دربارهی تاریخ ولادت امام کاظم(ع)
حجتالاسلام هادی سروش، مدرس حوزه علمیه در یادداشتی تلگرامی نوشت:
اولا ؛
در اینکه هفتم صفر روز ولادت حضرت امام کاظم باشد ، “روایتی” نداریم .
بلکه معدودی از مورخین بدین واقعه اشاره فرموده اند که عبارت اند از ؛ فتال نیشابوری صاحب کتاب روضه الواعظین، و طبرسی در کتاب اعلام الوری و ابنشهرآشوب در کتاب المناقب.
ولی این قول بوسیله فقیه بزرگ جناب شهید اول در کتاب فقه استدلالی اش بنام “الدروس” مورد تضعیف قرار گرفته است و از درجه اعتبار ساقط گشت.
و ثانیا ؛
در مقابل این سه نفر از مورخین ، ما مواجه با اقوال دانشمندانی از شیعه و غیر شیعه هستیم که مبنای ولادت آن حضرت کاظم (ع) را بر ماه ذیحجه گذاشته اند ؛ مانند کلینی، شیخ مفید، شیخ طوسی، شهید اول ، و از علماء عامه ؛خطیب بغدادی، ابن جوزی.
و ثالثا ؛
که مورد اهمیت افزون است وجود “روایاتی ” بر ولادت حضرت کاظم(ع) در ماه ذیحجه است؛
روایت نخست :
کتاب المحاسن که از جناب برقی است و ایشان از اقدم علماء امامیه است(در جلد دوم حدیث شماره ۱۱۰۳)در روایتی از ابوبصیر نقل میکند: در مسیر حج خدمت امام صادق (ع)بودیم، و چون در مکانی بنام ابواء توقف کردیم، برای ما سفره انداخته شد که در این میان پیکی ازسوی همسر امام صادق آمد و از حال ایشان و نزدیک شدن ولادت نوزادی ، امام صادق را مطلع نمود .. که ولادت حضرت کاظم بود.
روایت دوم :
در همان کتاب المحاسن حدیث ۱۵۵۶ است که از منهال نقل میکند؛در مسیر بازگشت از حج با امام صادق بودم ، در ابواء توقف کردیم و در آنجا، موسی بن جعفر (ع) به دنیا آمد. وامام صادق (ع) وقتی وارد مدینه شدند، مردم رابه واسطه مبارکی این ولادت ، سه روز اطعام نمودند.
روایت سوم :
در کتاب دلائل الامامه (ص۳۱۳) از ابوجعفر طبری است که از علماء شیعه است از امام عسکری (ع) نقل نموده که: امام کاظم (ع) در ماه ذیحجه در ابواء به دنیا آمد.
این سوال : چه شده در این سالها سالروز ولادت امام کاظم (ع) در ماه ذیحجه رسمیت داده شده و در تقویم ثبت گشته ؟!
باید پاسخ آن را در تاریخ معاصر جستجو کرد ؛ چرا یک باره برخی از سلاطین قاجار ، ولادت حضرت کاظم (ع) را در هفتم صفر ، که از نظر تاریخ ضعیف است و فاقد دلیل نقلی (حدیث) است را ، رسمیت دادند؟!
انتهای پیام


