آیا ایران معدن طلای سرمایهگذاری برای لوازم آرایش است؟

سایت اتاق بازرگانی ایران در گزارشی نوشت:
«ایران یکی از بزرگترین مصرفکنندگان لوازم آرایش در خاورمیانه است. ۳۶ درصد از جمعیت ایران را زنان ۱۵ تا ۶۵ ساله تشکیل میدهند که به معنای بازار مصرف ۲۸ میلیون نفری است.»
پایگاه اینترنتی یورومانیتور یک ماه پیش در گزارشی درباره بازار لوازم آرایشی ایران چنین نوشته بود. در ادامه این گزارش آمده است:«اکثریت زنان جوان و میانسال این کشور نیز از لوازم آرایشهای رنگی که در سالهای اخیر مد شده است، استفاده میکنند. دسترسی بیشتر به رسانههای پخش گسترده مانند اینترنت باعث شده است که سبک زندگی غربی، به جامعه ایران راه پیدا کند. دسترسی گستردهتر، با توجه به بهبود شبکههای توزیع نیز به سرعت رشد این بازار کمک خواهد کرد.»
ایران دومین کشور بزرگ مصرفکننده لوازم آرایش در خاورمیانه و هفتمین کشور در جهان است. همین مسئله باعث شده است ایران به بازار جذابی برای لوازم آرایش تبدیل شود و پس از برجام نیز مورد توجه شرکتهای خارجی قرار بگیرد.
بررسیهای آماری درباره وضعیت صنعت لوازم آرایشی نشان میدهد این صنعت در سال ۲۰۱۴، ۵۷.۴ میلیارد دلار گردش مالی داشته و پیشبینی میشود در سال ۲۰۲۰، به ۷۷.۷ میلیارد دلار برسد.
Procter & Gamble که با نام اختصاری پیاندجی شناخته میشود، بزرگترین شرکت لوازم آرایشی دنیاست. این شرکت آمریکایی، در سال ۲۰۱۵، ۷۶میلیارد و۲۷میلیون دلار گردش مالی داشته است. بعد از آن نیز شرکت لورئال با اختلافی زیاد، دومین شرکت آرایشی بزرگ دنیاست. این شرکت فرانسوی در سال ۲۰۱۵، ۲۵ میلیارد و ۲۶ میلیون دلار گردش مالی داشته است.
اطلاعات به دست آمده از گمرک ایران نشان میدهد در سه ماهه نخست سال جاری ۷۶ میلیارد تومان لوازم آرایشی به ایران وارد شده است. عمده کشورهای صادر کننده لوازم آرایشی به ایران، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، امارات متحده عربی و فرانسه هستند. این میزان لوازم آرایش از راههای رسمی وارد کشور شدهاند و میزان واردات غیررسمی بسیار بیشتر از این میزان است. چند وقت پیش، مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا از قاچاقی بودن ۸۰ درصد از لوازم آرایشی موجود در بازار ایران خبر داده بود.
فراوردههای آرایش پوستی، بیشترین کالای عمده آرایشی وارد شده به ایران را تشکیل میدهند. طی سه ماه، ۶۰۰ تن از این نوع کالا به ارزش ۳۳ میلیارد تومان وارد کشور شده است. اسانس مورد استفاده در لوازم آرایشی و بهداشتی معادل ۸۰۰ تن به ارزش ۳۰ میلیارد تومان دومین قلم عمده وارداتی در این حوزه به کشور بودهاند و بعد از آن نیز عطریات، مواد معطر و اسانس به اندازه ۴۰۷ تن و به ارزش ۶.۵ میلیارد تومان به کشور وارد شدهاند.
با رواج خدمات مربوط به کاشت ناخن، واردات این اجناس نیز زیاد شده است و در حجم، از فرآوردههای آرایشی چشم و رژ لب پیشی گرفته است. در فصل بهار امسال، ۷۷ تن فرآوردههای آرایشی ناخن دست و پا به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان وار کشور شده است.
بیشترین حجم واردات به ایران نیز از امارات متحده عربی صورت گرفته و ۵۱۲ تن لوازم آرایشی به ارزش ۲۶ میلیارد تومان به کشور وارد شده است. بعد از آن نیز از کشور فرانسه، ۳۰۰ تن لوازم آرایش به ارزش ۱۲ میلیارد تومان به ایران صادر شده است.
فروش لوازم آرایشی به شیوههای مختلف و استقبال مصرفکنندگان در ایران باعث شده اکثر مطالعات، آینده رو به رشدی را برای صنعت لوازم آرایشی پیشبینی کنند. گزارشهایی مثل گزارش موسسه یورومانیتور به شرکتها نشان میدهد که بازار لوازم آرایشی در ایران یک فرصت طلایی برای کسب سود است. هر چند به نقل از اکونومیست، جادهای که به این بازار طلایی میرسد پر از سنگلاخ است و با موانع بسیاری همراه است. تجربه نشان دادهاست آغاز به کار کردن سختتر از آن چیزی است که در ابتدا تصور میشود. در ایران نیز مشکلاتی مانند کمبود فایننس، قوانین بانکی و کسبوکار و همچنین هزارتوی بوروکراسی اداری سد بزرگی را برای آغاز کار ایجاد میکند. به همین خاطر رویترز نوشتهاست ایران با وجود بازار لوازم آرایشی به ارزش ۴میلیارد دلار در سال، نمیتواند نقش معدن طلا را برای سرمایهگذاران در این عرصه بازی کند.
انتهای پیام