چرا باید دیجیتال مارکتینگ یاد بگیریم؟

رپورتاژ آگهی
قبل از جواب دادن به این سوال بهتر است برای چند لحظه سرتان را بالا بگیرید و به محیط اطرافتان دقت کنید. به ما بگویید چند نفر از آدمهای دور و برتان سرشان داخل گوشی است و بیتوجه و فارغ از هرچیزی، کانالها و پیجهای مختلف را بالا و پایین میکنند؟
دقیقاً به همین دلیل است که به شما میگوییم باید دیجیتال مارکتینگ بلد باشید! خصوصاً اگر کسبوکاری دارید و دغذغه رشد آن خواب شبتان را مختل کرده و یا اینکه میخواهید به هر شکلی که شده برای خودتان مخاطب دستوپا کنید. توجه داشته باشید که همه افراد روزانه چندین ساعت را به چک کردن گوشی موبایلشان اختصاص میدهند؛ مثلاً اساماسهایشان را میخوانند، گشتی در اینستاگرام و توییتر میزنند، کلمات مختلفی را در گوگل سرچ میکنند و یا حتی صندوق ایمیلشان را بررسی میکنند.
در این بین اگر شما هم لابلای مطالب دیگر حضور داشته باشید؛ احتمال بیشتری وجود دارد که دیده شوید تا اینکه روی یک بیلبورد در ناکجاآباد قاب شده باشید و همه با سرعت از کنارتان عبور کنند!
البته ناگفته نماند که اهمیت یاد گرفتن دیجیتال مارکتینگ تنها بهدلیل حضور مخاطب در سوشال مدیا و … نیست! دیجیتال مارکتینگ مزایای دیگری هم دارد که در ادامه مفصلتر راجعبه آن صحبت میکنیم؛ فقط اول بیایید یک تعریف مشخصی از بازاریابی دیجیتال داشته باشیم که کورکورانه جلو نرویم.
دیجیتال مارکتینگ چیست و چه فرقی با بازاریابی سنتی دارد؟
دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) مجموعهای از روشهای مختلف بازاریابی است که از طریق ابزارهای متفاوتی در بستر اینترنت اجرا میشود. این روشها در نهایت به برندسازی و فروش محصولات یا خدمات کسبوکارها، آنهم در فضای آنلاین کمک میکند.
فرق دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی سنتی درواقع در استفاده از اینترنت است؛ دیجیتال مارکتینگ از طریق فیسبوک و اینستاگرام و … با مخاطب ارتباط برقرار میکند اما بازاریابی سنتی یا آفلاین با بیلبورد، تراکت، رادیو و روزنامه توجه افراد را جلب میکند.
حالا چرا دیجیتال مارکتینگ اینقدر سروصدا کرد؟
از وقتی بازار گوشیهای هوشمند پررونق شد و مردم بالاخره توانستند با استفاده از سایتها و اپلیکیشنهای مختلف تمام خریدهایشان را یکجا انجام دهند، دیجیتال مارکتینگ سر زبانها افتاد.
بهتر است بدانید اهمیت دیجیتال مارکتینگ وقتی بیشتر و بیشتر شد که کسبوکارهای کوچک (همانهایی که سرمایه زیادی نداشتند) از مزایای یادگیری بازاریابی دیجیتال باخبر شدند و بهمرور جای رقبای بزرگشان را گرفتند و آنها را از میدان بهدر کردند. چه مزایایی؟ ادامه مطلب را بخوانید تا متوجه شوید.

دیگر لازم نیست مغازه اجاره کنید
عیب بزرگی که بازاریابی آفلاین داشت این بود که شما باید حتماً مغازه یا مکانی را برای ارائه محصولاتتان اجاره میکردید تا مشتری بهصورت حضوری بیاید و اجناستان را ببیند.
اما در بازاریابی دیجیتال همینکه سایت یا پیجی در اینستاگرام داشته باشید کافیست! آنوقت خیلی راحت میتوانید با استفاده از تصاویر مختلف و ویدیوهای ساده، شکل ظاهری و نحوه استفاده از محصولاتتان را به مشتری نشان دهید. به این شکل، نه مشتری به زحمت میفتد، نه شما ماهبهماه بابت اجاره مغازه جیبتان خالی میشود.
کمتر پول خرج میکنید
تبلیغات آفلاین خرج دارد، خیلی هم خرج دارد! شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید نمایش یک تیزر تبلیغاتی در تلویزیون یا نصب یک بیلبورد ناقابل در بزرگراه صدر ممکن است برایتان میلیاردی تمام شود.
اغراق نیست اگر بگوییم یکی از بزرگترین دلایل اهمیت دیجیتال مارکتینگ همین مقرونبهصرفه بودنش است. شما میتوانید با یکصدم یا شاید یکهزارم بودجه تبلیغات سنتی در شبکههای اجتماعی تبلیغ کنید و اتفاقاً بیشتر هم نتیجه بگیرید!
تعامل با مشتری برایتان راحتتر است
مورد بعدی که میتواند هر کسبوکاری را به یاد گرفتن دیجیتال مارکتینگ ترغیب کند، تعامل ۲۴ساعته با مشتریان است. شما بهصورت ۲۴ساعته میتوانید از طریق صفحات اجتماعی و وبسایت خودتان با مخاطبان در ارتباط باشید و نیازها و مشکلاتشان را رفع کنید.
همه دنیا شما را میبیند
در گذشته فقط محلهتان، شهرتان یا اگر برند خیلی شناختهشدهای بودید، فوقش کشور ایران قلمرو شما میشد. اما حالا بهلطف سوشال مدیا، کل دنیا محصولات شما را میبینند؛ بنابراین بازار هدفتان وسیعتر شده است. به اینصورت شما میتوانید با یادگیری دیجیتال مارکتینگ بهخصوص یادگرفتن نحوه کار با ابزارهای کاربردیاش، شانس بیشتری برای فروش محصولات خودتان داشته باشید.
اطلاعات بیشتری از مشتری دارید
اما یکی دیگر از جذابترین مزیت های دیجیتال مارکتینگ این است که میتوانید با استفاده از دنبال کردن یا بهاصطلاح تِرَک کردن مشتری، اطلاعات بیشماری را در مورد علایق و نیازمندیهایش بهدست بیاورید. اطلاعاتی که ممکن است در بازاریابی آفلاین یا تلفنی بهدست آوردنش سالها طول بکشد!
حالا سوال اینجاست که این اطلاعات از کجا به ما الهام میشود؟ از طریق ابزارهای تحلیل سایت مثل گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول. اگر دوست دارید درباره این دو ابزار بیشتر بدانید، پیشنهاد میکنم سری به سایت نوین بزنید. در قسمت بلاگ نوین این مجموعه، میتوانید مقالات مرتبط با گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول را مطالعه کنید و با قابلیتهای هرکدام بیشتر آشنا شوید.

از کجا دیجیتال مارکتینگ یاد بگیریم؟
اگر با توجه به موارد بالا متوجه اهمیت دیجیتال مارکتینگ شده باشید، احتمالاً الان برایتان سوال پیش آمده که یادگیری بازاریابی دیجیتال را از کجا شروع کنم.
دوستان شما میتوانید بهصورت خودآموز و با خواندن مطالب کاربردی در بلاگهای مختلف یا مطالعه کتابهای مطرح، دیجیتال مارکتینگ را پلهپله یاد بگیرید. اما ازآنجایی که این کار ممکن است چند سال طول بکشد، بهتر است در دوره های آموزشی دیجیتال مارکتینگ هم شرکت کنید تا سرعت یادگیریتان بالاتر برود؛ بهخصوص اگر در حال حاضر کسبوکاری برای خودتان دارید یا در فکر پیدا کردن یک شغل بهعنوان دیجیتال مارکتر هستید.
آکادمی نوین پکیج کاملی را بهعنوان دوره دیجیتال مارکتینگ ارائه کرده که تمام مباحث بازاریابی دیجیتال شامل دوره راهاندازی سایت، دوره بازاریابی محتوا (Content Marketing)، سئو، بازاریابی شبکههای اجتماعی، طراحی کمپین تبلیغاتی، تحلیل رفتار کاربران و … را پوشش میدهد. شما میتوانید با شرکت در این دوره علاوهبر گرفتن مدرک رسمی از www.novin.com میزان فروش محصولاتتان را با استفاده از تکنیکهای دیجیتال مارکتینگ چند برابر کنید.
فقط قبل از شروع مسیر اجازه بدهید در پایان یک نکتهای را در مورد ویژگی یک دوره آموزشی خوب در زمینه دیجیتال مارکتینگ بگویم تا شما بتوانید با استفاده از این نکته هر دوره آنلاینی را بهدقت بررسی کنید تا پول و هزینهتان بههدر نرود و جای اشتباهی سرمایهگذاری نکنید.
اگر سایتی ادعا کرد که دوره دیجیتال مارکتینگ میفروشد، اول خودش را چک کنید. به این ترتیب که ببینید آیا روی همین کلمه یا کلمههای مرتبط با کسبوکارش در گوگل بالا میآید؟ آیا در صفحه اول حضور دارد یا نه؟ اگر از این امتحان سربلند بیرون آمد بعد بهسراغ سابقه مدرس، سرفصلها و … بروید. موفق باشید.

جمع بندی که کردی برای سئو کاربرد داره فقط. دیجیتال مارکتینگ دنیای بسیار بزرگتری داره. اینکه شما سئو قوی داشته باشید دلیل به کامل بودن دوره های دیجیتال مارکتینگ نیست