تقاضایی از آیتالله مکارم شیرازی در باره سند ۲۰۳۰

حجتالاسلام احمد حیدری در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، دربارهی سخنان آیتالله مکارم شیرازی در دیدار وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم نوشت:
اخیراً آقای نوری سومین پیشنهاد آقای رئیسی برای وزارت آموزش و پرورش، در مجلس هنگام اخذ رأی اعتماد به «سند ۲۰۳۰» تاخت و گفت: «شورای عالی آموزش و پروش در برخی مواقع برای نفوذ سند آموزش ۲۰۳۰ منفعل عمل کرد و حتی برخی اعضا، آن سند را همراهی کردند! سرکردگان سند آموزش ۲۰۳۰ جایی در نظام آموزش و پرورش نخواهند داشت» و ظاهرا ایشان در ملاقات با مراجع محترم قم هم مخالفت با اجرای سند ۲۰۳۰ را مطرح کرده و حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی هم در این دیدار گفتهاند: «روح حاکم بر نظام آموزشی ما، باید روح اسلامی باشد و هیچ نشانهای از فرهنگ غرب در آن وجود نداشته باشد؛ ما نسبت به پاکسازی آن مسؤول هستیم. سند ۲۰۳۰ اعتقادات دینی و مذهبی دانش آموزان را هدف قرار داده که لازم است نسبت به اجرای این گونه سندها و جایگزینی فرهنگ غربی هوشیار بود».
از اردیبهشت ۹۷ که رهبری راجع به سند ۲۰۳۰ به مسئولان هشدار داد که «با دقت و تأمل بیشتر پیش روند تا مبادا با اجرای حساب نشده این سند، زمینه ترویج فرهنگ غرب فراهم آید»، حمله به این سند ترجیعبند سخنان بسیاری از شخصیتها علیه دولت قبل شد و گفتند: «هدف سند ۲۰۳۰ تغییر هویت ایرانی و اسلامی ما است»، «از برنامههای ۲۰۳۰ حذف خشونت در درسهای دانشآموزان است که با تعریف غربیها، باید از کلماتی مانند ایثار، شهادت و جهاد استفاده نشود»، «آموزش حقوق بشر غربی»، «آموزش حقوق شهروندی بر اساس هنجارهای غربی» و… از اهداف این سند است و …
قبل از این مشابه این برخورد را با لایحه الحاق به «کنوانسیون منع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان» شاهد بودیم که در زمان دولت اصلاحات در مجلس ششم مطرح و تصویب شد و متأسفانه با مخالفت شورای نگهبان روبرو و با اصرار مجلس بر مصوبه خود، به مجمع تشخیص مصلحت ارسال و بایگانی شد. آن زمان این حقیر طی سه مقاله «کنوانسیون رفع تبعیض و مخالفتها»، « کنوانسیون منع کلیه اَشکال تبعیض علیه زنان، مخالفت، سکوت یا الحاق فعال و منتقد» و «کنوانسیون از نگاه معاون رئیس جمهور احمدی نژاد» در مجله «پیام زن» دفتر تبلیغات اسلامی، ادله مخالفان آن کنواسیون را که دقیقا شبیه مخالفتها با این سند و با همین ادبیات بود را مطرح و نقد کردم که مقالات فوق الذکر الان در اینترنت در اختیار همگان است. با مطرح شدن سند ۲۰۳۰ متأسفانه دوباره شاهد بودیم که همان سخنان مطرح و با استناد به همان «شبه دلایل»، با این سند مخالفت میشود.
امروز بخواهیم یا نخواهیم، جهان دهکدهای است و ما که به حق مدعی فرهنگ انسانی – فطری قابل ارائه به جهان هستیم باید از همگان به حضور در صحنه فرهنگ جهانی مشتاقتر باشیم چون آنچه از طرف دیگران و بخصوص غربیها ارائه میگردد، یا با فرهنگ انسانی – فطری اسلام سازگار است که چه خوب؛ یا سازگار نیست که در آن صورت ما میتوانیم با ارائه فرهنگ ناب انسانی – فطری اسلام، جهانیان بهخصوص غربیان را به اذعان به برتر بودن آن واداشته و به پذیرش آن سوق دهیم. خوشبختانه مخالفان سند ۲۰۳۰ به صراحت به ارزشمندی این سند و در راستای اهداف انسانی و عدالت خواهانه بودن آن گواهی داده و اظهار کردهاند: «آنچه در سند ۲۰۳۰ گفته شده به صورت متعالیتر آن را در سند تحول خودمان و مبانی تعلیم و تربیت اسلامی داشته و نیازی به ۲۰۳۰ نداریم. درست است که سند ۲۰۳۰ به عدالت آموزشی اشاره کرده است اما همین موضوع را در سند تحول داریم. خیلی جلوتر از ۲۰۳۰ ما این حرفها را زدهایم. اگر در جاهایی اشتراک مفهوم میان اسناد بالادستی ما با سند ۲۰۳۰ است، نمیتوانیم اهداف متعالی را کنار بگذاریم چون ۲۰۳۰ گفته است! نباید سیاستهای ما را منتسب به این سند کنند!. از ترس اینکه انگ این سند را نخوریم، [داریم] خودمان را منزوی میکنیم!».
حالا که حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ملاقات با وزیر جدید آموزش و پرورش «روح حاکم بر این سند را فرهنگ غرب دانسته که اعتقادات دینی و مذهبی دانش آموزان را هدف قرار داده و …»؛ از ایشان که خوشبختانه مؤسسات تحقیقاتی متعددی را در اختیار دارند که محققان بسیاری در آنها مشغول به تحقیق میباشند، خواهشمندیم زمینه برگزاری میزگردهایی با حضور مخالفان و موافقان این سند را فراهم سازند تا عالمان توانمند به بررسی آن سند پرداخته و ادله مخالفان مطرح شده و در بوته نقد قرار گیرد تا در صورت لزوم، علم مخالفت کلی و بالجمله با این سند را بر زمین نهیم و ضمن مخالفت با موارد ناپذیرفتنی و مخالف با مبانی فطری-انسانی اسلام، نسبت به پذیرش موارد صحیح اعلام آمادگی کرده و با ارائه سند فرهنگ انسانی- فطری اسلام، برتری آن را بر این سند، بر جهانیان آشکار سازیم.
انتهای پیام
ظاهراخطوط قرمز حتی به ساده ترین پرسش ها هم تسری پیداکرده..