چایی که ظریف در مذاکرات می خورد!

مدیر عامل به پخش مدعی شد که وزیر امور خارجه در مذاکرات هسته ای از چای ماسوله می خورده است و البته به شوخی گفت که احتمال می دهد به همین خاطر به نتیجه رسیده است!
به گزارش انصاف نیوز، جوادظهیرى مدیرعامل این شرکت نیمه دولتی، که برندی گفت:
– چای ماسوله از سال گذشته از شرکت سویسی به ایران منتقل شده و در حال حاضر ۴۰ روز شده که به صورت رسمی وارد بازار کشور شده ایم و می خواهیم در سال اول دست کم ۳ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهیم.
– چای ماسوله قدر مسلم تفاوت های شاخصی با دیگر چاهای موجود در بازار ایران خواهد داشت چون از جدیدترین فناوری ها و از حرفه ای ترین اشخاص در تولید این محصول از طراحی تا ترکیب چای و شیوه هاى جدید معرفى محصول ، مشارکت داشته اند.
– شاید بعضى به ما بگویند چرا ریسک کرده و روی چاى در این زمان که برندهاى زیادى وجود دارند سرمایه گذاری کردید که باید بگویم دلائل متعددى دارد که ازجمله کمبود برند چاى که مالک آن خودمان باشیم در سبد کالایى ما دوم اینکه ما با اتکا به کار علمى و دانش فنى مناسب وارد این بازار شدیم ، دیگر آنکه ریسکهاى حساب شده لازمه شغل ماست ضمن اینکه دلائل دیگر مهمى هم وجود دارد. شرکتهاى بزرگ اگر سرمایه گذاریهاى حساب شده نداشته باشند رشدشان محدود و با اولین تنش جدى و عدم جایگزین کالاهاى استراتژیک به مرز نابودى ویا حتى نابودى خواهند رسید.
– طی این ۲ سال و تا قبل از توزیع رسمی این چای در بازار که ۴۰ روز پیش صورت گرفت اقدامات فراوان و البته حرفه ای توسط افراد حرفه ای در سراسر جهان صورت گرفته است. لازم بدانید که فقط چندین ماه صرف طراحی جعبه ، انتخاب چاى ساده و طعم دار مناسب با ذائقه مردم شده است که تأییدیه این آزمایشات طى چند جلسه به ۳۰ استان توزیع، تست، تغییر، تصحیح و نهایتا تایید شده است.
در ادامه این نشست خبری، به گزارش پرشین خودرو، پرهام امیدی، نایب رییس شرکت صنایع غذایى به پخش و مسوول مستقیم انتقال برند سازی چای ماسوله از سوییس به ایران نیز گفت:
– دستگاه های تهیه و بسته بندی فله چای ماسوله از بهترین نوع هستند و به صورت کامل از آلمان وارد کشور شده اند.
– این چای تماما از سیلان و دیگر نقاط جهان تهیه شده است ما معتقدیم استفاده چاى ایرانى در برند ماسوله هنوز نیازمند تنظیم سطح کیفى چاى ایران تا رسیدن به میزان مشخص میباشد بعلاوه اینکه خود صنعت چاى در ایران نیازمند یک برنامه جامع و همکارى مشترک بین نهادهاى مربوطه و بخش خصوصى است که بخشى از آن تکنولوژى و بخش دیگر آن وجود یک برند با پتانسیل بالا و نهایتا فرهنگسازى چیدمان برگ در کشاورز و شیوه فرآورى آن در تولید کننده مى باشد.
– چای فعلا صد در صد خارجی است و به طور کامل از خارج از کشور وارد و در داخل کشور مجدد آزمایش و بسته بندی می شود ولی دور نمای شرکت این است که این چای در آینده اى نزدیک قطعا چاى ایرانى هم هست که در حال حاضر تمام طراحییهاش انجام شده است.
– کلیه موارد منجمله طعم چای و طرح بسته بندیها و… همگى قریب به ۲ سال به استان های مختلف کشور ارسال میشد و نتایج آن در بازگشت به مرکز تحقیقات و فناورى شرکت ارزیابى و به واحدهاى مرتبط انتقال پیدا میکرد. نهایتا در هر مقطع وقتی به رضایت مردم ایران به بالای ۹۰ درصد میرسیدیم ، آن نتایج را جهت بکارگیرى در جعبه ها یا خود محصول استفاده و آماده تولید میکردیم.
– علت ۹۰٪ ونه قطعى ۱۰۰٪ اینست که ما براى اینکه ذائقه کل ایران را بدست آوریم مجبور بودیم در برخى از استانها سلیقه ۱۰۰٪ مردم را کم کرده و با تغییراتى دیگر سلایق ۷۰ یا ۸۰ درصدى رو به بالاى ۹۰ برسونیم.
– چای خوب نباید گرد نارنجی داشته باشد و باید «رنگی آلبالویی شفاف» و داراى عطر مخصوص به طعم یا در صورت ساده بودن آن عطر مخصوص به برگ تازه چاى خشک را داشته باشد.
اگر در برخی بسته بندی ها و در رنگ چایی ها رنگ نارنجی مات یا کدر مشاهده شد به این معنی استکه دستگاه های تولید و فرآوردى چاى در کارخانه فرسوده یا برخى فرآیندهاى مهم خطوط تولید و فرآورى را ندارند.
بزرگ ضیافت چاى جهان در ایران
– بیش از ۳ میلیون تی بگ چای ماسوله به همراه بوروشور در سراسر تهران به ۳ میلیون منزل با همکارى شرکت محترم پست ارسال شد. یکى از ثمره هاى این ضیافت، تماسهاى تهرانى ها با ما بود که دقیقا میزان رضایت ۹۹٪ از طعم و ۹۵٪ از ایده خلاق ارسال چاى درب منازل و اصطلاحا ارتباط مستقیم بدون وأسطه با مردم پایتخت از هر قشر و فرهنگ و زبان و… بوده است.
– بیشتر چای جهان در ۱۱ کشور از جمله هند، سریلانکا، روسیه، ایران و کنیا و دیگر کشورها تولید می شود. رتبه اول سرانه خوردن چای در جهان از آن انگلیسی ها است که با بیش از ۹۸ درصد مصرف در جایگاه نخست قرار گرفته اند. ایرانیان نیز تقریبا در کل کشورهای جهان در جایگاه چهارم در مصرف چای قرار دارند.
تمایل عربستان برای شروع دوباره همکاری
به گزارش ایلنا، جواد ظهیری مدیرعامل بهپخش از تمایل شرکت صافولا برای شروع همکاری بعد از بحران آتشسوزی سفارت خبر داد و گفت:
– در چند روز اخیر شرکت صافولای عربستان که در زمینه روغن مایع با ما همکاری میکرد؛ اظهار تمایل کرده که دوباره این همکاریها آغاز شود و فعلا گفتوگوهایی در سطح اولیه انجام گرفته که در صورت جدی شدن مذاکرات آن را اعلام خواهیم کرد.
– ما بلافاصله پس از برجام با یک شرکت سوئیسی قرارداد امضا کردیم و این شرکت در زمینه صنعت چای در کشور سرمایهگذاری کرده است.
– هزینه تبلیغات، احداث کارخانه و تمام فرآیند تولید جزو آوردههای این شرکت است که بالغ بر میلیاردها تومان میشود و بهپخش نیز وظیفه پخش سراسری آن را به عهده دارد که به زودی محصولات تولیدی این شرکت تحت عنوان چای ماسوله راهی بازار کشور خواهد شد.
– باتوجه به باز شدن فضای بینالمللی و رفع تحریمها امیدواریم علاوه بر این شرکت سوئیسی با دیگر شرکتهای مطرح وارد مذاکره شویم و از ظرفیت خوبی که ایران برای صادرات مجدد به کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه دارد استفاده کنیم.
جدایی ۱۰ هزار میلیاردی بهپخش از سعودی ها
جواد ظهیرى مدیرعامل شرکت بهپخش در پاسخ به سؤال رسانه ها مبنى بر وجود شایعات مذاکره با شرکت سعودى صافولا و اینکه آیا روغن لادن به پخش را قدرتمند کرد یا برعکس، گفت: در خصوص جواب سوْال اول شما باید عرض کنم که در پى مراجعه صافولا صحبتهاى مختصرى شده است ، بمجردى که چیزى در این زمینه جدى بشه و موقعش برسه حتما شما را در جریان میگذارم.
اما در خصوص سوْال دوم اینکه قدرتمند شدن روغن لادن و به پخش توسط کدامیک صورت گرفت باید بگم سابقه اجرایى من در شرکت هولدینگ به پخش به حدود ۲۶ سال میرسد که سالهاى عمده آن عضویت در هیات مدیره و بیش از ۷ سال آن ریاست هیات مدیره و ۱۴ سال آن تصدى قائم مقامى و از ۲ سال گذشته مدیریت عاملى این شرکت مى باشد. من افت و خیزهاى زیادى را در این گروه دیدم و تجربه کردم اما یکى از تجربیات مهم من حضور در پروسه جدایى استراتژیک ما از صافولا سعودیها در سال ۹۲ منتهى به ۹۳ بود که این جدایى بیش از ده هزار میلیارد ریال از گردش ما را به یکباره گرفت و در پى آن فشار زیادى را به بدنه شرکت در تمامى ابعاد آورد.
مهمتر از همه کارهاى مهم انجام شده که باعث شد تا ما بتوانیم سرپا بمانیم و مجدد در مسیر بازگشت به جاى اول قرار بگیریم چابک کردن شرکت ، تقویت مشارکت و سرمایه گذاریهاى مناسب با بخش خصوصى و مهمتر از همه مهم ها تمرکز جدى بر روى بالا بردن فروش در دو سال گذشته بلافاصله بعد از جدا شدن از صافولا بوده است.
این بدین معنى است که در همان سال اول پس از جدایى ، ما رشد فروش بسیار چشمگیر ۳۸٪ و در سال دوم که امسال میباشد نیز رشد فروش قابل ملاحظه اى داریم که البته آمار دقیق آن تا پایان امسال مشخص میشود. لازم است بدانید این رشد فروش از بعد از جدایى سعودیها با توجه به فشار اقتصادى و همزمان از دست دادن بیش از ده هزار میلیارد گردش مالى ، اتفاق افتاده است.
ظهیرى با لبخندى گفت: خیلی ها حتى برخى از دوستان بزرگ تاجر به من می گفتند که بلافاصله زمین خواهیم خورد و شرکت را نمی توانیم بدون سعودیها روى پا نگه داریم. خب من جوابى نمی دادم، من با روغن لادن سالهاى زندگى را سپرى کردم شاید بیشتر از همه تمامى مسائل و مشکلاتش را می شناختم و می دانستم روغن لادن بدون ما برایش سخت خواهد بود و افت سنگینى هم خواهد داشت، اما این استراتژى ما بود که باید بدون چون چرا و به بهترین شکل ممکن از سوى من و همکاران انجام می شد.
جدایى صورت گرفت و من بلافاصله بعد از آن تصدى مدیرعاملى را برعهده گرفتم. رتبه ما از ۴۸ شرکت برتر ایران به -۵۶ رتبه یعنى ۱۰۴ رسیده بود و از لیست ۱۰۰ شرکت اول ایران بیرون رفتیم.
با وجود تنش هاى زیاد داخلى و نگرانى منابع انسانى و ترک برخى مدیران از مجموعه ، اولین کارى که مهم دانستم که باید انجام داد تنش زدایى و برگرداندن آرامش به شرکت و ایجاد امنیت بود و البته بموازات آن میبایستى با تدابیر خاص و تمرکز روى فروش و آموزش باتوجه به فشار سنگین اقتصادى کشور و دیگر مشکلات عدیده ناشى از جدایى ، فروش را بالا میبردم.
رشد قابل ملاحظه ۳۸٪ فروش و بازگشت به لیست ۱۰۰ شرکت اول ایران رتبه ۹۱ و رشد قابل ملاحظه امسال به سال جدید ، پایین آوردن هزینه هاى جارى شرکت عطف به تورم، جدا کردن دو پخش و گردش مالى آنها از بدنه ما ، کمکهاى چشمگیر ما به یکى از شرکتهاى قدیمى داخل گروه ، جدا کردن فروش قابل ملاحظه دو شرکت مهم روغن و شوینده که مجموعا بیش از ۱۶۰۰ میلیارد ریال میباشد ، آموزش پرسنل و مهمتر از همه حمایت همه جانبه ما از تولیدات گروه خودمان در همه ابعاد منجمله فروش ، انباردارى ، شیوه تسویه مالى … و نهایتا سرمایه گذاریهاى قابل ملاحظه ما جهت تثبیت رشد آینده که همگى در ۲.۵ سال گذشته صورت گرفته است را میتوانید در مقایسه با وضعیت صافولا سعودیها بعد از جدایى از ما ، جواب سوال دوم خودتون تلقى کنید.
ظهیرى در انتها گفت: ما نه تنها زمین نخوردیم، نه تنها رشد چشمگیر فروش داشتیم ، بلکه الان دیگه وابسته به هیچ شرکت یا محصولى نیستیم.
توزیع روغن لادن کار مردانه اى بود و البته ما وابسته بهش شده بودیم که از نظر علم مدیریت به مجردى که کالایى بیش از ۲۵٪ فروش شرکتى را به خود اختصاص دهد، خطرناک خواهد شد مگر آنکه خودمان صاحب آن محصول باشیم.
به پخش یک هولدینگ هست و ما بعد از جدایى از سعودیها در کمال ناباورى خیلیها أعم از مدیران و تجار بزرگ گرفته تا برخى دوستان در تمامى بخشها و شرکت هایمان حتى دارویى، حمل و نقل و ساختمانى و… رشد داشتیم.
باید توجه داشت در شرکتهایى مثل ما برنامه جامع رشد در چارچوب یک برنامه جامع هولدینگ دارى قابل اجرا هست که باید دقت داشت در بخش توزیع آن بدون همکارى و برنامه مدون بازاریابى صاحبان کالا، ارتقا فروش ما سخت یا در اکثر موارد امکانپذیر نخواهد بود.
انتهای پیام

