نقد قرارداد برونسپاری مجلات همشهری

حسن ظهوری در رشته توییتی دربارهی قرارداد برونسپاری مجلات همشهری نوشت:
مجری هیچ تعهدی نسبت به حفظ سرمایه انسانی مجلات یعنی روزنامهنگاران شاغل در آن نداده. از روزنامهنگاران مجلات به عنوان کارگران کارفرمای سابق یاد شده که قراردادشان به سر رسیده و کارفرمای جدید در انتخاب آنها مخیر است.
در این قرارداد هیچ اشارهای به ارزش برندهای همشهری نشده و هیچ تضمینی از مجری جهت صیانت از این برندها و تحویل بیکم و کاست ارزش برند در زمان پایان قرارداد گرفته نشده است.
در قرارداد هیچ اشارهای به وضعیت فعلی مجلات از منظر تیراژ نشده و مجری هیچ تعهدی نسبت به حفظ تیراژ موجود در زمان تحویل ندارد.
در قرارداد هیچ اشارهای به دوره انتشار مجلات نشده و طبعا مجری هیچ تعهدی به حفظ دوره و نظم انتشار مجلات ندارد. علاوه بر این، تعداد صفحات مجلات نیز مشخص نیست و مجری طبق قوانین ارشاد میتواند هر مجلهای را در ۱۶ صفحه و در تیراژ ۵ نسخه جهت اعلان وصول منتشر کند.
باورنکردنی: تمام آرشیو ۱۰ ساله گروه مجلات که به چندهزار مجلد میرسد، رایگان در اختیار مجری قرار گرفته که این شامل تمامی متنها، عکسها و طرحهایی است که با توجه به ساختار تماما تولیدی گروه مجلات، دارای ارزش مادی و معنوی بالایی است و صدها جلد کتاب میتوان با آنها منتشر کرد.
هیچ روال و سازوکار نظارتی دقیق و قابل احصایی جهت فعالیتهای مجری در نظر گرفته نشده و حتی در یک مورد، مجری در صورت عدم انتشار مجله، صرفا متعهد به پرداخت سود ۳ شماره آخر مجله است؛ مبلغی که با توجه به اختیار تام مجری نه قابل احصاست و نه عددی معین و دقیق است.
مجری به عنوان سردبیر هر هشت مجله تخصصی معرفی شده
مجری میتواند مجلهها و تعداد شمارهها را تلفیق کرده و مشکل قانونی نداشته باشد. همشهری اشارهای نکرده که تو موظفی ۱۲ شماره ماهنامه و فلان شماره هفتهنامه یا دوهفتهنامه منتشر کنی و مجری به راحتی میتواند بند انتشار منظم مجلات را زیر پا بگذارد
همشهری از مجری چک ضمانتی به مبلغ دو میلیارد تومان گرفته که حتی پول آرشیوهای مجلات هم نیست. فقط لوگوی دانستنیها ۱۰سال پیش با دلار ۱۰۰۰ تومانی، ۱۰۰میلیون تومان توسط همشهری خریداری شد.
انتهای پیام