نظام احسن، سیمای حکومت اسلامی

دکتر اکبر منفرد، مدرس حوزه و دانشگاه و پژوهشگر دینی در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

اسلام دینی است که حضرت پیامبر (ص) آن رابرای بشریت به ارمغان اورند و ما معتقد به جامعیت آن هستیم یعنی نه تنها توان اداره جامعه و پاسخگویی به مشکلات آن زمان را داشت بلکه تا ابد توان اداره جامعه اسلامی و پاسخگویی به مشکلات آنها را دارد و بناست آنها را به اوج سعادت دنیوی و اخروی برساند و بر همین اساس دستور به تشکیل حکومت اسلامی داده تا در پرتو آن جامعه اسلامی به اوج عزت و اقتدار و سعادت برسد و تشکیل حکومت اسلامی توسط پیامبر (ص) و علی (ع) و در دوران غیبت و سرانجام امام مهدی (عج) هم درهمین امتداد است.

حال مهمترین سوالی که متبادر به اذهان می‌شود این است که سیمای این حکومت اسلامی چگونه است؟
اجمالا می‌توان گفت سیمای نظام اسلامی همان نظام احسن است که عالم هستی بر پایه آن استوار است و بر پایه آن بستر مناسب جهت رشد وتکامل و حرکت معنوی و الهی فراهم می‌شود و تفصیل آن اینکه:

۱. بر پایه مبانی اسلامی عالم هستی تکوینا و تشریعا بر پایه نظام احسن آفریده شده، یعنی به بهترین وجه ممکن خلق شده و به تعبیر برخی فلاسفه همان عنایت فعلی خداوند است که از لوازم عنایت ذاتی اوست و زمانی که درباره عالم مادیات نظام احسن به کار برده می‌شود از آنجا که درعالم مادیات تزاحم وجود دارد بدین معناست که عالم ماده بگونه ای خلق شده که در آن مخلوقات بیشتری از کمالات بهتری بهره مند گردند و این صفت را صفت عنایت خداوند می‌گویند. لذا خداوند در آیه ۶۲ سوره سجده می‌فرماید الذی احسن کل شئ خلقه یا در سوره ملک آیه ۵۰ فرمود لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم و یا در سوره طه آیه ۴ می‌فرماید ربنا الذی أعطی کل شئ خلقه ثم هدی یا در سوره ملک می‌فرماید هل تری من فطور یعنی کم ترین قصور و نقصی در مجموعه آفرینش وجود ندارد چراکه از ذاتی نشأت گرفته که نه تنها حق است بلکه حسن محض وجمال صرف است و آیات و نشانه های آفرینش او نیز دارای نظام احسن است.

۲. بر این اساس می‌توان با الهام از نظام احسن آفرینش چند موضوع را از ارکان اساسی نظام اسلامی احسن برشمرد:

اول. بهترین کارگزاران: در آیات مذکور و دیگر آیات قران که موضوع آنها نظام احسن آفرینش است. این نظام احسن را محصول و عملکرد بهترین کارگزار عالم هستی یعنی خدای بزرگ می‌داند که در وصفش می‌فرماید تبارک الله احسن الخالقین. بر این اساس حکومت اسلامی باید بهترین و باکفایت ترین کارگزاران را انتخاب کند نه اینکه مافیای قدرت هرکه را خواست  انتخاب و بر مردم تحمیل و سرنوشت جامعه اسلامی را به دست او بسپرد.

دوم.‌ بهترین قوانین: نظام احسن افرینش بر پایه بهترین  قوانین اداره می‌شود که محصول فکر کارگزاران حکیم است و عدالت تکوینی و تشریعی و مجازاتی را حاکم می‌کند، بسیاری از احکام و قواعد فقهی مانند لا یکلف الله نفسا الا وسعها (تکلیف مالایطاق)، قاعده نفی سبیل، قاعده لاضرر، قاعده ملازمه و جایگاه ویژه عقل درمبانی دینی و جعل احکام ثانویه و… درهمین راستا تفسیر می‌شود.

سوم. حکومت اسلامی باید با الهام از نظام احسن آفرینش، بستری مناسب در جامعه فراهم کند که اکثریت مردم بتوانند از کمالات بهتری در جامعه برخوردار شوند و عدالت اجتماعی مطلوب حاکم و شاهد فاصله طبقاتی نباشیم.

چهارم.‌کمترین نقصان و انتقاد در مدیریت: نظام احسن آفرینش کمترین نقصان را دارد و حداقل انتقاد و اشکال به آن وارد است همچنان که خداوند در قران می‌فرماید هل تری من فطور، فطور یعنی کمترین نقصان و اشکال، حکومت اسلامی هم باید با الهام از نظام احسن جامعه را به گونه‌ای اداره کند که کمترین ایراد و اشکال و ضعف مدیریتی را داشته باشد.
بنابراین نظام اسلامی یعنی حاکمیت بهترین‌ها.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام‌من‌زیاد‌فکر‌کردم‌ودیدم‌وجه
    اصلی‌ومتمایز‌نظام‌عملی‌‌حکومت
    اسلامی‌در‌تقسیم‌عادلانه‌وبدون
    رانت‌‌هرگونه‌بیت‌المال‌وهرگونه
    سرمایه‌گذاری‌منجر‌به‌بهبود‌کسب
    وکار‌درمناطق‌باید‌به‌نسبت‌جمعیت
    هرمنطقه‌حساب‌شود‌.حق‌الناس
    ریالی.باید‌دقیق‌باشد.دربعد‌
    فرهنگی‌تحمیل‌زبان‌و….قرآن
    نمیپذیردچون‌عقل‌وعدالت‌وفطرت
    انسان‌آزاده‌نمیپذیرد.حفظ‌و
    نگهداری‌طبیعت‌ومحیط‌زیست
    ‌….اخلاقیات‌وایجاد‌محیط‌خوب
    برای‌زندگی‌خانوادها‌تا‌انسانها
    شایسته‌واخلاق‌مدار‌وباتقوا‌وباحیا
    بازیابند…باشعار‌‌اینها‌محقق‌
    نمیشود.مگر‌ائمه‌معصومین.ع.
    بارهابا‌ادبیات‌متفافت‌تاکید‌نکردند
    آنچه‌رابه‌خود‌نمی‌پسندی‌به‌دیگران
    مپسند‌این‌‌جمله‌خودش‌‌یک‌قانون
    اساسی‌کامل‌است‌والا‌همان‌
    عوارضات‌واعجابات‌که‌در‌‌جوامع
    با‌حکومتهای‌غیر‌دینی‌کم‌‌وبیش
    بسته‌به‌هوشیاری‌حاکمان‌و شایسته‌مدار‌بودن‌‌هست‌در حکومت‌با‌نام‌دین‌هم‌شاهد‌خواهیم
    داشت‌.‌مانندفاصله‌طبقاتی‌غیر
    معقول‌.نژاد.پرستی‌و پاکسازی
    فرهنگی‌وزبانی‌ورانت‌و پارتی.بازی‌وحق‌کشی‌وتفاخر‌و
    اشرافیت‌زدگی‌وحاشیه‌نشینیهای
    گسترده‌وفساد‌وبزه‌کاری‌و فحشا
    پنهان‌وآشکار

    ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا