خاطرات هاشمی ۴ دی سال ۷۹ | ملاقات حسن روحانی با رهبری و گلایه از مدیریت دوگانهی کشور

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیتالله اکبر هاشمی در ۴ دی سال ۱۳۷۹ را در ادامه میخوانید:
یکشنبه ۴ دی 1379 | 27 رمضان ۱۴۲۱ 24 دسامبر ۲۰۰۰
مطابق معمول، ساعت هفت و نیم صبح، به سوی دفترم حرکتکردیم. در جماران، برف میبارید. از خیابان شهید باهنر [= نیاوران] تا بزرگراه صدر، برف و باران مخلوط و از آنجا تا دفتر، باران نرم بود. پیش از ظهر، مصاحبهای با سیما درباره مفهوم جهاد و دفاع در اسلام و ماهیت جنگهای پیغمبر (ص) و علی (ع) و جنگهای فلسطین و جنگ تحمیلی عراق بر ایران داشتم.[۱]
عصر آقای [محمد] واعظزاده [خراسانی]، رییس جامع التقریب [= مجمع تقریب مذاهب اسلامی] آمد.گزارش برنامه کنگره آیتالله [سیدحسین] بروجردی و شیخ محمود شلتوت، مؤسسان دارالتقریب را داد و خواست که در افتتاح آن در قم شرکت کنم. گفتم، ترجیح دارد از علمای قم استفاده کنند. از خطبههای پریروز جمعهام ستایشکرد.
افطار، کارکنان مرکز تحقیقات استراتژیک، با خانوادهها میهمانم بودند. عفت هم آمده بود و از مصاحبهای که آقای علی مطهری، [فرزند شهید مطهری] در [روزنامه] کیهان داشته و دروغهایی در مورد خانواده ما گفته است، عصبانی بود.[۲] تلفنی به خانم مطهری اعتراض کرد و جوابی برای آن تهیه شد.
شب با دکتر [حسن] روحانی، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] مذاکره داشتم. از ملاقاتش با رهبری گفت که مشکلات کشور، بهخصوص فرار سرمایه و مغزها و دوگانگی در مدیریت کشور را گفته، ولی نتیجهای برای راه اصلاح نگرفته بود و از مذاکراتش با آقای خاتمی، [رییسجمهور] که آقای خاتمی گفته است، با این همه مشکل، مایل نیست نامزد انتخابات شود، ولی نگران است که اگر کنار برود، او را مورد تعقیب قرار دهند. درباره مرکز تحقیقات [استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام] و امور کشور صحبت کردیم.
در گزارشها، مسأله خاطرات آیتالله منتظری مهم است؛ ایشان در جواب سئوالی، ضمن قبول نوشتن خاطرات و پخش محدود، بودن آن در اینترنت را منکر شده وگفته که افرادی به صورت قاچاقی بردهاند و نیز خبر درگیریهایی در لار، شهر زادگاه [آقای عبدالواحد موسوی لاری]، وزیرکشور بودکه مردم علیه فرماندار و وزیرکشور، تظاهرات کردهاند وگویا دو نفر کشته شدهاند؛ با دخالت نیروی انتظامی.
[۱] – در بخشی از این مصاحبه آمده است: «آنچه بهطور قطعى ماهیت صلحجویى اسلام را نشان مىدهد و قابل دفاع است، تاریخ خود پیامبر(ص) و تاریخ حضرت على(ع) است. نمىتوانیم در این بحث اساسى از دیگر جنگها دفاع کنیم. هیچوقت پیغمبر(ص) و علىبنابیطالب(ع) ابتدائاً جنگى را شروع نکردند که سرکوب کنند یا با اجبار به طرف مقابل بگویند که باید مسلمان شوید. مبناى کار پیغمبر بر صلح است. هر جا جنگى براى پیامبر اتفاق افتاده است، تهاجم از طرف دشمن بوده است. یا توطئه بود که پیغمبرکشف کردند و قبل از آنکه وارد عمل شوند، توطئه را خنثى کردند که تبدیل به جنگ شد. اصل همان تبادل افکار و آرا، منطق، استدلال، بنیه و قرآن بود؛ حتى پیغمبر(ص) زیاد دنبال نشان دادن معجزه هم نمىرفتند. نمىتوانید در تاریخ پیغمبر و دوران حکومت علىبنابیطالب (ع)، موردى را پیدا کنید که آنها دنبال جنگ رفته باشند. در دوران حضرت على، سه جنگ اتفاق افتاد. على(ع) کاملاً دمکراتیک و با فشار و اصرار مردم، آن هم با سالها خانهنشینى و محرومیت از حق خود، مسئولیت را پذیرفتند. ماهیت جهاد ما در همه موارد دفاعى است، حتى اگر شروع کننده باشیم.» رجوعکنید←کتاب «هاشمیرفسنجانی، مصاحبههای ۱۳۷۹»، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۴۰۱.
[۲] – در این مصاحبه که در صفحه ۷ روزنامه کیهان شماره ۱۶۹۸۳ مورخ ۴ دی ۱۳۷۹ به چاپ رسید، آقای علی مطهری به انتقاد شدید از دولت آقای خاتمی، اصلاحات، ایده گفت وگوی تمدنها و مطبوعات آزاد پرداخت. او در این مصاحبه مدعی شد، سرآغاز فساد در جمهوری اسلامی، بعد از پایان جنگ و آغاز دوران سازندگی بود. وی گفت: «در دوره سازندگی، آزادی بیان به اندازه کافی وجود نداشت و در نتیجه بسیاری از تخلفات مکتوم میماند، مثل قتلهای سیاسی که بعدها معلوم شد کسی از آن خبر نداشت. در دوران سازندگی، واقعاً اشکالات غیرقابل توجیهی به وجود آمد که البته همه آنها را نمیتوان متوجه آقای هاشمی دانست.آقای مطهری، بعدها گفت که روزنامه کیهان در برخی تعبیرات دست برده و مطابق مذاق کیهان درآورده بود و از ارایه آن پیش از چاپ برای تأیید، خودداری کرده بود.
منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۷۹؛ «اصلاحات در بحران»
انتهای پیام




