انتقاد ناطق نوری از بی عدالتی

اعتماد نوشت:
« پس از ۳۷ سال در بسیاری از مسائل سیر قهقرایی داشتهایم». این را علیاکبر ناطقنوری گفته است. آن هم درست در زمانی که بحثهای مربوط به فیشهای حقوقی نجومی در رسانهها داغ است و مردم هنوز اخبار فسادهای عجیب و غریب در دولتهای نهم و دهم را از یاد نبردهاند و درست در شب شهادت کسی که به عدالت ورزی شهره است. شیخ نور شب بیست و یکم ماه رمضان را غنیمت شمرده بود تا در حضور یادگاران امام، سید حسن، یاسر وعلی خمینی، مرتضی و علی اشراقی، فاطمه طباطبایی عروس امام، و مسوولان دولتی از جمله اسحاق جهانگیری معاون اول رییسجمهور، علی یونسی، مجید انصاری و در حرم امام خمینی سخنان مهمی بگوید از لزوم «احساس مسوولیت»، از نحوه برخورد امام علی با کسانی که ثروتهای بیحساب و کتاب داشتند و از توصیههای حکومتداری او درباره خشکاندن ریشه ستمکاری و مقابله با تقسیم املاک دولتی در میان مسوولان و از اینکه بعد از ۳۷ سال که میخواستیم انقلاب اسلامی برای جهان اسلام و کل دنیا الگو باشد به این هدف نرسیدهایم؛ سخن بگوید. ناطق برای این قضاوتش دو معیار داشت؛ یکی سخنان به جا مانده از امام علی درباره حکومتداری و دیگری یک متن مهم به جا مانده از امام خمینی. دستمایه اصلی سخنان ناطق، مفهوم «مسوولیتپذیری» بود. مفهومی که آن را در سخنان امام علی و امام خمینی دنبال کرد تا نشان دهد وضع امروز ما تا چه میزان از این مفهوم فاصله گرفته است. ناطق بخشهایی از خطبه شقشقیه در نهجالبلاغه را خواند و از تبعات برخورد امام علی با هدردهندگان بیتالمال گفت و اینکه اگرچه مردم بعد از اتمام حجت امام علی درباره برخورد با برداشتهای بیحساب و کتاب از بیتالمال از آمدنش استقبال کرده بودند اماوقتی ایشان کار خویش را در خلافت با حساب کشی و مواخذه شروع کردند، فریادها درآمد و مخالفتها شروع شد. او به برخورد علی(ع) با کسانی که ثروتهای بیحساب و کتاب داشتند، اشاره کرد و گفت: ایشان به تناسب همین رفتارها دشمنانی نیز داشت، زیرا انسان اگر بخواهد حق بگوید و دستور خدا را اجرا کند هزینه در پی خواهد داشت و علی(ع) این هزینه را پرداخت؛ لذا ایشان در مدت حکومت خویش با مسلمانان سه بار جنگ کردند و سرانجام نیز از شدت عدالت در محراب به شهادت رسیدند.
رییس دفتر بازرسی ویژه مقام معظم رهبری با اشاره به نامه امیرالمونین(ع) به یکی از والیان خودش توصیه کرد: اگر بخواهیم حکومت اسلامی به معنای واقعی را پیاده کنیم باید فرمان علی(ع) به مالک اشتر را دستورالعمل قرار دهیم و مواضع و اهداف خویش را براساس آن تنظیم کنیم و قاضی و فرماندار را براساس همین فرمان برگزینیم. بعد هم گفت «علی(ع) در مورد اطرافیان، به مالک توصیه میکنند که مراقب آنان باشد، ریشه ستمکاریشان را بخشکاند و اجازه تقسیم املاک دولتی میان آنها را ندهد». ناطق اما برای تشریح اهمیت مفهوم «مسوولیتپذیری» فقط به الگوی امام علی بسنده نکرد. او اشارهای هم به یکی از نامههای مهم به جا مانده از امام خمینی از ۷۴ سال قبل داشت. به گفته ناطق، امام در این نامه که با آیه قالاللّه تعالی: قُلْ اِنّما اعِظُکم بِواحِدهٍ أنْ تقُومُوا لِلّهِ مثنی و فُرادی، آغاز میشود گفته است «خدای تعالی در این کلام شریف، از سرمنزل تاریک طبیعت تا منتهای سیر انسانیت را بیان کرده، و بهترین موعظههایی است که خدای عالم از میانه تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده. این کلمه تنها راه اصلاح دو جهان است. قیام برای خداست که ابراهیم خلیل الرحمن را به منزل خلّت رسانده و از جلوههای گوناگون عالم طبیعت رهانده». ناطق ادامه داد که امام خمینی با بیان این بیت شعر «خلیل آسا درِ علم الیقین زن/ ندای «لااُحبّ الآفلین» زن/» گفته است «قیام للّه است که موسی کلیم را با یک عصا به فرعونیان چیره کرد و تمام تخت و تاج آنها را به باد فنا داد و نیز او را به میقات محبوب رساند و به مقام صعْق و صحْو کشاند.
قیام برای خداست که خاتم النبیین ـ صلیالله علیه و اله ـ را یکتنه بر تمام عادات و عقاید جاهلیت غلبه داد و بتها را از خانه خدا برانداخت و به جای آن توحید و تقوا را گذاشت و نیز آن ذات مقدس را به مقام قاب قوسین أوأدنیرساند». به گفته ناطق، امام خمینی در بخش دیگری از این نامه اینطور گفته است :«ای آقای محترم که این صفحات را جمعآوری کردید و به نظر علمای بلاد و گویندگان رساندید! خوب است یک کتابی هم فراهم آورید که جمع تفرقه آنان را کند و همه آنان را در مقاصد اسلامی همراه کرده از همه امضا میگرفتید که اگر در یک گوشه مملکت به دین جسارتی میشد، همه یکدل و جهت از تمام کشور قیام میکردند». ناطق گفت: این نگاه امام است که مانند همان مسوولیتپذیری علی(ع) است.
رویمان میشود بخواهیم برای دنیا الگو شویم؟
او از همینجا به فاصله شیعیان با این مسوولیتپذیری نقبی زد تا از وضع فعلی کشور انتقاد کند. آنجا که گفت: «آیا ما امروز مسوول نیستیم؟ آیا نگهداری این انقلاب مسوولیت ندارد؟ قرنها علما مبارزه کردند، حبس و زندان کشیدند، آیتالله مدرس به شهادت رسید، شیخ فضلالله نوری بالایدار رفت، مردم عادی به شهادت رسیدند، خداوند این رهبر را به ملت ما داد و سرانجام انقلاب به پیروزی رسید و برای نخستین بار پس از دوران حکومت پیامبر(ص) و علی(ع) حکومت اسلامی تشکیل شد؛ ما میخواهیم این انقلاب برای جهان اسلام و کل دنیا الگو باشد؛ آیا ۳۷ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی میتوانیم ادعا کنیم که الگوییم؟ آیا ما در مقابل خون شهدا، مقابل خانوادههای آنها، مقابل فریاد امام و مقابل خدا مسوولیت نداریم؟ آیا با این وضعیت رویمان میشود که بگوییم میخواهیم برای جاهای دیگر دنیا الگو شویم؟
«ناطقنوری که صدایش در اینجا اوج گرفته بود به آمار اسف بار شاخصهای مختلف اجتماعی در ایران اشاره کرد و گفت: متاسفانه آمارهایی را خودمان در مورد وضعیت معتادان، کارتن خوابها، رشوه و… منتشر میکنیم و دشمن این آمار را از خودمان میگیرد و علیه خودمان استفاده میکند. البته من نمیخواهم از شبکههای غربی اسم ببرم، اما آنها از خود روزنامهها و سایتهای داخلی این آمار را میگیرند و منتشر میکنند؛ آیا با این وضع در زمینههای مختلف میتوانیم الگو شویم؟ بعد هم رفتار امام علی(ع) با فرماندار متخلف خودش را یادآوری کرد و گفت: در جمهوری اسلامی که اینقدر برای آن فداکاری شد و رهبری نیز در مورد مسائل مختلف هشدار میدهند، آیا میتوانیم ادعا کنیم که قوه قضاییه ما به تمام معنا اسلامی است؟ آیا میتوانیم ادعا کنیم که مردم جایی بروند که شأن آنها حفظ شود و طمع پول گرفتن و رشوه در میان نباشد؟ البته در همه جا اینگونه نیست اما این امور وجود دارد.
تشکر ناطقنوری از رییسجمهور
رییس دفتر بازرسی ویژه مقام معظم رهبری خواست تا این موضوع آسیبشناسی شود که چرا پس از ۳۷ سال در بسیاری از مسائل سیر قهقهرایی داشتهایم؟ او البته این را هم گفت که کشور ما با مدیریت رهبری و دعای امام و شهدا استقلال دارد، در یک منطقه پر آتش امنیت دارد، با فداکاری سربازان گمنام امام زمان)عج( و بچههای مخلص در نهادهای مختلف امنیت وجود دارد که همه اینها نعمت است. اما سخن ناطق این بود که چرا قدر این نعمتها را نمیدانیم و به وظایف و مسوولیتهایمان توجه نمیکنیم؟ چرا یک فرماندار باید سالها در مسوولیت خود باقی بماند؟ چرا کسی باید جرات کند بگوید که برای یک موضوع فلان کارها باید انجام شود و فرد باید چند نفر را ببیند تا موضوع حل شود؟ناطق برای ملموستر شدن سخنانش به خاطرهای اشاره کرد و گفت: روزی یک نفر در دفتر بازرسی نزد من آمد و گفت من هیچ توقعی از شما ندارم و فقط میخوام که از دادگاه بخواهید به پرونده من عادلانه رسیدگی شود؛ چرا باید تن مردم اینگونه بلرزد و مردم به این اجماع برسند که همه اینها خرابند؟ مردم این را میگویند؛ میگویند اینها اینگونه اند!ناطقنوری در پایان سخنانش البته به فیشهای حقوقی نجومی هم اشاره داشت. او با تشکر از دستور روحانی برای رسیدگی به این موضوع گفت: من از ایشان خواهش میکنم که این موضوع را جدی بگیرند؛ البته اینها مربوط به این دوره نیست و متعلق به دورههای مختلف است که امری اشتباه است؛ این پرداختها طبق قانونها و آییننامههای غلط است؛ مثلا تحت عنوان پاداش در شرکتهای دولتی این حقوقها تعلق میگیرند؟ پاداش چیست؟ من خواهش میکنم به این موضوع رسیدگی شود و اگر آیین نامهها غلط است یک لایحه دو خطی به مجلس بدهید تا اصلاح شود و نظام پرداخت هماهنگ برای همه جاری شود؛ چرا که این حقوقهای بالا قابل تحمل نیست.
انتهای پیام




