خاطرات هاشمی ۳۰ بهمن سال ۷۹ | صحبتی خصوصی دربارهی پیادهکردن الگوی حکومت علی (ع)

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیتالله اکبر هاشمی در ۳۰ بهمن سال ۱۳۷۹ را در ادامه میخوانید:
یکشنبه ۳۰ بهمن 1379 | 24 ذیعقده ۱۴۲۱ 18 فوریه ۲۰۰۱
با معاونان مرکز تحقیقات [استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام] جلسه داشتیم. بیشتر وقت، درباره اوضاع کشور و انتخابات و راهکارها گذشت و گزارشی از آقای دکتر [حسن] روحانی، [رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک]، درباره راه افتادن شبکه اینترنت مرکز و مجله راهبرد شنیدیم.
عصر، مدیران برنامههای سال امام علی (ع) و ستاد [بزرگداشت] غدیر آمدند. آقای [محمود] محمدی عراقی، [رئیس سازمان تبلیغات اسلامی]، گزارشکارها و ادامه برنامهها را داد و درخواست کردند که در کنگره بینالمللی برای حضرت علی (ع) و کنگره بزرگداشت علامه امینی، شرکت کنم. من هم درباره علی (ع) و تکیه بر عدالت همه جانبه ایشان، سخنرانی کردم.[۱] در جلسه خصوصی گفتم، برنامهها عمدتاً تئوریک و تبلیغاتی بوده و بهجا بود که برنامههای کاربردی هم برای پیاده شدن الگوی حکومت علی (ع) داشتیم. آدرس سایت اینترنتی امام علی (ع) را که تأسیس کردهاند، دادند. شب، آن را در اینترنت دیدم. خوب است؛ به فارسی و عربی و انگلیسی است.
آقای [محمدعلی] شرعی، [مدیر حوزههای علمیه خواهران] آمد.گزارشی از کارهای جاری و انجام شده در حوزه [علمیه قم] را گفت و برای گرفتن وام برای دانشگاه [علوم پزشکی] فاطمیه کمک خواست. از وزارت علوم، بهخاطر تحریکات در مسأله دانشجویان فاطمیه، گلایه دارد.
چندین کشور، حمله آمریکا و انگلیس به عراق را محکوم کردهاند و آمریکا از ترکیه خواسته که با آن کشور در برنامه سرنگونکردن صدام، همکاری نماید. بحث بر سر مسأله بحرین، در رسانههای جهانی وسیع است. ۹۸ درصد مردم، رأی به رژیم سلطنت مشروطه دادهاند، ولی خیلی از ناظران فکر میکنند، با توجه به شیعهبودن اکثریت مردم بحرین، مشکل است که بتوانند انتخابات آزاد، برای مجلس داشته باشند. درگیریها در مرکز و شمال شرق افغانستان، بین طالبان و جبهه متحد اسلامی، اوج گرفته است و طالبان، شهر بامیان را پسگرفتهاند.
عفت به طور ناشناس، به مراسم جشن دستهجمعی ازدواج دانشجویان رفته بود که بناست برای ۱۴ هزار زوج در یک هفته مراسم باشد؛ از برنامه آنها انتقاد دارد.
[۱] – در بخشی از این سخنرانی آمده است: «على(ع) در زمان پیامبر(ص)، تحتالشعاع شخصیت پیامبر(ص) بودند. خودشان هم نمىخواستند مطرح باشند. تعبیر «انه عبد عبید محمد» مبالغه نیست، واقعیتى را مطرح مىکند. پیامبر(ص) عقل اول است و به مبدأ آفرینش مرتبط است. از وجود پیامبر(ص) است که شخصیتهایى مثل حضرت على(ع) رشد مىکنند. در زمان پیامبر(ص)، ایشان به عنوان شخصیت ممتاز دنیاى اسلام شناخته مىشدند، اما نقاط برجستهاى که بنا بود از وجود على(ع) روشن شود، بعد از پیامبر(ص) بایستى در جامعه بروز مىکرد. متأسفانه این فرصت تاریخى به ایشان داده نشد، ولى باز در همان شرایط از على(ع) آثارى مانده که آنها براى ما کافى است. در زمان پیامبر(ص) شجاعت، ایثار و مردانگى ایشان ظهور کرد. بعد از پیامبر(ص)، مسأله عدالت در زندگى ایشان ظهور کرد و على(ع) در تاریخ تبلور عدالت شد. یکى مسأله موالى و غیرموالى بود که یک نقطه چرکین در تاریخ صدر اسلام است. تفاوتى بین موالى گذاشتند؛ یعنى آنهایى که از اعراب نبودند، شهروند درجه دوم شناخته مىشدند.
در جامعه صدر اسلام و در زمان پیامبر(ص)، به خاطر صراحت قرآن و عمل پیامبر(ص) چنین چیزى نبود. بعد پدیده زشت شهروند درجه یک و درجه دو پیش آمد. به غیر عربها اگر ایرانیها، روسها، ترکها و هر کس دیگر مسلمان مىشدند، شهروند درجه دوم بودند. على(ع) با این تبعیض مخالف بودند. این قسمت از تاریخ صدر اسلام بحث بسیار مهمى دارد. بعد خلفا نگذاشتند که این مسایل در تاریخ باز شود. عربها، قرنها مىخواستند امتیاز خود را حفظ کنند و على(ع) بودند که براى اولین بار در مقابل این حرکت ایستادند و هر جا علامتى از تبعیض مىدیدند، در مقابل آن مىایستادند. همین باعث شد که یکى از جاهایى که به على(ع) علاقهمند شدند، ایرانىها بودند.» رجوع کنید ←کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای ۱۳۷۹»، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۴۰۱.
منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۷۹؛ «اصلاحات در بحران»
انتهای پیام




