه توجهش را به چشمها و صورت فرد مقابل معطوف میکند. در یک ارتباط نرمال ما چشمهای طرف مقابل را نگاه میکنیم تا حسن نیت و مثبت بودن را انتقال دهیم.

میمیک صورت
معمولا افراد کلاهبردار در معاملات خود چهرههایی افروخته و جمع شده دارند و گردش خون در چهره آنان کاملا مشخص است. صورت این افراد معمولا سرخ و برافروخته میشود و کمی عرق میکنند، معمولا خودخوری میکنند و اعتماد به نفس کمی دارند.
کلاهبرداری در معامله خانه
شخصیتهای متفاوت باعث رفتار متفاوت میشود ولی به طور مشخص این افراد معمولا زیاد روی یک موضوع پافشاری میکنند. به لحاظ روانشناختی تاکید زیاد روی یک موضوع حتما دلیل خاصی دارد زیرا در حالت عادی نیازی به این همه تاکید نیست، معمولا جوابهای سر بالا به سؤالهای ما میدهند و پاسخهایی کوتاه و با ابهام در آستین دارند. به عنوان مثال برای دیدن و تحویل دادن سند خانه تعلل کرده و بحث را عوض میکنند. در زبان بدن آنها میتوان به این اشاره کرد که معمولا یکی از ابروهای خود را برای جدی بودن خود بالا میبرند، چشمهایشان را گرد میکنند یا وقتی پشت میز نشستهاند به طور ناگهانی جای خود را تغییر میدهند.
مغازهدار کلاهبردار
معمولا ما خودمان میتوانیم به راحتی وقتی وارد یک مغازه میشویم اصل بودن یا نبودن کالای مورد نظرمان را تشخیص دهیم و با این روش که قبل از ورود به مغازه راجع به کالای مورد نظر خود تحقیقاتی کرده باشیم، با آگاهی وارد شده و بهراحتی میتوانیم از صحبتهای فروشنده به صحت گفتههای او پی ببریم. وقتی حرفهای یک فروشنده را کنار هم بگذاریم و با هم مقایسه کنیم متوجه میشویم که چقدر صداقت دارد. تاکید یک فروشند بر اصل بودن یک کالا یا جمله «از این کالا فقط همین یک عدد را داریم» یا بازار گرمیهای اینچنینی باید کمی ما را به شک بیندازد. گاهی یک فروشنده کلاهبردار وقتی مشتری او را سؤالپیچ کند، برافروخته و عصبی میشود اما معمولا فروشنده نرمال و خوب میداند وظیفهاش پاسخگویی به افراد است.
کلاهبرداری از فامیلهای نزدیک
یکی از این اتفاقات این است که ما میبینیم دوستهای نزدیک و صمیمی یا حتی خواهر و برادرها سر یکدیگر کلاه میگذارند. این وسوسه معمولا زمانهایی پیش میآید که بحث پول کلانی در میان است و فرد از اعتمادی که بین آنها وجود دارد بیشترین استفاده را میکند اما در این میان زبان بدن و حرکات زیاد قابل استفاده نیست زیرا حس اعتمادی که بین افراد وجود دارد مانع شک و عدم اعتماد میشود.

دست دادن
افراد کلاهبردار برای اثبات حسن نیت خود و انتقال قاطعیت خود در یک معامله دست طرف مقابل را به شدت میفشارند یا در حالتی دست ما را به سمت پایین فشار میدهند، خیلی زود وارد حریم انسانها شده و با افراد صمیمی میشوند و در مواقعی شخص مقابل را به اسم کوچک صدا میزنند یا از القابی نظیر تو استفاده میکنند. سرعت در صمیمی شدن و اشتیاق برای رسیدن به نتیجه دلخواهشان یک نشانه بارز این افراد است.
کلاهبرداریهای تلفنی
این نوع افراد معمولا بسیار خوشصحبت، سخنگو و مسلط هستند و معمولا تشخیص این افراد که آیا کلاهبردار هستند یا خیر بسیار سخت است و وقتی سختتر میشود که ما این فرد را نمیبینیم و نمیتوانیم از حرکات و زبان بدن آن شخص صحت گفتههایش را تشخیص دهیم اما میتوان به تکنیک زبان و صدا اشاره کرد. این افراد وقتی از طرف شخص مقابل زیاد سؤال پیچ شوند ممکن است لکنت بگیرند و به قول معروف هول شوند بهترین روش در این زمان این است که از آنها آدرس دفتر و محل کارشان را بخواهیم و بگوییم حضوری به آنها مراجعه میکنیم.روشی که اکثر کلاهبردارها از آن استفاده میکنند بازیهای روانی است، یعنی فرد کلاهبردار تلاش میکند شخص خریدار را در موقعیتی قرار دهد که شخص فکر کند که در حال از دست دادن آن موقعیت است.

وبسایت دولت استرالیا نوشت:
مردم با پیشینههای متفاوت، در همه سنین و موقعیتهای مالی هدف کلاهبرداری قرار میگیرند. همه آسیب پذیر از کلاهبرداری هستند و بنا بر این، همه به اطلاعات در باره طرز شناسایی و اجتناب از آن نیاز دارند. کلاهبردارها زرنگند و اگر شما ندانید که حواستان باید متوجه چه چیزهایی باشد، هر کسی میتواند قربانی کلاهبرداری بشود.
کلاهبرداریها به این دلیل موفق میشوند که شبیه امور واقعی هستند و وقتی انتظارشان را ندارید غافلگیرتان میکنند. آنها ممکن است شامل پیشنهادی باشند که به نظر خوبتر از آن باشد که بتواند حقیقت داشته باشد، تلفنی باشند برای کمک به تعمیر کامپیوترتان یا تهدیدی در مورد بازپرداخت قرضی که ندارید، اطلاعیهای از بانکتان یا شرکت تلفنتان مبنی بر اینکه مشکلی در حسابتان هست، یا حتی پیشنهاد دوست شدن با کسی آنلاین.
کلاهبردارها از فنآوریهای جدید، محصولات یا خدمات جدید و رویدادهای عمده استفاده میکنند تا داستانهایی باور کردنی بسازند و شما را متقاعد کنند که پول یا مشخصات فردی تان را به آنها بدهید. کلاهبردارها حتی هویت ماموران دولت را جعل کرده و ادعاهای غلط یا تهدید میکنند، مثلاً جریمه، بازداشت یا اخراج شما از کشور که شما را بترسانند تا به آنها پول بدهید. این کلاهبردارها ممکن است بعضی از مشخصات فردی شما را از رسانههای اجتماعی به دست بیاورند تا ادعاهایشان را به نظر واقعی تر جلوه دهند.
برای محافظت از خودتان چه کار میتوانید بکنید
به گوش باشید و با پیروی از نکات مفبد زیر از خودتان در مقابل کلاهبرداری محافظت کنید.
مواظب کلاهبرداری باشید. هرگاه بدون دعوت از طرف کسی یا یک بیزینس با شما تماس گرفته میشود، چه با تلفن باشد و چه با پست، ایمیل، حضوری یا در یک سایت شبکه اجتماعی همیشه در نظر بگیرید که احتمال دارد آن تماس کلاهبرداری باشد.
بدانید که با چه کسی معامله میکنید. اگر کسی را فقط آنلاین ملاقات کردهاید یا از قانونی بودن بیزینسی مطمئن نیستید، کمی وقت بگذارید و تحقیق کنید. یک جستجوی تصویری گوگل روی عکسها انجام دهید یا در اینترنت برای کسان دیگری که ممکن است قبلاً با آن شخص یا بیزنیس معامله کرده باشند جستجو کنید.
پیامکها، پنجرههای پاپ آپ یا ایمیلهای مشکوک را باز نکنید – آنها را حذف کنید. اگر نا آشنا است، هویت طرف تماس را از طریق یک منبع مستقل مثل یک جستجو در کتاب تلفن یا آنلاین تایید کنید. از جزئیات تماس موجود در پیامی که به شما فرستاده شده است استفاده نکنید.
مشخصات فردی تان را امن نگه دارید. صندوق پستتان را قفل کنید و قبل از دور انداختن قبضها و اسناد مهم آنها را پاره پاره کنید. حرف رمزها و شماره پین هایتان را در یک محل امن نگه دارید. خیلی مواظب باشید که چه اندازه از اطلاعات شخصی خود را در سایتهای رسانههای اجتماعی به اشتراک میگذارید.
وسایل همراه و کامپیوترهایتان را محفوظ نگه دارید. همیشه از محافظت حرف رمز استفاده کنید، دسترسی به دستگاههایتان را با کسی به اشتراک نگذارید (از جمله از راه دور)، نرم افزار ایمنی را به روز در آورید و از محتوی دستگاههایتان نسخه پشتیبان بگیرید. از شبکه وای فای خود با یک حرف رمز محافظت کنید و برای انجام کارهای بانکی آنلاین یا دادن اطلاعات شخصی از کامپیوترهای عمومی و کانونهای فای استفاده نکنید.
حرف رمزهایتان را با دقت انتخاب کنید. حرف رمزی را انتخاب کنید که حدس زدن آن برای دیگران دشوار باشد و آن را مرتباً عوض کنید. از یک حرف رمز برای همه حسابها / پروفایلها استفاده نکنید و حرف رمزتان را با هیچکس به اشتراک نگذارید.
تنظیمات حریم خصوصی و امنیت تان را در شبکههای اجتماعی مرور کنید. اگر از سایتهای شبکههای اجتماعی استفاده میکنید، مواظب باشید که با چه کسی مرتبط میشوید و یاد بگیرید که چگونه از تنظیمات حریم خصوصی و امنیت استفاده کنید تا مطمئن شوید که ایمن باقی میمانید.
از همه درخواستها برای مشخصاتتان یا پول بر حذر باشید. هرگز برای کسی که او را نمیشناسید یا مورد اعتمادتان نیست پول نفرستید یا جزئیات کارت اعتباری، جزئیات حساب آنلاین یا کپی مدارک شخصی تان را به او ندهید.
وقتی آنلاین خرید میکنید مواظب باشید. از عرضههایی که به نظر خوبتر از آن میآیند که واقعی باشند بر حذر باشید، و همیشه از یک سرویس خرید آنلاین استفاده کنید که آن را میشناسید و به آن اعتماد دارید.
چگونه میشود یک چیز جعلی را شناخت
راهنمایی برای شناسایی اسناد جعلی
اسناد به آسانی جعل میشوند. بعضی از آنها درست مثل اصل به نظر میرسند ولی بعضیها ممکن است نشانههای خطر داشته باشند مثل:
- خطاب عمومی بجای خصوصی
- نام سازمانهایی که وجود ندارند
- کیفیت پایین ارائه سند
- گرامر و هجا با کیفیت پایین
- زبانی که بیش از حد رسمی و تحمیلی است
اسنادی مثل برنامه پرواز و صورتحسابهای بانکی طرحهای سادهای دارند حتی وقتی که قانونی هستند چون این سازمانها به مشتریانشان اجازه میدهند که صورتحسابها را آنلاین چاپ کنند. این به این معنی است که جعل کردن اینگونه اسناد خیلی آسان است.
راهنمایی برای شناسایی ایمیل جعلی
کلاهبردارها میتوانند با استفاده از آرم و طرح ایمیلهای یک شرکت واقعی به اسانی ایمیلی را که به نظر رسمی بیاید جعل کنند.
اغلب وقتی از سازمانی که قبلاً با آن کار داشتهاید، مثل اداره پست استرالیا یا یک سایت خرید آنلاین که از آن استفاده میکنید، ایمیلی دریافت میکنید کمتر مواظب هستید. اگر انتظار ایمیلی را ندارید، همیشه قبل از کلیک کردن روی هر لینک یا ضمیمه ایمیل به هوش باشید که ممکن است جعلی باشد.
راهنمایی برای شناسایی پروفایل دوستیابی جعلی
وقتی به یک پروفایل دوستیابی نگاه میکنید به هر چیز غیر عادی در گزینههای آن شخص در موارد زیر توجه کنید:
- عکس
- محل
- علاقهها
- مهارتهای زبانی مناسب با پیشینه.
کلاهبردارها اغلب از عکسهای تقلبی که آنلاین پیدا کردهاند استفاده میکنند.
نکته مفید: در مورد شخص ستاینده تان یک جستجوی تصویر انجام دهید تا ببینید آیا واقعاً همان کسی است که میگوید. برای اینکار میتوانید از خدمات جستجوی تصویر مثل گوگل یا تین آی استفاده کنید.
از کجا میشود کمک گرفت
اگر در کلاهبرداری پول از دست دادهاید یا مشخصات فردی خود را به یک کلاهبردار دادهاید، بعید است که بتوانید پولتان را پس بگیرید. اما اقداماتی هست که میتوانید انجام دهید تا خسارت را محدود کرده و از خودتان در مقابل ضرر بیشتر محافظت کنید.
با بانک یا اتحادیه اعتباری تان تماس بگیرید
اگر پول یا اطلاعات بانکی خودتان را به یک کلاهبردار دادهاید، بلافاصله با بانک یا اتحادیه اعتباری تماس بگیرید. آنها ممکن است بتوانند جلوی انتقال پول یا چک را بگیرند یا اگر آن کلاهبردار مشخصات حساب شما را دارد حسابتان را ببندند.
اگر مطمئن نیستید که مورد کلاهبرداری قرار دارید، فرستادن پول را متوقف کنید. کلاهبردارها تا وقتی که شما توقف نکردهاید از شما پول میخواهند.
بازرگان نیوز نوشت:
۱.به قول زبانی و شفاهی ای که می دهند پایبند نیستند.
۲.تیپ و ظاهری فریبنده دارند و یا خود را مذهبی جلوه می دهند یا ضد مذهب اند و معتدل نیستند.
۳.حضور در جلسات را سبک می شمرند و زمان بندی دقیقی ندارند و روی موضوع صحبت نمی کنند و پراکنده گو هستند.
۴.دائما در حرف شما می آیند و اجازه صحبت به شما را نمی دهند.
۵.به غایت انتقاد ناپذیرند و اگر از آنها انتقاد کنید می توانید شخصیت حقیقیشان را در یابید.
۶.اگر تواناییشان ۱ است زیاد از ۱۰ حرف می زنند و اهل نام بردن از شخصیت ها و چهره های اصطلاحا کله گنده هستند.
۷بدون توضیح دادن در خصوص رابطه شان با چهره های مشهور،تصاویر زیادی را در کنار آنها می گیرند و به عنوان سند رابطه با آنها برای طعمه های خود استفاده می کنند.
۸.جا و مکان سکونت و محل کار مشخصی ندارند و دائما نشانی این افراد تغییر می کند.
۹.شماره تلفن ثابت و همراه مشخصی ندارند و دارای چندین شماره تماس هستند و دائم موبایل خود را تغییر می دهند.
۱۰.نمی توانند کار خود را به صورت خلاصه و در یک جمله یا پاراگراف توضیح دهند.
۱۱.از حضور در مکان های عمومی مثل همایش ها،نمایشگاه ها و رستوران ها معروف اجتناب می کنند و علاقه مند به مکان های دِنج هستند.
۱۲.علاقه شدیدی به القاب،عناوین و نشان ها دارند و به هر دری می زنند تا عنوانی برای خود دست و پا کنند.
۱۳.بدون گذراندن کلاس های درس و رنج و زحمت تحصیل،عناوینی چون دکتر،مهندس و استاد را به خود نسبت می دهند و از دیگران هم می خواهند که آنها را با این عناوین خطاب کنند.
۱۴.بدون داشتن مدارک تحصیلی مرتبط در مکاتبات اداری خود را دکتر و پروفسور معرفی می کنند.
۱۵.بیش از متوسط عمر کاری معقول،برای خود سابقه کاری می سازند و همزمان در چندین و چند جا خود را مشغول نمایش می دهند.
۱۶.در ابتدای رابطه ایجاد صمیمیت غیر عادی می کنند.
۱۷.اوقات فراغت مشخصی ندارند و شما نمی دانید تفریحات و زمان هایی که به خانواده اختصاص می دهند چه وقت هایی است.
۱۸.نمی توانید به راحتی سر از کارشان در بیاورید،قابل اعتماد نیستند و علاقه مندند که خود را مرموز و غیر قابل دسترس جلوه دهند.
۱۹.اهل کار خیر نیستند و با فقرا نشست و برخاست ندارند.
۲۰.همواره شدیدا در استرس هستند و از آرامش روانی برخوردار نیستند.
۲۱.عموما یا حساب بانکی مشخصی ندارند یا دارای حساب های متعدد هستند که دارای مشکلات حقوقی است که با یک استعلام ساده می توان آن را فهمید.
۲۲.خود را به پلیس و نیروهای امنیتی و افراد پر نفوذ نزدیک نشان می دهند که به نوعی اعتباری کسب کنند که همواره نتیجه معکوس دارد.
۲۳.پشت سر این افراد حتی یک نفر از راستی و پاک دستی و صداقت و وفای به عهد سخن نمی گوید و در بهترین حالت سکوت می کنند.
۲۴.افراد کلاهبردار بسیار زیاده گو هستند،بسیار لاف می زنند و دروغ گویی برای این افراد بسیار آسان است و دیگران را هم به دروغ گویی ترغیب می کنند.
۲۵.ارزش های اجتماعی مثل احترام به حقوق مردم،عدم تخلفات رانندگی، آشغال ننداختن در خیابان، ادای قرض و دین نزد این افراد بی اهمیت است.
۲۶.کلاهبردارها خیلی کم عصبانی می شوند و از آنجایی که برای زندگی دیگران نقشه می کشند،حرکت بعدی خود را می دانند و ناگهان بر افروخته نمی شوند.
۲۷.برای کسب اعتبار نزد خانواده همسر خود و نمایش آن از هیچ اقدامی فرو گذار نیستند.
۲۸.وقتی سخنی می گویند،از ذکر منبع آن پرهیز دارند.
۲۹.اندک موفقیت های خود را به خود منتسب می کنند و قدردان و شاکر دیگران نیستند.
۳۰.علاقه ای ندارند که از گذشته ی خود چیزی بگویند و شما هم از گذشته این افراد اطلاعی کسب نخواهید کرد.
۳۱.در غم ها و مشکلات شما حضور ندارند و بیشتر شریک خوشی های شما هستند.
۳۲.در برخی موارد مشکل روادید خروج از کشور دارند.
۳۳.کلاهبردارها اهل اعتیاد دائمی به مواد مخدر نیستند و به شدت از اعتیاد می ترسند.
دنیای اقتصاد نوشت:
گزارش هفته
رفتارهای ویژه کلاهبرداران در جامعه
ویژگیهای رفتاری کلاهبرداران در جامعه
بدون تردید محیط اجتماعی که شخص بزهکار در آن پرورش مییابد شرایط مکانی، جنسیت، سن، عوامل وراثتی، علل اقتصادی و فرهنگی، دلایل روانی، نوع برخوردهای خانواده با او در زمان کودکی، چشم و همچشمیها و صدها علل و انگیزه دیگر بر رفتار و شخصیت این اشخاص تاثیر گذارند.

ویژگیهای رفتاری کلاهبرداران در جامعه
بدون تردید محیط اجتماعی که شخص بزهکار در آن پرورش مییابد شرایط مکانی، جنسیت، سن، عوامل وراثتی، علل اقتصادی و فرهنگی، دلایل روانی، نوع برخوردهای خانواده با او در زمان کودکی، چشم و همچشمیها و صدها علل و انگیزه دیگر بر رفتار و شخصیت این اشخاص تاثیر گذارند. این افراد که معمولا آمادگی زیادی برای هنجارشکنی دارند چنانچه در خانوادهای که از نظر تربیتی ناهنجارند آموزش ببینند یا با افراد قانون شکن در حشر و نشر باشند، شخصیت و رفتارشان تحت تاثیر اعمال آنها قرار خواهد گرفت و در اثر تقلید رفتار مجرمانه و تکرار آن اگر خطرناکتر از الگوی خود نشوند حداقل در سطح او قرار خواهد گرفت.
از نظر تفکر منفی از ضریب هوشی بالایی برخوردارند و به همین اعتبار نکتهسنج و سریعالانتقال هستند. زودتر از اشخاص عادی نقاط آسیبپذیر دیگران را شناسایی میکنند و همانند صیاد کمین کرده، با بهرهگیری از خدعه و تزویر به همان نقاط آسیبپذیر حمله میکنند. آنچنان حوزه فکری طرف مقابل را تسخیر میکنند که فرصت هرگونه حرکت و تصمیمگیری را از او سلب مینمایند و به قول شطرنجبازان، در نهایت با یک حرکت او را مات میکنند.
اصولا کلاهبرداران میتوانند با روشهای مختلفی دیگران را بفریبند: برخی از آنها پس از شناسایی افراد گرفتار و پیدا کردن نقاط ضعفشان، در ابتدا نقشهای مناسب طراحی میکنند و بعد از تهیه مقدمات، نقشه خود را به مرحله اجرا درمیآورند. آنان برای نیل به منظور خویش ابا ندارند که از چه وسیلهای استفاده نمایند. برخی از آنها برای رسیدن به هدف، راهحل گرفتاری و مشکلات طعمه خود را آسان جلوه میدهند و از این طریق او را به خود وابسته میکنند. سپس در فرصت مقتضی و بدون وقتکشی او را به دام میاندازد.
ممکن است کلاهبردار با ژستی مخصوص، خود را شخص مهمی جلوه دهد طوری که به نظر برسد امکان دسترسی آسان به او ممکن نیست. به عبارت دیگر تمام درهای نفوذ و ارتباط را به روی شخص مقابل میبندد و با ایجاد یک جاذبه کاذب در طرف مقابل، میل شدیدی در او ایجاد میکند تا به هر صورت که شده با وی ارتباط برقرار نماید. در مرحله بعد پس از به وجود آوردن آمادگی ارتباط در شخص نیازمند، به آرامی درهای امید کاذب را یکی پس از دیگری به روی او میگشاید و او را به نرمی با ریسمان پوسیده خویش به قعر چاه مخوف نابودی سوق میدهد.
قانون راجع به کلاهبرداری
ماده یک- هر کس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکتها و اختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیرواقع امیدوار کند یا از حوادث و پیشآمدهای غیرواقع بترساند یا اسم یا عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسائل مذکور یا وسائل تقلبی دیگر وجوه یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاسد حساب و امثال آنها تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد کلاهبردار محسوب و علاوهبر رد اصل مال به صاحبش از یک تا هفت سال حبس و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم میشود.
در صورتی که شخص مرتکب برخلاف واقع عنوان یا سمت ماموریت از طرف سازمانها و موسسات دولتی یا وابسته به دولت یا شرکتهای دولتی یا شوراها یا شهرداریها یا نهادهای انقلابی و به طور کلی قوای سهگانه و همچنین نیروهای مسلح و نهادها و موسسات مامور به خدمت عمومی اتخاذ کرده یا اینکه جرم با استفاده از تبلیغ عامه از طریق وسائل ارتباط جمعی از قبیل رادیو، تلویزیون، روزنامه و مجله یا نطق در مجامع و یا انتشار آگهی چاپی یا خطی صورت گرفته باشد یا مرتکب از کارکنان دولت یا موسسات و سازمانهای دولتی یا وابسته به دولت یا شهرداریها یا نهادهای انقلابی و یا به طور کلی از قوای سهگانه و همچنین نیروهای مسلح و ماموران به خدمت عمومی باشند، علاوهبر رد اصل مال به صاحبش به حبس از دو تا ۱۰سال و انفصال ابد از خدمات دولتی و پرداخت جزای نقدی معادل مبلغی که اخذ کرده است محکوم میشود.
تبصره ۱- در کلیه موارد مذکور در این ماده در صورت وجود جهات و کمیاب مخففه، دادگاه میتواند با اعمال ضوابط مربوط به تخفیف مجازات، مرتکب را فقط تا حداقل مجازات مقرر در این ماده «حبس» و انفصال ابد از خدمات دولتی تقلیل دهد ولی نمیتواند به تعلیق اجرای کیفر حکم دهد.
تبصره ۲- مجازات شروع به کلاهبرداری حسب مورد حداقل مجازات مقرر در همان مورد خواهد بود و در صورتی که نفس عمل انجام شده نیز جرم باشد، شروعکننده به مجازات آن جرم نیز محکوم میشود.
مستخدمان دولتی علاوهبر مجازات مذکور چنانچه در مرتبه مدیرکل یا بالاتر یا همطراز آنها باشند، به انفصال دایم از خدمات دولتی و در صورتی که در مراتب پایینتر باشند، به شش ماه تا سه سال انفصال موقت از خدمات دولتی محکوم میشوند.
پایههای قانونی جرم کلاهبرداری
۱ – توسل کلاهبردار به وسائل تقلبی: برای اینکه عمل شخصی را به عنوان «کلاهبرداری» بشناسیم، وی باید مرتکب عملیات خدعهآمیز و متقلبانه شود. قانونگذار بخشی از این کارها را بر شمرده است، مثلا با توسل به حیله و تقلب، مردم را به وجود شرکتها یا تجارتخانههای موهوم یا به داشتن اختیارات و اعتبارات واهی امیدوار کند یا مردم را از حوادث و پیشامدهای غیرواقع بترساند و… . البته قانونگذار (به تعبیر حقوقدانها) به صورت حصری در مقام بیان موضوع نمیباشد بلکه آن موارد را از باب مثال ذکر کرده است چرا که توسل به وسایل تقلبی با تنوع و پیشرفت زندگی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مردم به شکلهای دیگری ممکن است نمود پدیدار گردد.
۲ – ممکن است شخصی با طرح این ادعا که قادر است مشکلات دیگران را حل کند، عنوان دروغین اداری برای خود درست کند و از این طریق مرتکب جرم کلاهبرداری شود. مثلا بگوید مسوول یا کارمندان فلان اداره است و میتواند مشکل طرف مقابل را حل کند و از این طریق مال او را ببرد. به هر تقدیر ملاک صدق کلاهبرداری بر عمل این افراد، احراز رابطه علیت بین کلاهبرداری و داشتن سمت جعلی است والا کلاهبرداری مصداق ندارد.
۳ – ممکن است شخص به انواع مختلف به داشتن اموال و ثروت فراوان تظاهر نماید و از این راه دیگران را فریب دهد. شخص فریب خورده نیز اموال خود را در اختیار او بگذارد و بدین طریق او مال دیگری را به ناحق ببرد.
یا اینکه شخص به دروغ خود را نقاش ماهری معرفی کند و مردم را به امری پوچ امیدوار سازد. بدین ترتیب که ادعا کند قادر است از روی عکس دیگران، صورت یا قامت آنها را همانند عکسشان به تصویر بکشد و بدین طریق دیگران را فریفته و از آنها اخاذی کند.
یا اینکه دیگری را با یک حادثه دروغین بترساند و مدعی شود که یکی از اعضای خانواده وی در اثر این حادثه صدمه جدی دیده و از خانواده او اخاذی کند.
به هر تقدیر علمای علم حقوق، رکن اصلی جرم کلاهبرداری را قصد مجرمانه مرتکب دانستهاند و به همین اعتبار قصد مجرمانه را به دو بخش تقسیم کردهاند:
بخش اول: سوءنیت عام
یعنی مرتکب با اطلاع و آگاهی و هوشیارانه و با استفاده از ابزار تقلبی مردم را فریب دهد (ارتکاب به این عمل توسط شخص دیوانه، غیر ممیز و غیرقاصد کلاهبرداری محسوب نمیشود).
بخش دوم: سوء خاص
تمام اعمال مرتکب باید برای او نتیجه مالی داشته باشد و در نهایت وی قادر باشد مالی از دیگری به ناحق ببرد.
براین اساس جرایمی که ماهیتا کلاهبرداری محسوب میشوند اما فاقد عناصر و ارکان تشکیلدهنده کلاهبرداری میباشند، در حکم کلاهبرداری بوده و مجازات مرتکب همان مجازات کلاهبرداری است مانند فروش مال غیر.




