فرق دو طرف «میز»! | علی شکوهی

علی شکوهی در یادداشتی در روزنامه یا عتماد نوشت:
✅ همگان تجربه کردیم که دو طرف «میز» با هم فرق دارند و این را از مواضع آدمها در دو طرف «میز» میتوان دریافت. وقتی بیرون از چرخه قدرت قرار داریم بهشدت منتقد عملکرد مدیران میشویم و هنگامی که خودمان مدیر میشویم، دست به توجیه میزنیم و انتقاد از خود را کارشکنی و سیاهنمایی و چوب لای چرخ گذاشتن قلمداد میکنیم. وقتی مسوولیت کارها بر دوش دیگران است انتظار داریم که در اسرع وقت به داد مردم برسند و مشکلاتشان را مرتفع سازند اما وقتی خودمان مدیر میشویم به یاد کمبود امکانات میافتیم و بسته بودن دست مسوولان و اینکه مردم باید صبور باشند. اگر دلمان بخواهد از دولتی دفاع کنیم اقتصاد را یک امر حیوانی معرفی میکنیم و ارزشهای متعالی و انسانی را مطلوب میدانیم و اگر بخواهیم دولتی را نقد کنیم یکباره به یاد حدیث شریف میافتیم که کسی که معاش نداشته باشد، معاد هم ندارد!
✅ این را گفتم تا ذکری کنم از مواضع کسانی درباره مقوله FATF که در دو دولت قبل و کنونی این همه تغییر کرده است و نشان میدهد کسانی وقتی خودشان در مسوولیت قرار داشته باشند همین کارهایی را میکنند که الان دیگران انجام میدهند با این تفاوت که چون اکنون این کارها به وسیله مخالفان سیاسی آنان انجام میشود، باید نقد و در حد خیانت به اسلام و مسلمین قلمداد شود. چند روز قبل در مجلس بحث کارگروه اقدام مالی (FATF) مطرح شد و وزیر اقتصاد دولت کنونی به سوالات نمایندگان جواب داد. در این جلسه نامههایی از وزیر اقتصاد دولت احمدینژاد (شمسالدین حسینی) بین نمایندگان توزیع شد که در آنها از ضرورت الحاق ایران به این کارگروه سخن به میان آمده است. یکی از این اسناد مربوط به وقتی است که لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم در سال ۸۹ از سوی هیات دولت احمدینژاد تصویب و برای نهایی شدن به مجلس فرستاده شد. در آن هنگام وزیر اقتصاد آن دولت در نامهای به رییس مجلس از او خواست که در تصویب آن لایحه تسریع کنند تا از ایجاد محدودیت و تشدید کنترل جهت تعامل و همکاری بینالمللی موسسات پولی و مالی ایرانی به ویژه بانکها جلوگیری شود و لحن بیانیه کارگروه اقدام مالی علیه ایران تشدید نشود.
✅ در نامهای دیگر همان وزیر محترم خطاب به رییس FATF نوشته است: «اقدامات در نظر گرفته شده برای مبارزه با پولشویی (در ایران) بهخوبی نشان میدهد که چارچوب مقرراتی و اجرایی برای مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم بهخوبی در ایران طراحی و اجرا شده است… البته ایران قبول دارد که باید اقدمات بسیار دیگری را برای توسعه سیستمهای مبارزه با تامین مالی تروریسم و پولشویی خود انجام دهد. اما با وجود اقدامات قابل توجه ایران در موارد فوق، به نظر میرسد FATF دقت کافی به این موارد نداشته است». آقای شمسالدین حسینی در همان نامه تاکید میکند که «ایران آمادگی کامل خود را برای افزایش همکاریهای بینالمللی در زمینه مبارزه با تامین مالی تروریسم و پولشویی اعلام میکند.» و سپس از کارگروه اقدام مالی میخواهد تا تیمی را به ایران بفرستد تا تمام اقدامات ایران در زمینه مبارزه با تامین مالی تروریسم و پولشویی در سه سال اخیر را از نزدیک بازدید کنند.
✅ نکته ناراحتکننده این است که همین وزیر محترم که در دوران مدیریت خودش در جایگاه رییس شورای مبارزه با پولشویی بیشترین تلاش را برای تعامل با کارگروه اقدام مالی انجام میداده، اینک که در موضع مخالفت با دولت کنونی قرار دارد، مواضع دیگری میگیرد و مدعی میشود که «هدف FATF، تحریم مدافعان حرم است» و «اگر FATF را اجرا کنیم دشمن از ستیزهجویی خود با انقلاب اسلامی دستبرنمیدارد». این همان تفاوتی است که در دو طرف میز وجود دارد.
انتهای پیام




