نبود رمز پویا عامل کلاهبرداری از حساب بانکی

دختر جوان بعد از ماهها تلاش در یک پروژه تحقیقاتی ۳ میلیون تومان دست مزد دریافت کرده بود اما بعد از واریز، پول توسط هکر از حسابش خارج میشود و کار به شکایت در دادگستری و پلیس فتا میرسد، طبق گفتههای این دختر پلیس فتا به او گوشزد میکند که برنامههای مثل شیپور، دیوار و آپ درگاه ایمنی ندارد و حتی خرید شارژ آنلاین هم یکی از همین عوامل است و باید از رمز یک بار مصرف استفاده کرد.
مرضیه زن جوان و مالباخته در مورد ماجرای از دست دادن پول در حسابش به انصاف نیوز گفت: «روز چهارشنبه پیامک برداشت از حساب برای من آمد، در کل سه میلیون در حساب بانگ پاسارگاد داشتم که کل آن برداشت شده بود. در عرض پنچ دقیقه اول یک میلیون و دویست تومان از حساب کم شد و بعد بقیهی آن را خالی کردند، در صورتی که هیچ خریدی و برداشتی انجام نداده بودم.
بدون وقفه به پلیس ۱۱۰ تماس گرفتم و من را راهنمایی کردند تا به بانک مراجعه کنم و پرینت حسابم را بگیرم و بعد به پلیس فتا بروم، البته به من گفتند پلیس فتا پنچ شنبهها نیست و باید شنبه مراجعه کنم. من هم پنچ شنبه بانک رفتم و پرینت حساب و شماره کارتهایی که پول به آنها واریز شده را گرفتم، اما بانک دیگر هیچ کمکی نکرد و نگفت به حساب چه کسانی واریز شده است.
پول من به حساب دو نفر واریز شده بود، پنچ شنبه و جمعه گذشت و به دادسرا رفتم، برای یک شکایت که همه چیز آن کامل مشخص است کلی هزینه کردم و بعد از تشکیل پرونده گفتند باید به پلیس فتا مراجعه کنم.
در دادسرا فقط من نبودم و مالباختههای زیادی بودند، مثلا کسی بود که ۷۰ میلیون از حسابش را خالی کرده بودند حتی یکی پول پیش خانهاش را از دست داده بود. شنبه به پلیس فتا رفتم و همکاری خوبی داشتند، اما میگفتند ما به تمام بانکها گفتیم رمزهای دوم را جمعآوری کنند اما خیلی تعلل میکنند و بانک باید همان موقع حساب تو را میبست چون این حساب دیگر به درد نمیخورد و پول شوها از این شماره حساب استفاده میکنند.
پلیس فتا میگفت حتی شخصی که پول من به حساب او واریز شده هم مقصر نیست و افراد دیگر پول را جابه جا میکنند، بیشتر این حسابها در ترکیه است و بعد تبدیل به لیر میشود. یکی از راههای که امکان دارد از حسابها سواستفاده شود برنامههای دیوار، شیپور، آپ است و حتی مراحل خرید شارژ اینترنتی هم درگاههای ناامنی دارد و باید حتما از شارژهای یک بار مصرف استفاده کنیم.
حالا من باید یک ماه دیگر دوباره پیگیر موضوع شوم در صورتی که فتا گفت اگر همان روز و یا فردای آن روز میآمدی احتمال برگشت پول به حسابت بیشتر بود در صورتی که پلیس ۱۱۰ من را به اشتباه راهنمایی کرد.»
انتهای پیام





باسلام و عرض ارادت ، برای بنده بعنوان یک شهروند که مثل همه افرادی حسابی در بانک دارم این سئوال مطرح است که اصولا” چرا مردم پولهایشان را در بانکها میگذارند ؟ پاسخ کاملا” روشن است اول اینکه نگهداری پول نقد در خانه قطعا” دغدغه آور و صدالبته خطرناک است ، دوم آنکه سپردن پول به بانک امنیت زاست ، به تولید کمک میکند و انسان خیالش راحت است که هم در اقتصاد و رونق تولید کشورش سهیم است و هم پولش امنیت دارد …. حالا یک سئوال اساسی : از پولی که من و امثال من به بانک میسپاریم بانک هم منتفع میشود ، در همه جای دنیا هم چنین است ، حالا اگر شیرپاک خورده ای با ترفندی خاص به مال من که به امانت به بانک سپرده ام دستبرد زد چه کسی باید تاوانش را بدهد ؟ من یا مؤسسه ای که پولم را به آنها سپرده ام ؟ فرض کنید به جای بانک ، این پول را به امانت به بقالی سرکوچه سپرده بودم ، اگر بقالی مورد دستبرد قرار میگرفت و بقال توانائی جبران خسارت من را نداشت دستم به کجا بند بود ؟ مسلما” هیچ جا!! خب الان که هکرها حساب مردم را در بانکها خالی میکنند چی ؟ چه کسی ، کدام ارگان و چه مرجعی باید جبران کننده خسارت مالباخته ای باشد که سرمایه اش را از دل بانک بیرون کشیده اند ؟ وقتی سیستم امنیتی بانک آنقدر ضعیف است که هکرها براحتی میتوانند از آن عبور کنند و پولهای سپرده مردم را بیغما ببرند چرا سپرده گذار باید تاوانش را پس بدهد ؟ این میان بانک چه نقشی دارد ؟ سپرده گذار با این خیال که سرمایه اش محفوظ بماند آن را به محل امنی سپرده که مورد اعتماد بالاترین نهاد پولی کشور (بانک مرکزی) است ، هکر سرمایه اش رااز بانک برده حالا خودش باید تاوان بدهد و بانک که مدتها از قبل این سرمایه منتفع بوده فقط وظیفه دارد نقش خبردهنده را بازی کند ؟ واقعا” متولیان سیستم مالی کشور باید فقط نظاره گر این پولربائی ها باشند ، بانکها خیالشان آسوده و سپرده گذار دچار دلهره !! ، کاش انصاف نیوز باب این بحث که متضررینش فقط ملتند باز کند تا شاید…شاید…. مسئولین بفکر راهکاری باشند .