خوانشی نو از هملت بود

محمد کیانوش راد عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت پس از دیدن نمایش «هملت» به کارگردانی «آرش دادگر» یادداشتی درباره این نمایش در اختیار انصاف نیوز گذاشت که متن آن در پی می‌آید:

خوانشی نو از هملت

نگاهی به نمایش هملت
به روایت شهرام احمدزاده و
طراحی و کارگردانی آرش دادگر ،
نوشته و اجرایی خوب و اثر گذار ، که ضمن وفاداری به کلیت خط داستانی هملت ِشکسپیر ، با خوانشی امروزین ، نمایش را برای تماشاگر ایرانی جذاب و تا حدی بومی می کند.

نمایش با طرح انبوهی از سوالات و دغدغه های انسانی تماشگر را روبرو می سازد.

کارگران در یادداشت مختصری می نویسد :
” ایزاک نیوتن می گوید ، تا وقتی که نیرویی از بیرون به جسمی وارد نشود ، اجسام ساکن ، ساکن می مانند و اجسام متحرک به حرکت خودشون ادامه می دهند
آدم ها …درست مثل اشیاء می مانند ، …وقتی ما در مسیر خودمون هستیم ، شانس کمی برای برگشت وجود داره ، ولی وقتی انحرافی پیش بیاد قطعا شما خودتون رو در مسیر جدیدی می بینید ، مسیری نامعلوم و ناشناخته ،.”
اگر چه برخلاف کارگردان معتقدم ، نه تنها آدم ها درست مانند اشیاء نیستند ، که حتا شباهت آدم ها با اشیاء چندان درست نمی نماید.
برای حرکت هر انسانی ، هزاران دلیل و علت شناخته شده و نا شناخته وجود دارد که بقول هنری جیمز نویسنده آمریکایی ، “ما در تاریکی کار می کنیم- آنچه از دست مان برمی آید انجام می دهیم . شک ما ، ولع ماست و ولع ما وظیفه ی ما .”
شناخت ما آدمیان ، اغلب همچون داستان دست زدن و ادراک ناقص مولانا است.
داستان نمایش تمامی ، وصف همین بودن ها و نبودن ها و در سطحی دیگر ، بود ها و نمود های واقعیت هاست.

مرگ ، زندگی ، خیانت ، تردید ،تملق ، توطئه ، عشق ، خودکشی ، آزادی ، سانسور، جنایت ، وطن ، انتقام ، زیبایی ، روح ، جسم ، و …
و در یک جمله جاودانه شکسپیر ، بودن یا نبودن مساله این است.
در این نمایش خیانت مضموم ، اما همه چیز پس از آن در معرض پرسش از “بودن یا نبودن و درستی و نادرستی است .

توانایی نویسنده و کارگردان ، در ساری و جاری کردن روحِ نمایشِ هملت به زمانه ماست.
سه سطح از فهم کردن یعنی ، متن ، خوانش متن ، و خوانش ِخوانش های متن ، همواره در آثار ماندگار ادبی ، همچون آثار شکسپیر ، قابلیت زایش های نو را برای خوانندگان میّسر می کند. در این نمایش نگاه هرمونتیکی به متن و توانایی نویسنده و کارگردان در خوانشی نوین از هملت را به اجرا گذاشته شده است.
اجرای نمایش هملت آرش دادگر ، توانسته است روح اصلی نوشته شکسپیر را دریافته و آن را در کالبد زمان حال جاری ساخته با مفاهیم هوشمندانه و لحنی کنایه آمیز ، به تماشاگر بصیرت ها و نکات مهمی را نشان دهد.
اجرای نمایش هایی از این دست ، که با متنی قوی و اجرایی موفق و بازیگرانی حرفه ای ، به صحنه می رود ، نوید نزدیکتر شدن مردم به هنر تاتر را بیشتر می کند

این نمایش در سالن اصلی تاتر شهر در حال اجرا است.

محمد کیانوش راد
بیست و سوم. فروردین ۹۶

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا