سراب رضا فاطمیامین برای خریداران خودرو

سرویس اقتصادی انصاف نیوز: سونامی حواله داران بلاتکلیف ایرانخودرو نزدیک است و چنانچه تدبیری جدی اندیشیده نشود یک بحران امنیتی گریبان کشور را خواهد گرفت؛ بحرانی که میتواند همچون فاجعه صندوقهای قرضالحسنه با محلق شدن به دیگر ابعاد نارضایتی و همینطور تمرکز رسانههای فارسی خارج کشور، تبدیل به یک التهاب بزرگ، ولو موقتی شود.
منشاء این بحران، تصمیمات غیرکارشناسی فاطمی امین، وزیر وقت صمت و مدیرکل وقت خودرویی این وزارتخانه است؛ سیاستگذارانی که در ابتدای سال ۱۴۰۲ با طراحی سامانه یکپارچه فروش خودرو، بیشتر از ظرفیت بالقوه خودروسازان، به مردم وعده دادند تا بلکه بتوانند سیر صعودی قیمت خودرو را کنترل کنند. وزارتخانه تلاش کرد با تغییر نام «قرعهکشی» به «نوبتدهی» هیجانات پاسخی برای بازار پیدا کند.
مردم نیز به خودروسازان دولتی و برخی خصوصیسازان که قیمتهای منصفانه و رقابتی داشتند اقبال نشان دادند و از سویی دیگر دولت که تصمیم گرفته بود برای کنترل بازار، درخواست کسی را رد نکند، به همه خریداران نوبت تحویل خودرو اعلام کرد. وعدههایی که از جانب وزارت صمت داده شد و بعضا چند درصد بیشتر از توان تولید برخی خودروسازان دولتی و خصوصی بود و آشکارا این طرح را با شکست مواجه میکرد.
دور اول بازگشایی سامانه یکپارچه بالغ بر ۹۳۶ هزار نفر برای خرید خودرو ثبتنام کردند که از این تعداد ۷۸۰ هزار نفر محصولات ایران خودرو را انتخاب کرده بودند و تعداد زیادی نیز محصولات سایپا و خودورسازان بخش خصوصی را انتخاب کردند. تیم فاطمیامین در وزارت صمت نیز تمام تلاش خود را به کار گرفت با این روش التهابات بازار را کنترل کند و با نوبتدهی به تمامی خریداران، وعده داد تا پایان سال ۱۴۰۲ مالک خودرو خواهند شد.
وزارت صمت وقت، به تمامی ثبتنام کنندگان نهایی سامانه یکپارچه خودرو از جانب خود وعده داد تا پایان سال صاحب خودرو خواهند شد و مردم نیز مطابق این قرار، برنامهریزی کردند، ملکی فروختند یا طلایی را نقد کردند اما غیرکارشناسی بودن این برنامه اکنون کشور را وارد ورطه پراضطرابی کرده است؛ ماجرایی شبیه شاکیان و مالباختگان صندوقهای قرض الحسنه! کسانی که دارایی خود را نقد کرده اما کنون نه صاحب خودرو شدهاند و نه میتوانند اموال فروخته شده را جبران کنند.
برنامهریزی وزارت صمت برای تولید حداقل ۷۸۰ هزار دستگاه خودرو توسط ایرانخودرو در همان زمان از سوی خوشبینترین تحلیلگران صنعت خودرو نیز، دور از ذهن ارزیابی میشد؛ چرا که این خودروسازی بزرگ در سال ۱۴۰۱ تنها موفق به تولید ۵۵۰ هزار دستگاه شده بود و بعید به نظر میرسید بدون آنکه متغیرهای بیرونی نظیر نرخ ارز، بدهی خودروسازان و منابع مالی این بنگاهها و… عوض شود، بتواند به رکورد تولیدی تحمیل شده از سوی رضا فاطمیامین و عبدالله توکلی دست پیدا کنند.
اما تیم وزارتخانه اصرار داشت با اعمال فشار به ایرانخودرو و سایر خودروسازان رویای مدیران را محقق کند ولی چنین نشد و این وزارتخانه نتوانست ارز مورد نیاز قطعهسازان و برخی خودروسازان را تامین کند؛ بنابراین خودروسازان از برنامه تولیدی پرفشار عقب افتادند و نه تنها رکوردی ثبت نشد بلکه شرکت مانند ایرانخودرو از رکورد تولیدی سال گذشته خود نیز عقب افتاد.
اکنون گزارش منتشر شده از عملکرد ۹ ماههی ایرانخودرو به روشنی نشان میدهد این خودروساز نه تنها موفق به افزایش تولید نشده بلکه کاهش ۶ درصدی تولید را نیز تجربه کرده است؛ بر همین اساس ایران خودرو در نه ماهه ابتدایی امسال تنها ۳۹۴ هزار دستگاه خودرو تولید کرده و آشکارا دستیابی به مابه التفاوت تیراژ ۷۸۰ هزار دستگاهی طی سه ماه، غیرممکن است. اما وزارت صمت از جانب خود، این خودروساز را نسبت به مردم متعهد کرده است.
مصاحبههای مکرر و اطمینان بخش آن زمان وزارت صمت، یکی را دلخوش کرد که پاییز صاحب خودرو خواهد شد و دیگری را امیدوار کرد تا پایان سیاهی زمستان، دارنده خودرو خواهد شد اما چنین نشد و اکنون گروه زیادی از این افراد تصمیم گرفتهاند جلوی وزارت صمت و سایر نهادهای حاکمیتی تجمع، و اعتراض خود را علنی کنند.
اکنون کسانی که رویای تملک خودرو را در سر داشتند یا امیدوار بودند تفاوت قیمت کارخانه و بازار را مرهمی برای زخمهای زندگیشان کنند، با این حقیقت روبرو هستند که آنچه فاطمیامین و یارانش برای آنها تصویرسازی کردهاند، سرابی بیش نبوده و این سوال را مطرح میکنند که چرا وزارت صمت بدون برنامهریزی وعده داده است؟
انتهای پیام
اعصاب برامون نگذاشتن ، خجالت زده خونه و خانواده مون کردن …!
به خاک سیاه کشیدن مارو بنده وام ۲۵ درصد گرفتم منزل مسکونی خودمو فروختم تا بتوانم پول ماشینو جورکنیم بخدا افسردگی گرفتیم دیگه موعود تحویلمون زمستان ۴۰۲پژوپارس ایرانخودرو هر روز یه بهانه ای میاره
با سلام،پارسال اواخر بهمن وام گرفتم و ثبت نام کردم،یه مقدار هم طلای خام رو فروختم،گرمی۲۴۰۰ و تا الان فقط اسم م بعنوان نوبت زمستان ۱۴۰۲ برای خودرو پژو پارس رو میبینم و هیچ خبری از ماشین و حتی دعوتنامه نیست،ایران خودرو و سایپا با خرید مجبوری در بازار انحصاری زندگی مون رو صفر میکنن، سوار سدن ماشین هاشون جون مون رو میگیرن و سهام بورسی شون هم سرمایه مون رو بر باد داده، کسی هم توانایی مقابله باهاشون رو نداره،الان هم به بهانه ی استاندارد میخوان ماشین ندن و تبدیل بزنن به ماشین های ارتقا یافته ای که بین ۱۵۰ میلیون تا ۲۵۰ میلیون گرون تر هست
زامیاد رو هم باید به این مقاله اضافه کنید کلی نیسان دوگانه سوز اقساطی و نقدی ثبت نام کرده حالا استاندارد پلاک نمیکنه و هر روز مردم عصبانی تر میشن
این دیگه سواری نیست هر کی گرفته برا کاره .
زندگی همه رو ریخته بهم
اگر بخواهند مازاد بر ثبت نام ها هم خودرو دارند. اگر این موش و گربه بازیها رو درنیارند .چطور ممکنه خودرو بی کیفیت رو چند برابر قیمت جهانی آنهم پیش فروش کنند
برای خودروهای همانند پارس خودرو جایگزین معرفی کنید تا هرچه زودتر صاحب خودرو شویم
سلام،من هم در ثبت نام کردم و در نوبت خرید خودرو هستم. ولی اینکه نوشتید مردم پول واریز کردندوداراییهایشان را فروختند، خلاف واقع است. صدمیلیون تا قرعهکشی مسدود وبعد از قرعهکشی آزاد شد.
همش دروغ و دروغ و دروغ همین الان تمام شرکت های قطعه سازی ایساکو داره بدون هیچ محدودیتی خودرو به کارکنانشون میدن ولی برای مردم عادی خودرو نیست
باور نمیکنید بیان برین تو شهر ما سر بزنید بنگاه ببنید چقد حواله یا ماشین که به شرکت های قطعه ساز دادن دارن میخرن
اگه تولید به حد کافی نبوده چطور میشه برای نوبتهای پاییزوزمستان سال اینده پیامک واریز فرستاد چرا خودروهای تولید شده همشون بعد مسئله احتکار ارتقا یافته واستاندارد ۸۵ گانه شدند و۲۰۰ م تومان افزایش قیمت داشتند چرا کسی پرشیا باید تحویل بدهند میگن پرشیا نداریم سمند داریم به کسی هم که سمندبایدتحویل بدهند میگن پرشیا داریم این یک بازی کثیف هست که همه مسئولین بازرسی وتعزیرات وشورای رقابت ووزارت صمت با علم واطلاع از عملکرد خودروسازان رحق مردم اشکارا ظلم میکنند کسی هم پاسخگو نیست وهیچ کسی هم رسیدگی نخواهد کرد
این مشکل یک راه حل داره.
1-دوشرکت خودرو ساز ایرانی را واگذارکنن بخش خصوصی
2-واردات خودرو برقی را آزاد کنند.انقدرایرانی خارج کشور داریم که بتوانند این نیاز راتامین کنند بشرط اینکه دولت سر راهشان سنگ اندازی نکند
3-قراردادباشرکتهای چینی برای راه اندازی خط تولیدخودروهای به روز و برقی
از متفاوت مصرف بنزین خودروهای داخلی با خودروهای برقی میتوانندطی۳سال کل صنعت خودرو در ایران رابه روزکنند.البته برای همه روشنه این کارها احتیاج به یک دولت باسواد داره.باسواد
باعث تاسفه .چند ماهه با این پیامک های پیشنهاد تبدیل و افزایش قیمت اعصابمون بهم ریختند.کاش از اول همه چی روشن بود .
کسانی که گول این سراب خوردند حقشونه. بجای تحریم کردن خرید خودرو صفر دست و پا زدن و رفتن ثبت نام کردند حالا هم باید متضرر شودند
تو این کشور این که خرابی ساختاری و گردن مسئول قبلی انداختن یه عادت همیشگی شده الانم توپ و انداختن تو زمین فاطمی و تیمش در صورتی که ایران خودرو دزده اگه نمی تونست چرا پول مردم وگرفت والان از ۱۰۰تا ۲۰۰ میلیون از همون مردم طلب میکنه بابت اشغالایی درست میکنند بخاطر دوتا آپشن ایران خودرو وسایپا دزدن جنایت کارن مال و جان مردم و میگیرن چون سازمان حاکمیتی هست هر جوری دلشون خواسته با مردم کردن
درود به هم وطنان عزیز تو ایران کسی پاسخگو نیست تلاش برای گرفتن حق خودمون باید از خودرو ساز شکایت کنیم و اما نه یک نفر بلکه تمام افرادی که ضرر کرده اند طبق قانون ولی با حرف و حدیث فقط کار خودروساز این میشه که بگه ضرر دارم میدم یا نخرین یا پیگیر باشین و شکایت کنین تا مرجع قضایی مجبور به تایین تکلیف یکسره بشه
پارسال که پژو پارس ۱۶۵تومان بود نخریدم و طلا فروختم الان پارس شده ۶۰۰تومان نه خودرویی که قرار بود پژو پارس پاییز را بدهند دادند نه میتونم اون طلایی که فر وختم را بخرم،شده خودمو اتیش بزنم جلوی ریاست جمهوری حقمو پس میگیرم
با سلام زمان دولت قبلی خرید خودرو راحت تر بود الان فقط برای سرمایه دار شرایط فراهم شده کدام کارمند ۱۳۰ میلیون پول بیات دارد ک در قرعه کشی شرکت کند در دولت قبل حداقل بدون پول در قرعه کشی شرکت میکردی اگر برنده شدی پول را مثلا از،طریق فروش طلافراهم میکردی